Commentaar

5292 x bekeken 7 reacties

Negen kippers getest (2)

Niet alle fabrikanten zijn happig om hun product aan een onafhankelijke test bloot te stellen. Zo ook bij de kipwagentest, waar vijf merken geen kipper wilden of konden leveren.

Ik ben aangenaam verrast door de tientallen reacties op mijn vorige weblog over de kipwagentest die 9 mei in Boerderij verschijnt. Velen vragen zich af waarom hun merk kipwagen niet is getest.

Fabrikanten en importeurs worden ruimschoots vooraf aan alle testen van werktuigen en trekkers benaderd voor een deelname aan de test. Zo ook bij de kipwagentest. Het streven was alle verkrijgbare merken kipwagens aan de test te laten deelnemen. Al in november 2005 ging ik op zoek naar alle merken kippers op de diverse beurzen en in advertenties. Ik vond er maar liefst 14. Eind januari had ik alle fabrikanten benaderd om een 18 ton’s kipwagen te leveren voor de test.

Schuitemaker Rijssen meldde meteen dat zij geen kipwagens meer maken voor akkerbouwers. VGM, Veenhuis, Peecon, en Roelama, konden of wilden niet meewerken aan de test. In een later stadium haakte ook Bijlsma Hercules af, omdat de fabrikant niet op tijd een 18 tons kipwagen kon leveren. De wagen van de Belgische fabrikant Joskin verscheen pas op de laatste testdag op het akkerbouwproefbedrijf PPO in Lelystad, waar de test plaatsvond.

Het kan ook anders. Pas enkele weken vooraf aan de test trof ik per toeval een BeBoMa-kipper bij een Drentse akkerbouwer. Een tot dan toe voor mij volstrekt onbekend merk. De importeur Kremer in Vriescheloo aarzelde geen moment op mijn uitnodiging en leverde keurig op tijd een kipwagen. En zo resteerden de volgende negen merken kippers in de test, dit keer hopelijk foutloos gespeld: Mullié, Beco, BeBoMa, Gilibert, Brimont, Krampe, Theo Tel, Miedema en Vaia.

Foto

Laatste reacties

  • no-profile-image

    Fokko Buining

    Een test waarbij producenten zich terugtrekken doet vermoeden dat men iets te verbergen heeft. Indien er getest wordt is dit ook vooraf bekend te maken zodat geinteresseerden zoiets zelf bij kunnen wonen? Immers producten worden vaak specifiek op koperswensen aangepast. Immers iedere boer is verschillend en zo ook de omstandigheden waarin en waarmee hij werkt. Wat als gemiddelde een goede of slechte score kan zijn is voor mij als gebruiker soms geheel niet interessant daar ik andere omstandigheden of eisen veel belangrijker vind. Kortom Jan Modaal heb ik nog nooit ontmoet en zo zal ik zeer waarschijnlijk de gemiddelde boer ook niet tegenkomen.

  • no-profile-image

    chris vd sterre

    Ik wil een kipwagen kopen. Ik zou ik ook graag willen weten wat je van Joskin vind?

  • no-profile-image

    ab

    ik zag van de winter een kipwagen van Joskin en mijn eerste gedachten waren: ze kunnen beter stont blijven rijden. Voor een akkerbouwer is er geen betere kipper dan Miedema.

  • no-profile-image

    joost

    Miedema, dat is het gewoon!!! toppie

  • no-profile-image

    boer

    bestaat miedema nog ?

  • no-profile-image

    DW

    Producenten trekken zich niet terug om iets te verbergen. Zoals tests worden geschreven, kan niet elke gebruiker deze in goede volgorde van relevantie zetten. Zo stel ik me dat tenminste voor. Beter is om kipwagens van 10 of 15 jaar oud weer eens te bekijken. Daarmee komt een gebruiker pas achter de plus en minpunten van een machine. Daaraan is te zien of een onderdeel wel of niet goed van constructie is.

  • no-profile-image

    William brooymans

    ik vind de test niet relevant. de ene kar is luxer uitgevoerd dan de andere. zoals met vering en gestuurde assen. wij hebben 2 bladgeveerde beco's met vaste assen van 10 jaar oud. en een haakarm met hydr. vering vaste assen en een hydr. gedwongen gestuurde as (2 jaar oud). degene die beweert dat sturing geen nut heeft heeft nog nooit op grasland gereden of een fatsoenlijke sturing gezien. die van beco is heel koers vast en helt echt niet over (eender welke beco van ons) en hydr. steunpoten op een trekkerventiel staat op ieder merk als optie te nemen dus zo voorbeeldig is die ene niet. en pendelassen zijn niet het beste systeem want als je veel rijd moeten de bussen om de 2 jaar vervangen worden tegen hoge assenslijtage vaste assen hebben dat allemal niet. nee, neem van alle karren nog eens een test maar dan alles gelijk waardig aan elkaar. 3 karren met een volle optielijst en 6 karren in kale uitvoering is geen gelijke strijd.

Laad alle reacties (3)

Of registreer je om te kunnen reageren.