Commentaar

431 x bekeken 10 reacties

Technische problemen, of ligt het aan de relatie?

Regelmatig word ik benaderd door boeren die ontevreden zijn over hun trekker of werktuig. Zo belde deze week een akkerbouwer.

Regelmatig word ik benaderd door boeren die ontevreden zijn over hun trekker of werktuig. Zo belde deze week een akkerbouwer. Zijn nieuwe getrokken Dubex spuitmachine roestte al na 2 jaar - naar zijn zeggen - fors. Dat verwacht je niet als de folder vermeldt ‘duurzame lak’’, zo vertelt hij mij verongelijkt. Hij wil geen nieuwe spuit, hij wil simpelweg dat de spuit niet meer roest.
Of: recent was ik bij een akkerbouwer bij wie in de nieuwe John Deere al drie maal de CVT-transmissie is vervangen. Het ging dan wel op kosten van de fabrikant, maar zijn splinternieuwe trekker is wel tot drie maal toe helemaal uit elkaar geschroefd. En zo kan ik nog wel tien gevallen noemen die mij ten gehore kwamen in de afgelopen maanden.

Het is, zeker voor mij, onmogelijk vast te stellen wie er nu in elk specifiek geval gelijk heeft. Met alle merken trekkers en werktuigen is wel eens wat. Zeker nu de machines zeer complex worden door automatisering (elektronica, hydrauliek) en milieu-eisen (emissiearme motoren). En je hebt unfaire klanten (ruwe gebruikers) en onredelijke (kortzichtige) dealers.

Eén ding staat voor mij als een paal boven water: waar het in dergelijke gevallen op aankomt is de relatie tussen de klant en dealer of fabrikant. Samen naar een oplossing zoeken, zonder tussenkomst van een rechter, is voor beide partijen altijd gunstig. Want een boer die op zoek is naar een nieuwe spuitmachine of trekker, hecht veel waarde aan het oordeel van zijn collega’s in de buurt. Dan maakt een coulante houding van de dealer of fabrikant juist veel indruk als een storing of fabricagefout naar tevredenheid van de klant is verholpen. Tenzij de buurman een notoire klager is.

Foto

Laatste reacties

  • no-profile-image

    t.koud

    Je moet geen merken noemen.

  • no-profile-image

    Auko Sikkenga

    Ik ben het met T. Koud eens, mensen die bijvoorbeeld geen fan zijn van John Deere gaan nu weer lopen rond bazuinen dat dat merk rommel is. Bij elke trekker van welk merk dan ook kunnen foutjes voorkomen, net zoals bij de desbetreffende CVT. Als die bij de eerste keer misschien niet goed opgelapt is kan zo'n foutje terug blijven komen. Dat kan overal voorkomen. Net zoals bij die Dubex, als je nou tientallen reactie's krijgt, tsja, dan zou ik eens met desbetreffende fabrikant om de tafel gaan zitten, maar een keer een misser kan voorkomen. Mvg, Auko Sikkenga.

  • no-profile-image

    Marten Wijngaarden

    Een merk noemen zit wel verschil tussen. John Deere heeft wel een reputatie hoog te houden qua betrouwbaarheid. datzelfde geld ook voor fendt en andere dure en luxe trekkers. Wij zelf hebben 4 jaar geleden een Same 95 w gekocht, maar dat na 1200 uur de trekker al 2 keer uitelkaar, omdat er geen goeie koppelingsplaten in zitten, en de synchroonmes ringen (of zoiets) het begaven, is geen fris teken. Zeker toen de bij de 2e keer 4 weken over de garantie van 2 jaar gingen, en niets meer vergoed werd door de fabriek, en je op je eigengebreken verzekering moet beroepen. Dat was met een degelijk A merk wel beter opgelost. Gr Marten

  • no-profile-image

    Piet van Puffelen

    Als boeren nu eens stoppen met rondbazuinen dat zij een probleem hebben met de trekker, dan kan de dealer in alle "stilte" het probleem oplossen. Vaak heeft de boer al zoveel anti reclame gemaakt dat het voor de dealer toch niets meer uit maakt hoe hij het oplost. Dus, treedt altijd in overleg met de dealer en probeer er onderling uit te komen. Aanvullende opmerking: waarom moet de trekker er tegenwoordig zo luxe uitzien en voorzien zijn van alle technische snufjes? Bedrijfs economisch en functioneel is hier veelal geen enkele reden toe! Hoe meer high-tech op de trekker, hoe meer kans op problemen.

  • no-profile-image

    Jan Zonderland

    Geert, Ik snap uberhaupt niet dat mensen jou bellen met zulke issues, kan het ook amper geloven. Maar ja je moet op papier zetten anders ......... Maar als het dan toch gebeurt, stuur die boer dan gelijk naar zijn dealer want die moet het op zien te lossen met hem en jij niet. M.vr.gr.

  • no-profile-image

    M.D.Kager

    Zeker geen merken noemen,dat is nooit goed,elk merk heeft zijn problemen en de ene dealer is de andere niet,maar vooral hoe stel je je als klant op,met duidelijkheid en overleg kom je ver,nooit boos worden daar wordt de trekker of machine niet heel van.

  • no-profile-image

    MrRamos

    Wij hebben de laatste jaren nogal fors geïnvesteerd in ons machinepark. Ik vraag me wel eens af: hoe het kan dat bij sommige dealers de garantie na precies 1 jaar (365 dagen) verloopt! volgens mij klopt dit niet, en ik vind het ook jammer dat we heel vaak ons dan met een kluitje in het riet laten sturen en blij moeten zijn met de coulance aanbieding.... Ik mag toch verwachten als ik een nieuwe trekker koop, welk merk dan ook, dat deze het minimaal 3 jaar doet zonder al te grote gebreken? Wat 1 jaar garantie!! Volgens mij is dit ook juridisch bullshit, want je mag bij dergelijke apparaten verwachten dat ie 't minimaal een redelijke termijn (3 jaar) doet zonder ernstige gebreken....

  • no-profile-image

    jeroen

    Helemaal geen merken noemen is ook weer niet goed, als je van een merk veel klachten hoort, dan houd je dat toch in je achterhoofd bij de aanschaf van een nieuwe trekker. Ook kan de fabrikant zo misschien beter de problemen oplossen, want het is vaak zo dat als er wat veel praat over gemaakt gaat worden en dan in het nadeel van de fabrikant of dealer, dan rennen ze vaak ineens achter je aan om zo maar je mond te houden over dat ene probleem wat jij hebt.

  • no-profile-image

    Sjoerd

    In de autoindustrie is het heel gebruikelijk om merken te noemen. Regelmatig roepen fabrikanten bepaalde types terug naar de dealer. Ik ben dan ook van mening dat ook de tractor (machine-) fabrikanten zonder schroom kunnen vermelden dat er wel eens iets mis is. New Holland heeft ridderlijk toegegeven dat er behoorlijke problemen geweest zijn met de TM serie... Dat siert ze en uiteindelijk komt het ook ten goede aan de kwaliteit.

  • no-profile-image

    Roelofs

    Je moet wel merken noemen.

Laad alle reacties (6)

Of registreer je om te kunnen reageren.