Commentaar

1654 x bekeken 7 reacties

Kipwagentest (4): een ontevreden fabrikant

Naar aanleiding van slechte prestaties in de Boerderij-kipwagentest nodigde Miedema mij uit voor een proefrit met een aangepaste kipper en trekkercombinatie. Die combinatie reed stabieler, maar er blijven vraagtekens.

De Miedema-kipper scoorde een laag rapportcijfer (6,5) op het onderdeel rijgedrag in de Boerderij-kipwagentest begin april. Gevuld met 17 ton aardappelen gaf de Miedema HST170-wagen een enorme zwieper na in de bocht, en helde tevens meer over dan de overige negen merken tijdens een plotselinge uitwijkmanoeuvre. Hierdoor werd de combinatie bijna onhoudbaar. Ook bleek na weging de gewichtsverdeling tussen de hydraulisch geveerde assen in de test ongewoon: 54 procent op de vooras en 46 procent op de achteras.

Na het desastreuze testresultaat onderzocht Miedema de wagen en nodigde mij uit naar het Friese dorpjeWinsum te komen. Een verrassend hartelijke ontvangst viel mij ten deel door een delegatie van een man of zes. Er werd openlijk over de test gesproken. Over één ding waren wij het snel eens; dat het handpompje van de testwagen niet goed functioneerde, lag aan een verkeerd ingesteld overdrukventiel. Klaar. Maar waarom de Miedema zo lastig bestuurbaar was in de test, daarvan bleef de oorzaak onduidelijk.

De machinefabrikant had intussen al wel een brief verstuurd naar zijn dealers. Daarin wijt Miedema de oorzaak van het uitbreken tijdens de elandtest aan een verkeerde aansluiting van het elektrohydraulische stuursysteem van de testwagen aan de trekker, dan wel dat de testtrekker geen goed werkend loadsensingsysteem had.

Een verkeerde aansluiting bleek uitgesloten, zo heb ik de fabrikant ook kunnen overtuigen. De aansluiting is voor aanvang van de test speciaal aangepast door deskundigen, inclusief een zogenoemde snuffelleiding door de Massey Ferguson-dealer in Lelystad. Ook heeft Mechatrac de MF-trekker, voorzien van een modern loadsensingsysteem, voor de test gecontroleerd. De oorzaak moet dus ergens anders liggen.

Miedema had alles goed voorbereid. Op het fabrieksterrein stond een John Deere 6320 op Vredestein-banden en een vol pakket frontgewichten in de fronthef rijklaar voor de bewuste kipwagen. Ik zag meteen dat de dissel van de wagen een gat was versteld, waardoor de wagen iets achteroverhelt. En al na een paar rondjes rijden werd duidelijk dat de wagen stabieler rijdt tijdens een plotselinge uitwijkmanoeuvre bij 25 kilometer per uur dan tijdens de kipwagentest in april. Toen was 25 kilometer per uur niet eens mogelijk.

Maar waarom deze combinatie wel goed rijdt, blijft een raadsel. De fabrikant zegt dat hij niets heeft gewijzigd aan elektronica of hydrauliek. Miedema heeft in de praktijk al wel ervaren dat kleine afwijkingen in het loadsensingsysteem grote gevolgen kunnen hebben op het stuurgedrag van de wagen. Volgens Miedema verschilt de reactie van het loadsensinghydrauliek niet alleen per trekkermerk, maar zelfs per type. Bijvoorbeeld: als de hoofdpomp ook het stuursysteem van de trekker van olie voorziet, fluctueren tijdens stuurbewegingen van de trekker ook de druk en opbrengst van de olie bij de wagen. En dat beïnvloedt het elektrohydraulische stuursysteem van de wagen.

Dus kan ik nu alleen maar concluderen dat de Miedema HST170-kipper gevuld met zand en waarvan het chassis iets achterover helt in combinatie met een John Deere 6320 op Vredestein banden, wel stabiel koerst.

Foto

Laatste reacties

  • no-profile-image

    wim van de riet

    het is toch logisch dat zo'n kar goed funktioneert? Plaats van het trekoog tot hart achteras trekker ook zeer belangrijk; hoe verder deze achter de achteras zit hoe meer deze gaat slingeren. In de jaren '70 en '80 zat de trekhaak bijna onder de achteras trekker waardoor bij een stuurcorrectie minder geslinger en een stabieler weggedrag, omdat de neus van de traktor minder wordt gelicht. Tegenwoordig zit de trekhaak veel te ver achter de achteras en dit is niet eenvoudig te veranderen, want de achterbrug steekt tever naar achter.

  • no-profile-image

    MG te Z

    Een kipper met hytechbesturing is geen landbouwkipper. Advies: een stuursysteem moet altijd werken achter iedere trekker, geen electronische poespas maar mechanisch of mechanisch/hydraulisch. Niet moeilijker maken dan het is.

  • no-profile-image

    S Breure

    Er is een groot verschil tussen 17 ton zand of 17 ton aardappelen.Het zwaarte punt met zand ligt veel lager en is de wagen ook veel stabieler

  • no-profile-image

    Auko Sikkenga

    De gegeven link van de gemeente Winsum is van de Groningse Winsum ;-).

  • no-profile-image

    kees pietersen

    Een MIEDEMA kieper moet altijd achterover hellen als de bak geladen is. Als dat niet het geval is, is de gewichtsverdeling niet goed, dat staat ook in het instructieboek en ook op de sticker op de bak zelf.

  • no-profile-image

    J te U

    Het chassis van een Miedema kieper MOET toch ook altijd achterover hellen, dat staat toch ook op die sticker voorop de bak.

  • no-profile-image

    Peter

    Ik heb van de week op de fendt818tms van un loonwerker in de buurt gereden en die hebben un 3 assige 20 tons miedema kieper en die slingert zo egt op de weg bochten zijn onmogelijk zo ongeveer als je harder als 30kmph rijd het is gewoon een gevaar op de weg

Laad alle reacties (3)

Of registreer je om te kunnen reageren.