Commentaar

1713 x bekeken 26 reacties

Van hobbelbaan tot elandtest

Een paar keer per jaar zitten wij redacteuren met groepjes lezers om tafel. Wij bespreken of wij ons werk nog wel goed doen en of onze abonnees misschien nog wensen hebben.

Een paar keer per jaar zitten wij redacteuren met groepjes lezers om tafel. Wij bespreken of wij ons werk nog wel goed doen en of onze abonnees misschien nog wensen hebben. Een groep akkerbouwers vroeg me of Boerderij niet eens een keer kipwagens kon testen. ‘Kipwagens? Wat valt daar nu aan te testen?’, dacht ik aanvankelijk. Nu weet ik wel beter.
De afgelopen 2 weken heb ik samen met collega’s negen merken kipwagens grondig aan de tand gevoeld: Beco, Miedema, Theo Tel, BoBeMa, Gilbert, Krampe, Brimont, Mulié en Vaia.

Van de test heb ik enorm veel opgestoken. Zo blijkt op de hobbelbaan dat een geveerd onderstel nauwelijks tot helemaal niets bijdraagt aan het rijcomfort voor de chauffeur. De vering ontlast ook de trekker niet. De aardappelen in de bak hebben misschien wel het verschil gevoeld, maar werden er niet meer of minder blauw van, zo veel is zeker.

De grote, en vooral soepele radiaalbanden onder de kippers – bijna alle kippers reden op Michelin Gargo banden van de maat 600.55R26.5 - veren kennelijk al meer dan voldoende. Worden die moderne flexibele banden dan ook nog eens met bladveren gecombineerd, dan wordt een kipper soms gevaarlijk instabiel. Dat bleek ondermeer tijdens een snelle uitwijkmanoeuvre, bij autotesten ook wel de elandtest genoemd. Enkele kippers vielen, bij slechts 25 kilometer per uur, al bijna om. Heeft de kipper dan ook nog eens een gedwongen gestuurde as, dan wordt de combinatie soms helemaal onhoudbaar. De gestuurde as geeft de kipper dan nog eens een flinke zwiep na.

En zo kwamen er nog veel meer interessante verschillen boven water, bijvoorbeeld tijdens de trekkrachtmetingen en na de kritische blikken op het ijzerwerk van vier constructeurs.

Wie van plan is om een kipper aan te schaffen, kan binnen enkele weken in Boerderij de volledige test tot zich nemen.

U wilt uw ervaringen met uw merk kipper wel delen met mij en met uw collega’s? Dan graag hieronder reageren!

Foto

Laatste reacties

  • no-profile-image

    Ing. J.C.J.M. Romme

    Geachte heer Hekkert, Er is inderdaad het een en ander mis met verschillende merken kippers.
    Momenteel ben ik in het bezit van een Joskin kipper 1200 van het bouwjaar 2004. Deze kiepkar voldoet perfect voor mijn situatie. Het enige minpuntje wat ik nu tegenkom is dat de bakhoogte nogal hoog is. Het kippen in stortbakken gaat lastig. De verlichting is slecht afgewerkt (draden veel te kort).
    Is het mogelijk dat er ook een test komt voor Joskin?
    Met vriendelijke groet, Jan Romme

  • no-profile-image

    Mts. van Cruijningen

    Jammer dat er geen Bijlsma- Hercules en Juskin bij staan. vriendelijke groeten fam van Cruijningen.

  • no-profile-image

    Jan Knook

    Ik mis de Veenhuis kipper

  • no-profile-image

    dingemans

    Ben ik het niet helemaal mee eens. Wij zijn in het bezit van een Miedema hst 170. Het scheelt dus wel degelijk met geveerd onderstel tegen over niet geveerd, die er bij ons ook tussen zitten (hst 130).
    En als je met cargo banden rijd kun je niet om (gedwongen) gestuurd neer heen. Moet je de besturing maar eens uit zetten als je door een bocht gaat,dan loop je hard weg. Slijtage, trekkracht en draaicirkel spelen hier dan een grote rol in. Is wel zo dat een meeloopas veel meer uitbreekt als een vaste as.

  • no-profile-image

    Ab de Lange

    Ik mag toch wel aannemen dat jullie ook een bijlsma getest hebben? Of zijn ze wel gevraagt en wilden ze niet mee doen. Met vr gr .

  • no-profile-image

    k.kelderman

    Waarom zijn de nederlandse merken als Veenhuis en Schuitemaker niet meegenomen in de test?

  • no-profile-image

    Henk Kremer

    Graag even een klein opmerking over de naamspelling van BeBoMa. Denk er even aan Geert, dat het juist gespeld is. Dus BeBoMa. Je kunt het onthouden door betaalbare boeren machines, of belazerd boeren massaal. Vriendelijke groeten Henk Kremer.

  • no-profile-image

    Diny Plas fa.plas@planet.nl

    We missen Veenhuis. Waarom?

  • no-profile-image

    Marinus

    Vraag; Waarom is ook Peecon niet getest?

  • no-profile-image

    Ruud

    Waarom is er geen kipper van Veenhuis getest?

  • no-profile-image

    g oomen

    Graag had ik ook de Veenhuis in de test gezien, dit is toch ook een veel gebruikte kar.

  • no-profile-image

    Kees van Dijk

    Het rijden met een geveerde cabine kan op hobbelige landwegen tot een zeer instabiel rijgedrag leiden. Door het naar links en rechts bewegen van de cabine wordt gecorrigeerd met het stuur, waardoor de combinatie gaat slingeren.

  • no-profile-image

    Henk Klock

    Wist u dat er voor opleggers en aanhangwagens in de bedrijfswagensector al enige jaren een Roll Stability Systeem bestaat, welke omvallen voorkomt (binnen grenzen?

  • no-profile-image

    Jos

    Een kipper op zijn kant trekken stelt niet eens zoveel voor. Het is gewoon de chauffeur die zijn span kent die dat in de hand heeft. Er is verschil tussen kippers maar tussen chauffeurs nog veel meer.

  • no-profile-image

    Jan

    Jammer dat er geen test van Bijlsma Hercules tussen zit...

  • no-profile-image

    Adri Bastiaanse

    Ook ik mis de Veenhuis kippers omdat deze vergelijkbaar zijn met A-merken zoals BECO en Miedema. Mvg. Adri

  • no-profile-image

    jan

    zorg dan dat alle bekende merken er bij staan zoals veenhuis enz

  • no-profile-image

    Peter

    Let op de spelling: Mullié schrijf je met dubbel l.

  • no-profile-image

    Francofiel

    Michelin Cargo schrijf je met C en niet met een G. Mullié met dubbel l. Het grondig testen houdt ook in het correct verslag doen en het juist spellen van de merknamen.

  • no-profile-image

    JP

    Ik mis ook Record en VGM

  • no-profile-image

    djeetn

    Belgische merken zoals Record, Dezeure en Dewa ontbreken.

  • no-profile-image

    Jac

    Wat is een A merk ?

  • no-profile-image

    william brooymans

    Sommige merken zie je niet zoveel misschien maar hebben wel doordachte technieken in zich zitten die toch wel het bekijken waard zijn. en over dat omslaan e.d. ik rijd dagelijks met hydrolisch geveerde haakarm met gestuurde as eronder en er is toch niets wat er beter rijd. liggen wel Michelin XS banden onder. Het weggedrag heeft ook veel te maken met de trekker die ervoor staat en nog veel belangrijker degene die erin zit.

  • no-profile-image

    william brooymans

    ik kan nog wel een paar merken noemen die niet zijn gestest


    Delaplace
    Alasco
    Bobeco
    Dewa
    Record
    Dezeure


    VERVOLG

  • no-profile-image

    Edgar van Dijk

    6 jaar geleden werkte ik in de zomer op een melkveebedrijf in canada en reed daar gras en maissilage met een kieper die vooraan ook een as had zoals een hooiwagen als je comfort zoekt kan hier geen geveerde as of dissel tegenop misschien een ideetje voor de fabriekanten

  • no-profile-image

    thomas

    Wij hebben een kipkar Record deze kipkar moet niet worden getest want het zijn de beste.

Laad alle reacties (22)

Of registreer je om te kunnen reageren.