Redactieblog

154 x bekeken 4 reacties

Trekkerverkoop loopt achter (2)

De federatie die spreekt namens de trekkerimporteurs is duidelijk: trekkerkentekens mogen komen. En hoe eerder hoe beter.

Verkoopaantallen worden vanaf dat moment niet meer door de importeurs zelf, maar door instanties zoals de RDW verstrekt. Het zal de importeurs veel werk en discussie besparen. Immers uit diverse gesprekken blijkt dat niet alle verkoopcijfers naar eer en geweten worden verstrekt. Althans, dat zeggen de concurrenten over elkaar.

Echter de invoering van een trekkerkenteken laat langer op zich wachten dan gehoopt. De bedoeling was om juni 2006 het vernieuwde trekkerrijbewijs uit te geven. Maar zoals de vork nu in de steel zit, zal dat op zijn vroegst najaar 2007 worden. Ik sta helemaal achter de invoering van een trekkerkenteken, vooral met betrekking tot de verkeersveiligheid. Mijns inziens is het onverantwoord dat iemand van 16 met een trekker met aanhanger met ruim 50 kilometer per uur over de Nederlandse wegen mag rijden. En daarbij wordt het maximaal toegelaten voertuiggewicht van 50 ton met regelmaat geschonden.

Foto

Laatste reacties

  • no-profile-image

    K. Bakker

    Ben het totaal niet met u eens. Reken er maar op dat er weer een kostenpost bij komt. Het is het aan het werk houden van dealers en toeleveringsbedrijven ervan. (heb zelf drie relatief jonge tractoren, en een oudere van 87 voor in de gebouwen). En heb de boel goed voor elkaar. Maar gemiddeld zijn mensen zoals u er niet voor ons al agrariërs maar voor anderen in de onze maatschappij. En wat interesseert ons als praktiserende agrariër welk merk nummer één of nummer tien staat in de verkoop. Nou meneer, helemaal niets.

  • no-profile-image

    Gerrit

    De kritiek over 16 jarigen met groot, zwaar en snel materiaal vind ik terecht, maar dat heeft niets met kentekens te maken. En om alle boeren met al hun trekkers op te zadelen met een kenteken om zo de trekker verkoop van de importeurs te kunnen checken is natuurlijk ook een gedrocht van een reden. Trekkerdiefstal zal van kentekens ook niet hard afnemen, dus pas op voordat je om een kenteken vraagt, wees blij met de ruimte die je hebt.

  • no-profile-image

    Jan Zonderland

    Wat een onzin zit je hier te verkondigen:"Hoe eerder hoe liever kentekens op trekkers, zodat de verkoopcijfers eerlijker worden". Realiseer je je wel waar je om vraagt? Weer meer overheidsbemoeienis in de agrarische sector gaat alleen maar geld kosten. En wie anders dan mensen zoals jij, die elke week weer een verhaaltje moeten produceren voor je werkgever, anders raak je je baantje kwijt, is er nu werkelijk geintereseerd in verkoopcijfers. In elk geval niet de eindgebruiker: boer of loonwerker. Ook het probleem van 16-jarige snotapen die op een 250 pk trekker met aanhanger met een gewicht van 50(?) ton over 's Heren wegen rossen los je niet op met een kenteken, wel met een degelijk rijbewijs. Denk eens even wat er allemaal voor komt kijken om alle trekkers, oud en nieuw van een kenteken te voorzien. Het is meer dan alleen een blikken plaatje met wat cijfers en letters op het spatbord schroeven. De RDW zal een hele aparte afdeling in het leven moeten roepen om het op te zetten en bij verkoop of inruil moet je dezelfde papierwinkel doorlopen als bij auto's, daar zitten dealers ook niet op te wachten, zelfs niet die die in verkoopcijfers geinteresseerd zijn. Weer een leger ambtenaren erbij, moet er niet aan denken.

  • no-profile-image

    Rinus Langwerden

    Je mening omtrent een trekkerrijbewijs kan ik wel delen, alleen waarom men dan niet kiest voor een CE rijbewijs snap ik niet. Dat zou al weer een regeling minder zijn. En meteen de inzet van chauffeurs in verschillende voertuigen makkelijker maken. Bij sommige bedrijven wordt de binnenzak van chauffeurs wel erg vol. Denk maar aan rijbewijs B(E) C(E), vca-certificaat, heftruckcertificaat,spuitlicentie, hijsbewijs, en dan zo straks trekkerrijbewijs. Verder zou het handiger zijn om eens na te gaan denken of lanbouwvoertuigen van de tegenwoordige omvang en rijsnelheden nog wel passen op parallelwegen en woonwijken tussen het fietsverkeer. Onze oosterburen lossen het wat pratischer op mijns inziens, overal toegestaan behalve op de snelweg.

Of registreer je om te kunnen reageren.