Commentaar

300 x bekeken 5 reacties

De schijnveiligheid van intelligente trekkers (1)

Elke keer als er een nieuwe technologie wordt uitgevonden maken nieuwe ontwerpers dezelfde vreselijke fouten.’

Dit citaat las ik in een interview van Don Norman, een eredoctor aan de TU Delft. De Amerikaan (70) onderzoekt de verhouding tussen mens en technologie en is adviseur van diverse grote fabrikanten als Toyota. Hij komt telkens tot de conclusie dat veel apparaten, auto’s en werktuigen ontworpen worden zonder dat er rekening mee wordt gehouden hoe ze worden gebruikt in de praktijk.
Voor mij een feest der herkenning. Onbegrijpelijke bedieningen en handleidingen vormen een steeds groter probleem in de landbouwmechanisatie, waar in hoog tempo nieuwe technologieën worden geïntroduceerd. Voorbeelden te over. Om maar bij de trekkers te blijven: continu variabele transmissies, wendakkerautomatiek, Isobus-terminals, GPS-stuurautomaten enzovoorts. Bij de invoering van al deze nieuwe technieken maken de ingenieurs telkens dezelfde vreselijke fouten door alleen vooruit te kijken en niet achteruit. En dat terwijl de technologie steeds meer verantwoordelijkheden uit handen neemt van de gebruiker, die zich vervolgens steeds meer overgeeft aan de schijnveiligheid die de moderne autonome machines bieden.

Dat moet ik bijvoorbeeld ook constateren terwijl ik deze week de laatste hand leg aan een trekkertest. De werking en bediening van de schakelautomatiek in de Massey Ferguson 6460 stroken niet met de uitleg in de folders en de handleidingen. Ook de layout bij de bedieningsknop zet de chauffeur op het verkeerde been.

Zowel de fabrikant als de klant zijn hierbij verliezers. De fabrikant loopt grote kans op een ontevreden klant. De klant zal er niet in slagen om alle mogelijkheden die het product biedt ten volle te benutten. En in het ergste geval maakt hij bedieningsfouten met fatale ongelukken tot gevolg. Ja, hier valt nog veel meer over te zeggen en wellicht zijn er praktijkvoorbeelden te over. Kom maar op, beste (boze) gebruiker!

Foto

Laatste reacties

  • no-profile-image

    Mees de Lint

    Wat dacht je van de vele “voorschakelmethodes” bij verschillende merken? Als je tijdens de oogst een Deutz, Ford en Fendt gebruikt, en je rijd weg met de veronderstelling dat je kan voorschakelen, en je botst subiet met je bol tegen de ruit omdat het toch direct geschakeld is. Dit zou wat uniformer kunnen en dat is echt veel veiliger.

  • no-profile-image

    A. Kamphuis

    De techniek in de landbouw gaat in mijn ogen veel te ver: het wordt voor de doorsnee boer veel te ingewikkeld. De kosten voor reparatie lopen veel te hoog op, dat komt ook al door te veel zoek uren.

  • no-profile-image

    Rindert

    Die machines van tegenwoordig zijn net bouwpakketten: je moet ze zelf afmaken. En ergonomie is soms ook nog ver te zoeken op nieuwe trekkers. En als je wat zegt tegen de vertegenwoordigers van Motrac, kun je net zo goed tegen een boom staan praten. Of als je een email stuurt naar Massey Ferguson dan krijg je ook geen eens bericht terug. Je zou zeggen dat kost klanten en als er een goede manager zit die zou dat moeten aanpakken. Wij hebben afgelopen zomer een MF 5445 gekocht maar er zijn vele punten die konden beter.

  • no-profile-image

    J. van 't Westeinde

    Over die schijnveiligheid kan ik ook meepraten. Ten eerste bij de MF 6460 doet de automaat steeds wat je niet wilt. En dan nog de velschillende handels voor de bediening. Ik heb al jaren een Manitou en vergis me nog wel eens met de omkeer handel en de richting aanwijzer. Bij de Fendt 714 heb ik nog wel eens dat als je de neutraalknop indrukt met ingetrapte koppeling, je laat dan de koppeling los dan gaat de trekker nog een heel klein stukje rijden. Bij aan koppelen erg hinderlijk en gevaarlijk.

  • no-profile-image

    M.D. Kager

    Afgelopen weekend heerlijk geploegd met de John Deere 6420S van een collega. Deze trekker is voorzien van autopower en instelbare hydrauliekfunctie, er zit gelukkig geen wendakkermanagement op. Als ik na deze 2 dagen kijk hoe ik gewerkt heb denk ik dat de trekker mijn werk zeker makkelijker heeft gemaakt en omdat de funkties eenvoudig instelbaar zijn en de instellingen ook doen wat je verwacht is het niet gevaarlijk, alleen als een wendakker management iets toevoegt dan heeft het nut maar met de huidig armleuning bediening is het al zo eenvoudig dat je het net zo goed handmatig kunt doen iets wat bij deze trekker wel moet.

Laad alle reacties (1)

Of registreer je om te kunnen reageren.