Commentaar

368 x bekeken 1 reactie

Meer fusies in de trekkerindustrie zijn noodzakelijk (1)

In 2005 heeft er geen overname van betekenis plaatsgevonden tussen trekkerfabrikanten.

De laatste grote overnames dateren uit september 2003, toen Agco voor 600 miljoen euro het Finse Valtra kocht en Renault ten prooi viel aan Claas. Een spreekwoordelijke stilte voor de storm? Het heeft er alle schijn van.
De vraag is niet of, maar wanneer er weer een grote fusie komt. Analisten, maar ook managers van diverse trekkerfabrikanten menen dat op de Westerse (wereld)markt op termijn slechts plek is voor vier tot hooguit vijf grote trekkerfabrikanten. Kleine fabrikanten zullen met name de slag verliezen omdat zij niet in staat zijn sterke dealers vast te houden. Verder zuchten fabrikanten onder de stijgende ontwikkeling - en productiekosten in een krimpende markt die steeds hogere technische eisen stelt.

Afgaand op omvang lijkt het voor John Deere en CNH weinig zinvol nog een grote overname te plegen zonder het risico op sancties van de kartelpolitie. Bij de overige fabrikanten (o.a. Agco, Argo, Claas, Same Deutz-Fahr) is in feite alles mogelijk, maar Agco zal wellicht een sleutelrol gaan spelen. Agco is in de landbouwmechanisatie synoniem voor overnemen. Sinds 1990 kocht Agco meer dan 20 bedrijven en steeg de jaaromzet van 179 miljoen euro in 1990 tot meer dan 4,3 miljard euro in 2004. Hiermee is Agco nog steeds half zo groot als John Deere (8 miljard euro omzet), maar zit CNH nu aardig op de hielen (6,6 miljard euro omzet). Nog een keer een flinke hap, bijvoorbeeld Claas (1,7 miljard euro omzet) en Agco streeft CNH qua omvang voorbij.

Intussen echter zwelt de geruchtenstroom aan dat Caterpillar, de grootste machinefabrikant ter wereld, opnieuw van plan is om naast zijn industrie- en bouwmachines weer een landbouwpoot op te richten. Caterpillar ontvouwde tijdens de jaarwisseling zijn toekomstplannen voor 2010, waarin ondermeer de omzet van circa 25 miljard euro nu bijna verdubbeld moet zijn. Zo’n groei lijkt haast onmogelijk zonder grote overnames. In 2001 trok Caterpillar zich nog terug uit de landbouw. Het bedrijf verkocht de productie van rupstrekkers aan Agco en stapte uit de gemeenschappelijke combinefabriek met Claas. Als Caterpillar in de landbouw stapt door bijvoorbeeld Agco over te nemen, zijn John Deere en CNH in een klap gedegradeerd tot kleine fabrikanten.

Foto

Eén reactie

  • no-profile-image

    Jan

    Een goede zaak die overnames concentreren is de moeite om een een goedkoop product te creeren. Alleen ik ben van mening dat een veehouderij zoals die nu is ingericht veel beter kan zorgen voor stationaire motoren en met echte paarden voor de kar. Dit is voor veel boeren veel en veel goedkoper en beter om goedkoop te werken. De meeste boeren hebben trekkers van 100.000 euro en ze staan de meeste tijd gewoon stil, dus dood kapitaal en materiaal en dus als de frabikanten weer meer machines gaan produceren voor paardentrekkracht. Dit zal in de toekomst echt wel een goed ontwikkeling zijn.

Of registreer je om te kunnen reageren.