Commentaar

327 x bekeken 2 reacties

Techniek versus veiligheid

Hoe veilig moet een onbemande trekker of veldrobot zijn? Met deze vraag worstelen de onderzoekers in dienst van trekkerfabrikanten en universiteiten.

Hoe veilig moet een onbemande trekker of veldrobot zijn? Met deze vraag worstelen de onderzoekers in dienst van trekkerfabrikanten en universiteiten. U denkt, dat loopt niet zo’n vaart? Wel, de techniek heeft nu al het stadium bereikt dat trekkers zelfstandig een perceel kunnen bewerken. In de proeftuinen van John Deere en Case New Holland rijden onbemande trekkers rond zonder cabines.

Onbemand en onbedreigd spuiten
Zo’n cabineloze trekker toonde John Deere ook al in 2001 op de Duitse Agritechnica beurs. Deze onbemande smalspoortrekker kan geheel zelfstandig zijn weg vinden in een boomgaard. Zo wordt de mens tijdens een bespuiting niet meer bloot gesteld aan gif.

Minirobot loopt zich al warm
Ook de minirobots staan te trappelen om aan het werk te gaan, zoals bij het Deense Research Centre Bygholm. Bij de ontwikkeling van de kleine veldrobots speelt veiligheid een iets minder prominente rol. De veldrobots van het formaat traptrekker kunnen geen mens te pletter rijden - een onbemande trekker van 100 kW met een cultivator kan dat zeker wél.

Garanties voor veiligheid
De onderzoekers zoeken naarstig naar oplossingen om de veiligheid te garanderen. Bijvoorbeeld beugels met sensoren rondom de robot(trekkers). Maar een beugel kan flink in de weg zitten. Bijvoorbeeld als zo’n beschermbeugel door een rug of hoog gewas sleept. Zit de beugel te hoog, dan is de kans groot dat deze een persoon mist die bijvoorbeeld is gevallen tussen de aardappelruggen.
Andere oplossingen zijn infraroodcamera’s rondom de robottrekker, die lichaamswarmte kunnen ‘voelen’. Maar die zijn erg duur en als het buiten erg heet is, is de kans groot dat de camera’s alsnog een potentieel slachtoffer missen.

Veel kans op loos alarm
Naast deze technische problemen speelt een ander probleem. Hoe veiliger je een robot maakt, hoe groter de kans dat deze stilvalt als de computer een ongewenst obstakel signaleert. Een oplossing hiervoor is dat de robot in zo’n geval de boer op zijn gsm belt en de storing meldt. De akkerbouwer ziet dan op de display van zijn telefoon dat het om een dode kat gaat en kan de robot op afstand weer in werking zetten.
Maar ja, hoe vaak wilt u gebeld worden op een dag door uw onbemande trekker of veldrobot? Eén keer per uur of maximaal één keer per dag?
Of is het meer de vraag: hoe sterk zijn uw zenuwen als de telefoon gaat en u ziet uw buurman bloedend onder de robot liggen?

Foto

Laatste reacties

  • no-profile-image

    Han van Riel

    Hoi Geert, Ik weet dat veiligheid voor alles gaat, maar is het niet zo dat een ieder die zich op mijn gerobotiseerde boerderij bevindt op de hoogte is van de gevaren? Een onverlaat heeft niets te zoeken op mijn productie-eenheid. Ik mag aannemen dat een 100 KW tractor nog steeds geluid produceert en "groot" is dus duidelijk zichtbaar. In mijn optiek iis het iemands eigen schuld als hij onder deze machine kruipt, hij heeft er niets te zoeken. De gezinsleden van de boer (kinderen) zal de boer zo moeten opvoeden dat ze niet alleen op pad gaan naar deze zelfstandige productie medewerker. Ik weet net als jij dit dit eenvoudiger is gezegd dan gedaan, dus is veiligheid geboden. Wist jij trouwens dat er in de jaren 60 van de vorige eeuw reeds zelfstandig werkende tractoren in de VS waren en dat een Nederlandse constructeur een "robotploeg" had ontwikkeld?? Over veiligheid werd niet gepraat, alleen over kosten beheersing en bij onwerkbare situatie moesten deze tractoren stoppen.

  • no-profile-image

    Allard

    Verzekeringstechnisch is het helemaal niet zo lastig. Het plaatsen van een bord met verboden toegang aan de toegang van het perceel is voldoende om het verzekerbaar te maken. Een veel lastiger punt is natuurlijk je sociale verantwoordelijkheid; je kunt het niet maken om bij een dodelijk ongeluk puur te wijzen op dat verbodsbord. Voor de rechter zul je nog steeds aansprakelijk gesteld kunnen worden voor dood door schuld. Je zult dan moeten kunnen aantonen dat je alles in het werk gesteld hebt om ongelukken te voorkomen, en dat is naar mijn idee meer dan een bordje plaatsen. Er is natuurlijk ook duidelijk onderscheid tussen het risico van een kleine veldrobot (zoals bij de wedstrijden) of een autonome trekker. PS. Er is aan de WUR een grote (trekkerformaat) veldrobot in ontwikkeling (door Tijmen Bakker) waar ook uitgebreid onderzoek is gedaan naar de veiligheid, risicos en ook overleg is gepleegd met Interpolis.



Of registreer je om te kunnen reageren.