Commentaar

770 x bekeken 1 reactie

Landbouwtrekkers worden fors duurder

De emissie-eisen hebben de landbouwtrekkers sinds 1999 iets duurder gemaakt, maar de grootste prijsverhoging zit nog in het vat.

De almaar strenger wordende milieueisen hebben in de afgelopen 10 jaar een grote invloed gehad op de technische ontwikkeling en de prijzen van landbouwtrekkers. Om te kunnen voldoen aan de steeds strenger wordende emissie-eisen, snorren de dieselmotoren in de landbouwtrekkers inmiddels bijna net zo verfijnd als in een luxe auto. Met turbo’s, vier kleppen per cilinder, elektronisch geregelde en geavanceerde brandstofinspuitsystemen met extreem hoge drukken zijn de fabrikanten er in geslaagd om schonere diesels te maken die ook nog eens zuiniger met diesel omspringen.

De keerzijde hiervan: een hogere aanschafprijs. Hoeveel invloed hebben de emissie-eisen tot op heden gehad op de kostprijs van de trekker? Enkele procenten van de verkoopprijs is volgens insiders niet overdreven. Ofwel, een 90 kW-trekker is vanwege de Tier II-norm circa E1.400 duurder geworden. Maar deze prijsverhoging is nog bescheiden vergeleken met hetgeen nog komen gaat. Met betrekkelijk traditionele technieken redden de motorfabrikanten het zelfs om nog te kunnen voldoen aan de Tier III-norm. Deze norm gaat per 2006 van kracht voor dieselmotoren in landbouwtrekkers van boven de 75 kW (101pk).

De volgende norm, stadium IV, wordt echter een ander verhaal. Tier IV gaat al over 4 jaar gelden. Om hieraan te kunnen voldoen, moeten motorfabrikanten compleet nieuwe en complexe technieken uit de kast halen, zoals het recyclen van de uitlaatlucht en het gebruik van roetfilters en/of het toevoegen van additieven aan de diesel. Maar ook nog extremere oplossingen komen dan in beeld, zoals de deels elektrisch aangedreven hybride trekker, waarbij de dieselmotor constant op een optimaal, lees een zo schoon mogelijk, toerental kan blijven draaien (zie ook link weblog hybride trekker).

Voor het zover is, lijkt het daarom wellicht verstandig om uw trekkervloot te vervangen, want van de Tier IV-norm zal de trekker zeker niet goedkoper worden.

Foto

Eén reactie

  • no-profile-image

    jan willems

    Kunnen de bouwers van trekkermotoren dan niet beter de weg inslaan van het gebruik van bv. ppo. motoren? Eenvoudig en toch een lage schadelijke emmissie, bovendien kan de landbouw een nieuwe teeltstimulans gebruiken.

Of registreer je om te kunnen reageren.