Commentaar

250 x bekeken 1 reactie

Veel subsidievet weggesneden

Veel subsidievet weggesneden Bijna geruisloos zijn veel subsidies voor landbouwtrekkers te komen vervallen per 1 januari 2006.

Het heeft niet alleen veel trekkerimporteurs verrast, ook is er de nodige verwarring.
Eén ding staat vast. De trekker is compleet geschrapt van de Farbo-lijst, die ergonomische verbeteringen stimuleert, zoals een luxe luchtgeveerde stoel, cabinevering en bediening in de rechterarmleuning. Deze directe subsidie leverde, afhankelijk van merk en model, per trekker een leuke korting op van € 2.000 tot € 2.500. De overheid meent kennelijk dat deze subsidie overbodig is geworden nu inmiddels goede vering en armleuningbediening gemeengoed is.

Onduidelijk is nog hoe de nieuwe spelregels uitpakken voor de Mia- en Vamil Milieulijst. Duidelijk is wel dat ook hier de trekker zo veel mogelijk is wegbezuinigd. De toelatingseisen voor de Vamil zijn dermate streng, dat daar wellicht voorlopig geen trekker aan kan voldoen. Zo moeten de motoren voldoen aan de strenge Tier IIIa emissie-eisen en tegelijk moet de trekker de strengere normen voor omgevingslawaai kunnen halen. Viel een trekker in de Vamil, mocht de ondernemer zelf bepalen wanneer en hoeveel van de investering hij wilde afschrijven. In een financieel goed jaar mocht voorheen bijvoorbeeld ineens 100 procent van het investeringsbedrag (minus de restwaarde) worden afgeschreven. Dat leverde soms flink rente- en belastingvoordeel op.

Bij de Mia-regeling zijn de toelatingseisen minder scherp. De milieuvriendelijke trekker moet alleen voldoen aan de nieuwe strengere normen voor omgevingslawaai naast de bestaande eisen als biologisch afbreekbare olie in de achterbrug. Valt de trekker onder deze milieu-investeringsaftrek, dan is in 2006 tot 20 procent van de investeringskosten aftrekbaar van de fiscale winst.

Hoe en welke trekkermodellen hieraan uiteindelijk kunnen voldoen, zal echter nog moeten blijken. De komende weken hoopt Federatie Agrotechniek meer duidelijkheid te kunnen geven over de praktische invulling van de nieuwe subsidieregelingen.

Foto

Eén reactie

  • no-profile-image

    Willem van der Meer

    Ik las jouw bericht inzake het wegvallen van de diverse subsidies. Vanuit onze (recente) ervaring weten jij en ik heel goed dat dergelijke subsidies een zekere stimulering vormden om de tractoren zo gebruikersvriendelijker te maken. Steeds een stapje verder dan de gemiddelde aanbiedingen, dergelijke investeringen werden daarmee beloond. Vreemd is dan ook de verwondering van de importeurs. Vanuit de Federatie Landbouwtechniek hebben wij indertijd jaarlijks contacten gehad met 'Den Haag' inzake de uitleg van onze wensen met betrekking tot dergelijke subsidieverleningen. Steeds werd dan 'de lat' wat hoger gelegd, maar je raakt een keertje "uitgesprongen". Ook de beschikbaarheid en het maximale niveau van geldelijke middelen was (toen al) een item. Powershift, F/R schakeling, CVT, luchtgeveerde stoelen, armleuningbediening, biologische (afbreekbare) transmissie olie, etc. waren indertijd redenen voor een subsidie. Een leuke taak voor jou en je vrienden om dat uit te zoeken in Den Haag.

Of registreer je om te kunnen reageren.