Commentaar

495 x bekeken

Trekkercabine moet chauffeur bij kantelen beschermen (1)

Vorige week reed een akkerbouwer in Heerhugowaard (N.-H.) in de vroege ochtend met zijn John Deere 7710 en lege kipper over een dijkje

In een flauwe bocht ging het mis. Hij denderde met hoge snelheid van de dijk af, waarbij de trekker met kipper waarschijnlijk een keer over de kop rolde. Wat er daarna van trekker overbleef is op de foto's te zien, die een trekkerhandelaar maakte in de schuur van de akkerbouwer. De trekker was maar een paar jaar oud en had circa 600 draaiuren op de klok.
Bij het zien van de verfrommelde cabine verrast het mij dat de chauffeur er zonder een schrammetje vanaf kwam. Tegelijk besef ik ook dat de moderne trekkercabine niet alleen fluisterstil moet zijn en bijvoorbeeld goed zicht rondom moet bieden. Allemaal luxe zaken waar wij ons tijdens een trekkertest op focussen. De cabine moet bovenal de chauffeur beschermen bij kantelgevaar. De vraag is welke krachten een cabinetrekker volgens de Europese normen moet kunnen doorstaan. In hoeverre mag een cabine bij een dergelijk ongeval vervormen? Er zijn, zo weet ik wel, speciale botsproeven voor trekkercabines. En indien de trekker een jaar of 10 oud was geweest, dan had de boer het er waarschijnlijk minder goed afgebracht, zo blijkt uit een Brits onderzoek. In Boerderij van 22 september 2004 verscheen het artikel over dit onderzoek.

Foto

Of registreer je om te kunnen reageren.