Commentaar

206 x bekeken

Veiligheid boven alles

De eerste dag op het Duitse teststation DLG in GrossUmstadt zit er op.

Zoals altijd bij aanvang van een test krijgen de testers eerst uitvoerige instructies van de fabrikanten. De ene instructeur doet dit vlot in amper een uur tijd, de ander is wat langer van stof.
De Claas-instructeur had meer dan 3 uur nodig. Maar het lag niet helemaal aan hem. In de testgroep brak een lange discussie los over de veiligheidsvoorzieningen van de nieuwe Claas Ares ATZ. Met draaiende motor kan de Ares namelijk vrij gemakkelijk gaan rijden, bijvoorbeeld indien het hendeltje links onder het stuur per ongelijk een duwtje krijgt tijdens het uitstappen. Eenvoudig en doeltreffend is een veiligheidsschakelaar in de zitting, zoals enkele fabrikanten al jaren toepassen. Dan blokkeert de transmissie zodra de rijder uitstapt. Claas zegt nu op korte termijn een dergelijke voorziening te overwegen.

Nog even over het afhaken van New Holland: het TLA-model had, zo werd vandaag duidelijk, geen softwareprobleem. Deze trekker heeft namelijk een volledig mechanisch geregelde brandstofinspuiting. De problemen aan de inspuiting waren dus mechanisch van aard. Ook liet New Holland weten over drie weken wel twee goed werkende trekkers te kunnen leveren. Maar dat is drie weken te laat voor deze test. Dus gaan we de beide New Holland-modellen in een tweede testgroep op de proef stellen in het voorjaar van 2006.

Foto

Of registreer je om te kunnen reageren.