Commentaar

479 x bekeken 2 reacties

Nieuwe modellen door strengere milieu-eisen

Trekkerfabrikanten lanceren massaal eind dit jaar nieuwe modellen en series, zoals deze New Holland T7000-serie. Wat te doen: wachten op het nieuwe model of nu een voordelig geprijsd oud model aanschaffen?

De invoering van de strengere Tier III emissie-eisen, die per 2007 gelden voor landbouwmotoren met een vermogen boven de 75 kW (101 pk) is de aanleiding voor veel trekkerfabrikant om nieuwe modellen en series te lanceren in 2007. De door de EU opgelegde motorenwissel grijpen de trekkerfabrikanten meteen aan om hun trekkermodellen op meerdere punten te vernieuwen en te verbeteren. Zo krijgt de vervanger van de New Holland TM-serie, de serie T7000, naast een nieuwe NEF-motor ook een nieuwe cabine. Een cabine met vier stijlen afkomstig van de huidige, recent gelanceerde lichte TSA-serie. En zo zal ook Claas in november de wereld doen verbazen met een compleet vernieuwde Ares-serie. In september zet John Deere al zijn Europese dealers in het vliegtuig naar Warschau, alwaar diverse modellen van een fonkelnieuwe 6030-serie worden gedemonstreerd. Al eind augustus nodigt Fendt een ieder uit om naar het Duitse landgoed Wadenbrunn af te reizen, waar maar liefst 21 nieuwe modellen in actie te zien zijn.
Fabrikanten houden hun noviteiten zo lang mogelijk onder de pet om geruisloos de voorraad oude modellen te slijten. Want zodra vaste klanten een nieuw model ruiken, is de devaluatie van het oude model in gang gezet. Fabrikanten compenseren dit door de oude modellen tegen gunstige voorwaarden van de hand te doen of de trekker te voorzien van gratis opties. Voor wie nu op het punt staat een nieuwe trekker aan te schaffen uit de showrooms van een van de genoemde merken, kan met deze wetenschap zijn voordeel doen.

Modeverslaafden
Naast een extra korting op het oude model van pakweg 4 procent, wordt het nieuwe type altijd hoger geprijsd dan het voorgaande model. Meestal 2 tot 5 procent per kW. Wat zijn dan de argumenten om toch maar voor het nieuwste model te gaan? Omdat hij zuiniger is, hoor ik u zeggen. Welaan, die emissiearme diesels zijn op zijn best een paar procentjes zuiniger dan het vorige model. De technieken om aan de strenge Tier III emissie-eisen te voldoen, leiden in essentie juist tot een hoger verbruik. Wel kan het nieuwe model meer comfort bieden: nog stiller, nog meer zicht, nog meer opbergruimte. En met dank aan een verbeterde automatisering (zoals wendakkerautomatiek) kunnen ze iets productiever zijn. Maar het laatste komt bij een trekker op een doorsnee boerenbedrijf vaak nauwelijks uit de verf.

Tot slot voeren de verslaafden aan de laatste mode aan dat het nieuwste model een lagere afschrijving heeft. Dat kan, maar kan ook anders uitpakken. Bijvoorbeeld wanneer het nieuwe model vergeven blijkt te zijn van kinderziekten.

Foto

Laatste reacties

  • no-profile-image

    Rik (claas fan)

    Claas alweer met een nieuwe ares? Wie weet daar meer van?

  • no-profile-image

    gijsbert

    Claas gaat een nieuwe traploze serie introduceren in de 800 serie (vermoedelijk een ZF-bak). Kijk ook eens op http://www.xtrac.de. Er wordt daar over veel prototypes gesproken (Fendt, John Deere, Claas).



Of registreer je om te kunnen reageren.