Commentaar

1544 x bekeken 7 reacties

Prijzenoorlog DGPS-navigatiesystemen

De Centerline 220 DGPS-stuurhulp kost €1.750. Dat is ongeveer de helft van wat de goedkoopste concurrenten vragen. Hiermee ontketent fabrikant Spraying Systems een prijzenoorlog.

Sinds begin dit jaar adverteert Spraying Systems met een navigatiehulp voor nog geen €1.750. Tot voor kort kostten de goedkoopste navigatiesystemen circa €3.500. Ik vroeg mij meteen af of goedkoop duurkoop is en maakte een proefrit bij een veehouder in Friesland.

Gedurende de testrit raakte ik steeds meer gecharmeerd van de navigatiehulp. De Centerline 220 doet wat je van hem verwacht; de chauffeur helpen parallel te rijden aan vorige sporen. Hij is puur en alleen gemaakt voor het navigeren, en doet dit zonder omwegen. De bediening is eenvoudig en ook zijn nauwkeurigheid is dik in orde. Dat is niet zo verwonderlijk. Net als vele concurrenten maakt de Centerline 220 gebruik van het Egnos DGPS signaal en heeft slimme software die zelf afwijkingen in de satellietsignalen corrigeert (e-diff techniek).

Dat de Centerline 220 nauwkeurig de weg wijst, is recent ook gemeten in een Duitse test. De fabrikant belooft een nauwkeurigheid van plus/min 30 centimeter, maar uit metingen blijkt dat een afwijking van gemiddeld 4 centimeter mogelijk is. En zoals bij alle stuurhulpen, het resultaat hangt ook af van de stuurmanskunsten van de chauffeur, ofwel hoe hij reageert op de navigatiecommando’s. Dat had ik al geleerd tijdens een test vorig jaar met zes merken stuurhulpen. Ook wat dit betreft stelt de Centerline 220 niet teleur; het systeem geeft op verschillende wijzen (lampjes, display) gedoseerd de stuurcommando’s weer.

Waar zit dan het addertje onder het gras? Wel, wat het apparaatje zelf betreft valt er nauwelijks iets op aan te merken, of het moeten de onverlichte knoppen zijn. Die maken de bediening in het donker er niet gemakkelijker op. En, zoals gezegd, de Centerline 220 kan alleen navigeren; opslaan en uitwisselen van perceelsgegevens kan het niet. Maar het gros van de gebruikers zit hier ook nog niet op te wachten. Die willen gewoon af van het uitmeten van sporen voor het strooien en spuiten, minder fouten maken (per ongeluk op het verkeerde vlaggetje rijden), of makkelijker en efficiënter werken met brede werktuigen.

Nee, de prijsinflatie was puur een kwestie van tijd. In de afgelopen 5 jaar is het aantal aanbieders met stuurhulpen fors toegenomen. De techniek, vooral software, raakt uitontwikkeld, waardoor de productiekosten sterk afnemen. Spraying Systems zet nu met de Centerliner 220 de toon voor een nieuwe prijzenronde. Over 5 jaar is de prijs wellicht opnieuw gehalveerd.

Foto

Laatste reacties

  • no-profile-image

    M.D.Kager

    een goedkope stuurhulp is natuurlijk leuk, maar is het niet zinvol om op te merken dat het misschien beter is om op de lange termijn te investeren en een systeem te kopen wat later te koppelen is aan bijvoorbeeld automatisch sturen of iets dergelijks.

  • no-profile-image

    Jan Z

    "You get what you pay for" zeggen ze hier in Canada. Hoewel de prijs zeer aantrekkelijk is zijn de mogelijkheden zeer beperkt. En zouden die al toereikend zijn, het lijkt mij onwaarschijnlijk dat je er erg secuur mee kunt rijden omdat de lampjes pas reageren bij 45 cm afwijking (is niet in te stellen) zodat je moet rijden op de cijfertjes van de actuele afwijking en dat is zeer vermoeiend. Nee ik blijf bij m'n Trimble, nu al voor het derde jaar en nu uitgebreid met EZ-steer voor op de zelfrijdende spuit. Ook onlangs weer een update gehad en men heeft weer meer handige mogelijkheden ontwikkeld. Hij heeft nu 9(!) verschillende patronen. Nee, mijn volgende GPS wordt absoluut weer een Trimble.
    En wil je goedkoop, koop er dan eentje in Canada, kost CDN$ 3450,= dat is ong. € 2500,=. Succes ermee.
    Jan Z

  • no-profile-image

    R Bouthoorn Middenmeer

    Dit is een prima ontwikkeling. Graag wil ik dat artikel over de 6 systemen nog inzien. Kan je dat mailen of opsturen?

  • no-profile-image

    Marko B

    wij werken alweer een aantal weken met dit 'goedkope' apparaat. Hij bevalt ons zeer goed. Wat betreft de nauwkeurigheid; de bovenste navigeerlampjes zijn 30 cm nauwkeurig maar het navigeerschermpje is op 10 tot 20 cm nauwkeurig, niets mis mee. Het beeldschermpje is erg handig en heefdt 2 standen, ook erg handig op de wendakker. Dit apparaat heeft alles wat het op dit moment moet bieden en met een erg goede nauwkeurigheid. wij zien dit als tussenstap naar automatisch sturen. Het autom. sturen zal binnen een aantal jaren op de trekkers geintegreerd zitten dus hoeft het huidige systeem niet met een of ander wieltje te worden uitgerust!

  • no-profile-image

    Redactie

    U hoeft slechts te klikken op de link 'zes merken stuurhulpen' in de tekst.

  • no-profile-image

    Peter S

    Wij hebben een aantal test gedaan met de Centerline 220, maar dit ging niet naar tevredenheid. Afwijkingen van soms wel 1,5 meter gaan toch iets te ver. Er zijn betere systemen op de markt. Die kosten wel iets meer, maar dan heb je het wel goed. En als je de juiste uitzoekt, kun je ook inderdaad uitbreiden naar automatisch sturen. Dat is toch de toekomst.

  • no-profile-image

    Frank

    De door u genoemde DGPS basisstations worden echter niet met open armen ontvangen door de gelicenseerde radioamateurs in de ons omringende landen Duitsland en België, aangezien de signalen van de DGPS basisstations in Nederland in het frequentie gebied 438 - 440 Mhz vallen. Hier zitten sinds een groot aantal jaren reeds relaisstations t.b.v. mobiele communicatie ! Onderlinge storing is dus te verwachten en niet te vermijden.
    Wij als radio amateurs vinden het dan ook onbegrijpelijk dat Agentschap Telekom deze 438- 440 Mhz heeft toegewezen aan het DGPS systeem terwijl alle andere landen in Europa het systeem in het gebied 440 - 470 Mhz hebben geplaatst. Dit is gewoon vragen om problemen !

    Zie ook DIT artikel in Duitsland....

    http://www.i57.de/article.php?op=view&aid=956

    Met vriendelijke groeten,

    Frank PA3FS

Laad alle reacties (3)

Of registreer je om te kunnen reageren.