Commentaar

260 x bekeken

Superzuinige trekker werkt geruisloos

Tijdens een recente test met een trekker en ploeg vroeg ik mij af hoeveel dieselolie een moderne landbouwtrekker verspilt.

Het antwoord, ondermeer afkomstig van het Duitse teststation DLG, was even schrikken: van de 25 liter diesel die een trekker per hectare ploegen verstookt, is 20 liter puur verlies. De dieselmotor is hierbij de grootste verspiller; 7,5 liter diesel verdwijnt via de uitlaat als warmte en via onverbrande resten en 8,5 liter als warmte via de koelers. Hier bovenop gaat nog eens 1,5 liter diesel verloren door wrijving in de transmissie.
Met elektrische aandrijving valt hier een hoop te winnen, zo verwachten onderzoekers en trekkerfabrikanten. De hybride trekker van Case New Holland maakt dan slechts een stap in de goede richting, want het hart van deze trekker is nog steeds een dieselmotor. Uiteindelijk moet de brandstofcel de kar gaan trekken.

Ondermeer John Deere experimenteert daarom met een elektrisch aangedreven voertuig (zie foto) met brandstofcellen. Brandstofcellen zetten geruisloos waterstof of zelfs benzine direct om in elektriciteit, waarmee vervolgens de elektromotoren in de wielen worden gevoed. Langs deze weg gaat er twee tot drie keer minder energie verloren dan in een voertuig met een verbrandingsmotor. En de trekker met brandstofcel heeft geen geluidsarme cabines meer nodig, als deze te zijner tijd dan überhaupt nog een chauffeur nodig heeft.

Foto

Of registreer je om te kunnen reageren.