Commentaar

979 x bekeken 1 reactie

Gratis stuurautomaten voor trekkers

De afgelopen maanden heb ik diverse akkerbouwers en loonwerkers gesproken die inmiddels enkele jaren met een gps-stuurautomaat hebben gewerkt.

Ofwel een trekker die volautomatisch keurig op de ingestelde werkbreedte kaarsrechte baantjes trekt over het perceel. Alleen op de wendakker moet de chauffeur nog even het stuur overnemen.
Het valt mij op hoe snel de gebruikers aan de volautomatisch gestuurde trekkers verknocht raken, ondanks de hoge aanschafprijs en de eerste exemplaren nog wel eens een steekje laten vallen. Zie voor meer gebruikerservaringen. Veel akkerbouwers twijfelen terecht of zij nu wel in de automatische stuurtechniek moeten investeren. Op dit moment kost een stuurautomaat bruto € 15.000 tot € 20.000. Dat is circa 20 procent van de aanschafprijs voor een trekker van 100 kW (135 pk), die tegenwoordig circa € 80.000 kost. Alleen voor de grote bedrijven, in Duitsland gaat men uit van circa 120 hectare, met veel intensieve teelten en vreemd personeel lijkt de investering gerechtvaardigd. Maar evenals de plattebeeld-tv’s en de navigatiesystemen in auto’s de afgelopen jaren meer dan gehalveerd zijn in prijs, zullen ook de stuurautomaten niet ontkomen aan een flinke prijsinflatie. In de VS, ons voorland, prepareert trekkerfabrikant John Deere inmiddels volledig gratis nieuwe trekkers met het AutoTrac-stuurautomaatsysteem. De koper hoeft alleen nog de gps ontvanger en monitor aan te sluiten.

De verwachte forse prijsdaling kan een reden zijn om de aanschaf nog maar even uit te stellen. Nog een reden om even te wachten; om nu echt tot op de centimeter nauwkeurig te kunnen rijden is een lokaal referentiestation nodig; een eenmalige investering van circa € 10.000. Zie hiervoor ook de testresultaten van verschillende navigatiesignalen. Maar de vrij verkrijgbare signalen worden steeds nauwkeuriger. Het Amerikaanse gps-systeem wordt gemoderniseerd en vanaf 2008 wordt het Europese satellietnetwerk Galileo operatief. Dat belooft een minstens 50 procent nauwkeurigere navigatie dan het huidige Amerikaanse gps-systeem.Tegen die tijd is wellicht een stuurautomaat een even normale optie als een airco en zijn navigatiehulpen geïntegreerd in het dashboard of in de standaard Isobus-terminal van de trekker.

Foto

Eén reactie

  • no-profile-image

    spatlap

    Je hebt helemaal gelijk Geert. Als je echter blijft wachten op de nieuwste signalen en de laatste nog weer goedkopere aanbieding zul je nooit ontdekken welke onverwachte mogelijkheden stuurautomaten hebben. Er zijn maar weinig situaties waarin je moderne trekkers rendabel kunt rekenen. Toch beconcureren de trekkermerken elkaar steeds weer opnieuw met allerlei "dure" nieuwe snufjes. En dat komt niet omdat de boeren ze niet willen! Zijn boeren wel zo prijsbewust? Of kopen boeren trekkers omdat ze die niet alleen nodig hebben maar het ook leuk vinden om ermee bezig te zijn? Als dat zo is dan helpt rekenen niet!

Of registreer je om te kunnen reageren.