Commentaar

2467 x bekeken 10 reacties

Massey Ferguson: helder over aftakasvermogen

Er zijn tegenwoordig diverse manieren waarop een fabrikant kan aangeven hoeveel paardenkrachten zijn trekker levert. Het is voor een potentiële trekkerkoper bijna niet meer te volgen welke soort pk’s hij aanschaft.

Er zijn tegenwoordig diverse manieren waarop een fabrikant kan aangeven hoeveel paardenkrachten zijn trekker levert. Het is voor een potentiële trekkerkoper bijna niet meer te volgen welke soort pk’s hij aanschaft. Naast het vertrouwde vermogen bij nominaal toerental hanteren fabrikanten steeds vaker ook het maximale motorvermogen, sinds de moderne diesels bij een veel lager toerental hun piek bereiken. Daarnaast hebben moderne trekker een zogenoemde power boost: de dieselmotor krijgt langs elektronische weg extra vermogen, bijvoorbeeld in transport of in aftakaswerk.
Lucht in de pk’s
Naast motorvermogens bij verschillende belastingen, toerentallen en elektronische instellingen, hanteren fabrikanten verschillende standaards en normen waarbij het motorvermogen wordt gemeten. Een grote trendbreuk kwam een jaar of 10 geleden. New Holland vermeldde destijds als een van de eerste trekkerbouwers het bruto ISO-motorvermogen op de motorkap. Aantrekkelijk voor de fabrikant, want het motorvermogen gemeten volgens ISO-norm direct aan een kale motor (zonder koeler etc.) is circa 10 tot soms 15 procent meer dan van een motor waaraan alle noodzakelijke onderdelen meedraaien (o.a. volgens ECE R24-norm). Hierdoor staken de prijs per pk en het specifieke brandstofverbruik per pk gunstig af bij de concurrentie. Die volgde dit voorbeeld al snel.

Aftakasvermogen het beste voor de koper
Tot dusver zijn alle motorvermogens en brandstofcijfers vermeld in de folders gemeten direct aan de krukas van de motor. Dit veroorzaakt de nodige ruis voor de klanten en dealers. Want stel, u koopt een nieuwe trekker met een moderne cvt-transmissie. De folder belooft volgens ISO-norm 100 pk (74kW) en een specifiek verbruik van slechts 208 gram/kWu. Later valt zowel de trekkracht als het verbruik van de trekker u zwaar tegen. U gaat met de trekker terug naar de dealer. Echter, de dealer kan alleen het motorvermogen meten aan de aftakas. Hij moet bijvoorbeeld gissen hoeveel motorvermogen er verloren gaat in de aandrijflijn van de aftakas. Dat kan per model of fabrikant variëren van 5 tot meer dan 15 procent, zo blijkt uit onafhankelijke trekkertesten. De dealer kan u dus geen duidelijk antwoord geven op de vraag of de matige prestaties worden veroorzaakt door een overmatig vermogensverlies in de cvt-transmissie, of doordat de motor zelf niet volgens de specificaties presteert.

Daarom hierbij een compliment voor Massey Ferguson. Lof om het aftakasvermogen te gaan vermelden in de folders. Tot nu toe was dat in Europa taboe. Wonderlijk, want John Deere geeft bijvoorbeeld in Amerika wél de aftakasprestaties prijs. Dit biedt veel meer transparantie voor de kopers, die zo ook de mogelijkheid krijgen om bijvoorbeeld de prestaties te vergelijken met de OECD-metingen verricht in de onafhankelijke trekkerteststations en trekkertesten gepubliceerd in Boerderij . Kennelijk heeft Massey Ferguson veel vertrouwen in de prestaties van zijn trekkers. Wie volgt?

Foto

Laatste reacties

  • no-profile-image

    Erik S.

    Stel je voor de buurman verteld over zijn prachtige nieuwe trekker, een met wel 110 pk aan de aftakas en bijna 120 pk aan de aftakas en de motor kaal heeft er zelfs 150....Dus. Terwijl hij met de zelfde zodebemester van de loonwerker mest op het land brengt als u zelf met een degelijke trekker van 80 pk en het gaat even snel. Pk's is slechts een indicatie figuur wat kracht weergeeft. De ene chauffeur vind voor een bepaald werk pk's in overvloed belangrijk en de ander laat de trekker rustig het werk doen. Dit puur ter indicatie 'waarom de waanzin betreffende het juiste aantal pk's' Als je als koper achteraf een te 'lichte' trekker hebt aangeschaft is dat geheel eigenschuld. Wil je zo graag weten waar de pk indicatie's vandaan komen zul je dat uit moeten zoeken. Hoogstwaarschijnlijk weet je dan nog niets gezien je geen flauw benul hebt van wat dit bij je reeds aangeschafte trekkers. De ophef hierover is mij geheel onduidelijk, waarom hebben mechanisatie bedrijven immers DEMO modellen staan. Die dienen er voor om te proberen of de trekker naar wens is qua gedrag, comfort en ....ach dit hoef ik niet meer uit te leggen

  • no-profile-image

    dennis

    hallow ik vind dat mf goed bezig is het nieuwe model vind ik iets minder mooi dan die voorgaande moddellen wel met power shift en goed uizicht de nieuwe trekkers hebben wel meer capaciteiten maar de ombouw hadden ze zow moeten laten als het was - puntje voor de rest vin ik er aleen mar + punten aan het zijn mooie trekkers degerlijke trekkers en makkelijk besturbaar 1 woord perfect mvg Dennis

  • no-profile-image

    bert

    Ik vind het vermelden van powerboostvermogens een beetje misleidend. zoals oa. john deere, valtra, cnh groep hebben. Powerboost zijn extra pk's waar je in de praktijk bijna nooit wat aan hebt. Tijdens ploegen en andere trekwerkzaamheden (waar je het juist nodig hebt) komt dat toch niet vrij. Meestal wel bij het gebruik van de aftakas.... en dan is het vermelden van het aftakasvermogen dus misleidend. Ik weet niet of een powerboost bij dit merk van toepassing is, of zal komen in de toekomst.... Kans lijkt mij groot.

  • no-profile-image

    hubert duivenvoorden, canada

    Dit had ik al lang willen voorstellen, hier in Noord-Amerika wordt altijd het vermogen in aftakas pk's aangegeven, daar heb je in het veld pas wat aan. Dat gerotzooi met ISO- en ECE-normen is alleen maar verwarrend want dan weet je nog niet wat je hebt als de trekker op je erf staat...

  • no-profile-image

    Leonardo

    Het wordt eens tijd dat er een energielabel aan traktoren word gehangen. Ook de EU dictatuur is middels haar milieugekte inmiddels debet aan een hoger brandstofverbruik dan strikt noodzakelijk. Dat u constateert dat motorvermogen iets anders is dan aftakasvermogen dat is uw gebrek. Dat weet de praktijk al decennia. Deze gegevens zijn transparant beschikbaar indien men verder wil kijken dan de kleur van de motorkap.

  • no-profile-image

    marc

    Ik besluit daar uit, of wel levert de motor in de MF geen 100 pk of wel moet men de aandrijflijn op het schroot werpen, want 17% verlies in de aandrijflijn tegenover 6% is niet normaal te noemen. Ik mag er toch vanuit gaan dat de testen gebeuren met trekkers die niet getuned zijn of zouden er sommige toch een scheve schaats rijden?
    mvg. Marc

  • no-profile-image

    marc

    Het verwondert mij dat MF daarmee begint. Even vergelijken:

    MF 5455 100pk = 83 op aftakas
    John Deere 6320 100pk = 94 op aftakas
    New Holland 100 ts 100pk = 90 op aftakas.
    VERVOLG

  • no-profile-image

    BAkker

    Volgens mij zou er aan die John Deere en die New Holland heel goed 'geprutst' kunnen zijn. Volgens de John Deere-site (USA/Canada) heeft een J-D 6320 bij 2300 motor toeren 80 tot 83.5 pk aan de aftakas (hangt ervan af naar welke norm je kijkt). Volgens deze site een motorvermogen van 99 pk bij ditzelfde toerental. Van de +/-100 pk blijft dus 80 tot 84 over aan de aftakas ipv 94.

    Een MF 5455 is volgens de MF website in Noord Amerika 95 pk aan de motor en 80 pk aan de aftakas. Voor New-Holland geldt TS 100 A plus/deluxe: 100 pk motor, en 80 pk aftakas.

    Het lijkt mij niet logisch dat trekkerfabrikanten een lager aftakasvermogen opgeven dan er in werkelijkheid is. Zeker niet in Noord Amerika waar dit vermogen het belangrijkst is. Het lijkt mij een goede zaak dat trekkerfabrikanten naast de motorvermogens, ook het vermogen aan de aftakas gaan vermelden. Dit is wel zo duidelijk.

  • no-profile-image

    Bakker

    Nog even dit........... Wij hebben zelf een MF 5455 met 100 ISO pk uit 2004, en er nog geen problemen mee gehad. De hydrauliek en het geluids niveau vallen erg mee, zeker naar wat er over geschreven is. Voor de rest is het een goed presterende trekker.

  • no-profile-image

    marc

    Mijn voorstel aan de vakbladen in de landbouw ,organiseer vermogen testen “te velde” bij trekkers die in gebruik zijn zelfs met een paar duizend uur op de teller .Het zal een eerlijker beeld geven van het vermogen en de prutsers zullen rap door de mand vallen. Want met de huidige elektronisch gestuurde injectie is het een fluitje van een cent om een paar pk’s extra tevoorschijn te toveren. Ik meen me trouwens te herinneren dat New Holland voor een paar jaar zijn trekkers moeten terug halen heeft van de DLG test in Duitsland omdat ze 20% vermogen te veel gaven dan officieel ,even te veel geprutst .mvg Marc

Laad alle reacties (6)

Of registreer je om te kunnen reageren.