Redactieblog

1299 x bekeken laatste update:15 feb 2012

Man overboord

Eén chauffeur bestuurt ook een tweede, onbemande trekker. Dat zien boeren en loonwerkers wel zitten.

Fendt ontving op de laatste Agritechnica een gouden award voor het GuideConnect-systeem, waarbij één chauffeur ook een tweede, onbemande trekker bestuurt. Eén chauffeur werkt voor twee. Zijn efficiëntie stijgt. Dat ziet elke boer of loonwerker wel zitten. Niet nieuw, aan efficiëntieverbetering doen we al tientallen jaren.

Onbemand

Het controversiële zit ’m in het mannetje in de cabine. Of liever gezegd: het mannetje dat niet meer in de cabine zit. De cabine is eigenlijk overbodig. Weg met luxe, weg met de geluidsarme stuurhut, weg met de doordachte veersystemen op cabine en vooras. De toekomstige onbemande trekker zal hooguit een soort van noodcabine moeten hebben om het span naar huis te rijden. Als we al deze comfortabele, dure techniek weglaten, wordt de trekker goedkoper. Gokje wagen? Ik denk minstens €30.000. Het zal dan ook niet lang meer duren voordat de cabineloze, onbemande trekker zijn intrede doet.

Tussenstap

Wat Fendt nu toont, is feitelijk een tussenstap. Het zijn alleen nog veiligheidseisen die de komst van onbemande voertuigen tegenhouden. Of toch niet? Is het wel denkbaar dat een onbemande trekker het werk doet? Ik denk van niet. Ga maar eens na hoe vaak je van de trekker springt om in te grijpen. Zo kan tijdens het zaaien de rol van de kopeg haperen, loopt de ploeg onverwacht vol, rijdt de trekker plotseling vast of hapert de maaier.

Mannetje blijft

En daarmee staan we weer met beide benen op de grond: dat mannetje op of bij die trekker, dat blijft. Al is het maar om in te grijpen bij haperingen of dreigende ongevallen. En wat denk je van het najaar? Dan krijgen alle trekkers transportwerk te doen. De onbemande trekker past daar zeker niet in. Zo redenerend toont Fendt met GuideConnect het eindstation. Meer komt er niet. Wellicht dat één persoon (nog) meer trekkers gaat besturen. John Deere en Case IH toonden eerder varianten met maaidorsers en trekkers.

Comfortabel in cabine

Daarbij, hoe groot moet een perceel zijn om een tweede of derde trekker mee te sturen? Onze inschatting is toch minstens 100 hectare. Daarvan zijn er in Nederland niet zo veel. Wat ons betreft, is dat mannetje voorlopig niet overboord. Dat blijft lekker in zijn comfortabele, dure cabine zitten.

Of registreer je om te kunnen reageren.