Commentaar

2382 x bekeken 8 reacties

New Holland haakt af

Vandaag is het een drukke dag. Al het bureauwerk moet af en de laatste voorbereidingen worden getroffen voor de multi-trekkertest volgende week.

Vandaag is het een drukke dag. Al het bureauwerk moet af en de laatste voorbereidingen worden getroffen voor de multi-trekkertest volgende week. Dan testen wij samen met de techniekredacteuren van Top Agrar, Farmers Weekly en La France Agricole op het Duitse teststation DLG in Gross Umstadt zes trekkers van circa 80 kW (110 pk). In deze test worden luxe en eenvoudige modellen vergeleken van de fabrikanten Claas, Massey Ferguson en New Holland. Althans, dat was de opzet.
Vooraf aan de praktijktest meet het teststation alle testtrekkers door of onder meer motor en hydrauliek wel aan de specificaties voldoen. Zo niet, dan krijgt de fabrikant tijdig de kans om het probleem te verhelpen. In deze controletest steeg onder meer het koppel van de New Holland TLA motor tot een technisch volstrekt onverantwoord hoog niveau. Achteraf bleek dat de plaatselijke New Holland dealer vooraf aan de levering aan de elektronica van de motor had gesleuteld. New Holland probeerde eerst de software te herstellen. In een tweede poging werd een compleet nieuwe brandstofpomp gemonteerd, maar het mocht niet baten. Van de tweede trekker, de luxe New Holland TSA, weigerde pertinent de schakelautomatiek voor de powershift. Ook hier kon de fabrikant de elektronica niet naar haar hand zetten. New Holland liet vandaag weten zich uit de trekkertest terug te trekken.

Noot van de redactie:
Nog even over het afhaken van New Holland: het TLA-model had, zo werd een dag later duidelijk, geen softwareprobleem. Deze trekker heeft namelijk een volledig mechanisch geregelde brandstofinspuiting. De problemen aan de inspuiting waren dus mechanisch van aard. Ook liet New Holland weten over drie weken wel twee goed werkende trekkers te kunnen leveren. Maar dat is drie weken te laat voor deze test. Dus gaan we de beide New Holland-modellen in een tweede testgroep op de proef stellen in het voorjaar van 2006.

Foto

Laatste reacties

  • no-profile-image

    Berend Oevermans

    Aan de redactie,

    Op ons bedrijf draait een New Holland TL 100 met frontlader uit 2001 naar volle tevredenheid. Kleinigheden zijn door New Holland goed opgelost. Behalve de powershuttle en de Hi Low op de mechanische versnellingsbak zit er weinig elektronica op deze trekker. De trekker heeft inmiddels 2750 draaiuren.

    Wat ik me afvraag is of alle elektronica op de moderne trekkers wel zo betrouwbaar is, gezien de problemen van New Holland voor de trekkertest. Het valt me erg tegen van New Holland dat men geen vervangende trekker laat deelnemen aan de test en zich terugtrekt. Zeker geen goede reclame.

    vriendelijke groet,
    Berend Oevermans
    Geesbrug

  • no-profile-image

    Henk Sprokkereef

    Wij zijn sinds vijf jaar in het bezit van een MF 6255. Ik vind dat de testresultaten met betrekking tot uitstoot en verbruik niet goed en duidelijk. De motor van onze trekker rookt veel te veel (blauwe rook). Dit gebeurt bij rustige werkzaamheden als kunstmeststrooien of voorladerwerk. Onder vollast, zoals maaien doet ie het perfect. Ik heb zelf het idee dat het voor een gedeelte komt door de dynashift versnelling. Als deze geschakeld wordt bij een te laag toerental (bij ongeveer 1200 tot 1400) vindt de motor dit niet fijn. Terwijl dit gezien de belasting met gemak zou moeten kunnen. Ik weet niet of jullie turbo motoren gaan testen, want deze hebben hier de grootste hekel aan. Onze eerste MF 6255 heeft hierdoor zeker 5 nieuwe turbo's gekregen! Ook deze nieuwe rookt ook al een beetje. Toch heb ik het idee dat door de schakelautomatiek dit probleem vermindert wordt. Laatst was ik bij een Claas dealer en deze vertelde mij dat de aansturing van een dynashift bak van een Claas en een MF verschilt ondanks dat deze uit dezelfde fabriek komt. Rest dan nog het motor verschil van deze twee, Perkins en John Deere. Of is een John Deere motor beter, kan deze de klappen van een Dynashift bak beter aan bij lagere toerentallen?

    Wat ik graag zou willen zien in een testverslag? Duidelijkheid. Bijvoorbeeld: Geen twee of drie soorten vermogens of koppels, waarvan om marketing redenen de hoogste wordt vermeld. Gegevens waar een boer wat aan heeft en mee kan!

    Voor de rest vind ik dat jullie best wat kritischer er harder mogen oordelen. De fabrikanten zullen er wel niet zo blij mee zijn, maar het is wel de eerlijkste reclame. En hier kan een boer wat mee!

    Als jullie de trekkers goed aan de tand voelen moet er dit uit komen. Dit kan echter niet in een week! Maar met een maand kan je al goed verschil zien is mijn ervaring na de tweede MF

  • no-profile-image

    Jorrit

    Ik vind het een schande dat New Holland zulke slechte trekkers levert. Dat de dealer niet in staat is om de New Holland weer op een verantwoord niveau te brengen is ook erg triest. Dat ze zich uit de trekkertest terug trekken is jammer omdat ik graag de vergelijking had willen lezen.

    Jullie mogen hier best wat kritische over schrijven.
    Jorrit

  • no-profile-image

    Hans van Leeuwen

    Ik kijk er niet van op, het is zeldzaam als er niets aan mankeert bij new holland. Meestal komt de dealer er wel uit en anders komt er een andere trekker. Zo werkt dat bij ons in de buurt.

    groetjes
    hans.

  • no-profile-image

    Cees

    Was te verwachten, goed werkende Hew Holland is zeldzaamheid.
    Cees

  • no-profile-image

    Fam. Bakker

    Als ik dit zo lees vraag ik me af waarom N-H het meest verkochte trekkermerk van Nederland is. Of is het door het moeie uiterlijk en alle poespas erom heen dat het kopen van een N-H zo aantrekkelijk is voor veel mensen.

  • Midway

    Neen dit komt omdat ze bijna weg gegeven worden. Als je bij een newholland dealer vraagt wat en nieuwe motor kost krijg je direct zonder nadenken een antwoord. Als je dat bv bij een Deutz dealer zou vragen dan krijg je na een week antwoord.

  • marc47

    Doe een bod op een NH en je hebt hem aan je been ...

Laad alle reacties (4)

Of registreer je om te kunnen reageren.