Commentaar

3278 x bekeken 10 reacties

Negen kippers getest: bandenkeuze (3)

Zo, de test van negen kipwagens is afgerond en heeft boven verwachting veel interessante informatie opgeleverd.

Zo, de test van negen kipwagens is afgerond en heeft boven verwachting veel interessante informatie opgeleverd. Zowel voor mij als voor de akkerbouwers die op zoek zijn naar een kipwagen met een laadbak van circa 20 kuub. Die kunnen smullen van de tien pagina’s in hun akkerbouwvakdeel van de komende week.
Een belangrijk onderdeel van de test, het rijgedrag, is subjectief beoordeeld door mij en een collega. Een ieder reed een keer met dezelfde wagen en trok zijn eigen conclusies. Alleen zeer duidelijk waarneembare zaken zijn in de test geformuleerd. Bijvoorbeeld dat de kippers met geveerde onderstellen niet onder doen voor wagens met pendelende tandems. En dat, als het even kan, een kipper zonder een gestuurde as de voorkeur heeft. Hierover waren wij samen het roerend eens. Geen gedoe met stuurstangen en de starre assen rijden veel stabieler.

Maar in een test zijn altijd waarnemingen die minder duidelijk zijn. Zo meende ik te constateren dat de Michelin Cargo banden aan het beton blijven kleven en zo een spoor van rubber achterlaten tijdens een scherpe draai op het erf. De Vredestein Flotation of Alliance banden schuiven makkelijker over het beton, althans zo leek het. Dit is belangrijk wanneer je kiest voor een wagen zonder meeloopas of gestuurde as. Met een starre as is het juist prettig dat de band gemakkelijk wil schuiven over het beton of het asfalt.

Ik vraag mij af of de praktijk ook dergelijke verschillen bespeurt tussen typen banden onder een kipwagen. En is er ook iemand met een grote kipper op starre assen die zijn banden aan flarden wrong in een scherpe bocht? Of dat de banden zeer snel sleten? Ik ben benieuwd naar uw reactie!

Foto

Laatste reacties

  • no-profile-image

    Jan

    ik heb deze ervaring ook en dat bij vochtige omstandigheden deze banden zeer veel grond meenemen. Toch denk ik dat door de soepelheid in de wangen het qua bodemverdichting de beste band in de markt is.

  • no-profile-image

    Ab de Lange

    Beste Geert, Wij rijden met Bijlsma 1800 met 40cm opzetschut dus 21 kuub op 710/50-26.5 banden het resultaat de naven breken/scheuren verder prima kipper maar wel een probleem.Spoorbreedte 2.25m. Je mag komen kijken

  • no-profile-image

    jacob van den borne

    Ik heb dit jaar 4 Krampe kipers gekocht van 27 kuub (20 ton) aardappelen. We reden voorheen ook al Stare Krampe van 20 ton met Cargo's na 3 jaar intensief gebruik zijn alleen de randen maar rond afgesleten meer niet. Wij zijn zeer tevreden over de kiepers en over de Cargo banden

  • no-profile-image

    Jac

    de Cargo is een zeer sterke band die een erg lage druk kan verdragen maar kan de velg dat wel aan ?

  • no-profile-image

    Martin Berg

    Ik kan het niet laten om toch even een reactie op de kipwagen test te geven. De BeBoMa kipwagen waar in de test mee is gereden is door ons in tweevoud aangeschaft. De opmerking dat op geen enkele kipwagen een voorziening aanwezig is om de hydrauliekkoppeling op te bergen klopt niet. Bij de BeBoMa zit hij er wel degelijk op. De verschillende slangen zijn ook voorzien van kleurcodering (dmv tape). Het lijkt mij dat voor wat betreft de remmen dat deze waarschijnlijk niet goed afgesteld stonden, BeBoMa maakt gebruik van ADR assen met grote remtrommels zoals die ook door vele andere merken worden gebruikt. Over de constructie het volgende: Ik vindt het vreemd dat bij de BeBoMa gesproken wordt over een fantasieloze bouw, terwijl dat bij Beco een ongeveer zelfde bouw als fraai wordt beschreven. De spatbordranden zijn op ons verzoek zo gemonteerd. De hydraulische klep kun je middels een kraan blokkeren, en op deze wijze heeft hij bij ons tijdens het aardappelen poten geen enkele keer gekierd. Op ons verzoek zijn er 3 graanluikjes in gemonteerd, die toen de verf er tussenuit was goed waren te bedienen. De meeloopas werkt perfect, ten opzichtevan onze vorige Miedema tandemkipwagens gaat het bochten draaien veel lichter en blijft het erf wat ten dele uit asfaltgranulaat bestaat duidelijk beter achter. Als laatste vindt ik dat wanneer je een test doet, je moet gaan rijden met hetzelfde tonnage vracht, duidelijk moet zeggen dat de hoogte van de kipwagen afhankelijk is van de schothoogte ect.(BeBoMa standaard 1.20) Het gaat om de juiste prijs/kwaliteit verhouding! Testen blijft mensenwerk waarbij het "gevoel" meespeelt. Martin Berg

  • no-profile-image

    Harry

    Geen betere en soepelere band dan de Michelin XS 24 x 20,5. Wat deze in de breedte mist compenseert hij doordat hij zich lang uit kan leggen in de lengte. Onder zeer natte omstandigheden en bij gereduceerde belasting draaien wij met met 0,8 bar en heeft de band een lengte van 1 m loopvlak aan de grond. samen 4 meter rupsband onder een kipper. Tevens is het zo dat bij de kipper met vaste assen vering niet gemist wordt door de vering vanuit de banden. In de bochten wringt hij wel, maar doordat de band zich als het ware op de velg kantelt krijg je een soort meesturend effect vergelijkbaar met de oudere John Deere`s. De Cargo is veel hoekiger, neemt inderdaad meer grond mee de weg op, legt zich minder uit in de lengte en geeft bij lagere spanningen vooral slijtage net boven de wang. Door zijn hoekige vorm kanteld hij iets bij het sturen met vast assen, de zijkant wordt daardoor zwaarder belast en kaaht als het ware achter elke oneffenheid op het wegdek. Mijn ervaring is dat vaste assen met de XS geen probleem zijn, Met de Cargo zou ik toch voor de besturing kiezen.

  • no-profile-image

    William Brooymans

    Ik vind de test niet relevant. de ene kar is luxer uitgevoerd dan de andere, zoals met vering en gestuurde assen. Wij hebben 2 bladgeveerde Beco's met vaste assen van 10 jaar oud en een haakarm met hydr. vering vaste assen en een hydr. gedwongen gestuurde as (2 jaar oud). Degene die beweert dat sturing geen nut heeft heeft nog nooit op grasland gereden of een fatsoenlijke sturing gezien. Die van Beco is heel koersvast en helt echt niet over (eender welke Beco van ons) en hydr. steunpoten op een trekkerventiel staat op ieder merk als optie te nemen dus zo voorbeeldig is die ene niet. En pendelassen zijn niet het beste systeem, want als je veel rijdt moeten de bussen om de 2 jaar vervangen worden tegen hoge assenslijtage vaste assen hebben dat allemal niet. Nee, neem van alle karren nog eens een test maar dan alles gelijkwaardig aan elkaar. 3 karren met een

  • no-profile-image

    Rik

    Bij een tandem gaan de wielen in de bochten wel krom staan maar zo krom als op de foto vind ik wel veel. Hoelang gaat dat goed?

  • no-profile-image

    jacob van den borne

    Ik heb dit jaar 4 Krampe kipers gekocht van 27 kuub (20 ton) aardappelen. We reden voorheen ook al Stare Krampe van 20 ton met Cargo's na 3 jaar intensief gebruik zijn alleen de randen maar rond afgesleten meer niet. Wij zijn zeer tevreden over de kiepers en over de Cargo banden

  • no-profile-image

    Ab de Lange

    Beste Geert, Wij rijden met Bijlsma 1800 met 40cm opzetschut dus 21 kuub op 710/50-26.5 banden het resultaat de naven breken/scheuren verder prima kipper maar wel een probleem.Spoorbreedte 2.25m. Je mag komen kijken

Laad alle reacties (6)

Of registreer je om te kunnen reageren.