Commentaar

679 x bekeken 2 reacties

Grote trekkerdealer meestal beter

Duitse boeren zijn het meest te spreken over de service van New Holland, Claas en John Deere.

Over deze merken is 88 tot 92 procent van de klanten zo goed te spreken, dat zij de dealers van harte aanbevelen. Over de mechanisatiebedrijven van Massey Ferguson en Fendt zijn de Duitse klanten over het algemeen minder tevreden. Het zijn enkele uitkomsten van een grote enquête die mijn Duitse collega’s van het toonaangevende maandblad Top Agrar hebben uitgevoerd.
Wat ik mij hierbij meteen afvraag, is of de enquête in Nederland dezelfde uitkomsten had opgeleverd. Het antwoord ligt deels besloten in een ander duidelijk signaal dat de Duitse trekkergebruikers geven; grote, zelfstandige dealers geven over het algemeen een veel betere service kan kleine. Grote dealers geven over het algemeen betere inruilprijzen en rekenen tegelijk lagere nieuwprijzen. De service is vaak beter omdat de grote dealers langere openingstijden hanteren dan wel 24 uur per dag een servicebus ter beschikking stellen. Ook een passende, vervangende trekker tijdens een reparatie is voor een grote handelaar meestal geen probleem.

Ik verwacht dat om exact dezelfde redenen de grote dealers in Nederland doorgaans ook veel beter scoren dan de kleinere. En het merk New Holland is in Nederland sterk vertegenwoordigd met grote en sterke dealers. Dus zou ik niet raar opkijken als dit merk ook in ons land qua service hoog scoort vergeleken met concurrenten.

Overigens pakken ook de reparatiekosten en die voor onderdelen bij een Duitse New Holland-dealer gunstig uit. New Holland rekent bijvoorbeeld gemiddeld € 39,30 per uur voor een monteur, tegenover € 42,90 die een Duitse Fendt-dealer in rekening brengt. Let wel, het zijn gemiddelde prijzen; de hoogste en laagste prijzen verschillen met tientjes.

Foto

Laatste reacties

  • no-profile-image

    Willem van der Meer

    Dag Geert, een interessant artikel met waarschijnlijk voldoende raakvlakken met de emotie en ervaringen van de Nederlandse tractorgebruiker. Heb je dit volledige onderzoek beschikbaar voor "buitenstaanders?" Om een goed oordeel te kunnen geven moeten wel alle aspecten van het onderzoek worden meegenomen. Je kent ook ongetwijfeld de verfrissende aanpak van de voorzitter van de COM, Epke Dijkstra, hij wil collega mechanisatiebedrijven de spiegel voorhouden en laten nadenken over hun eigen toekomstperspectief. Daarin zou de uitkomst van het door jou genoemde onderzoek uitstekend kunnen passen. Het is lang niet altijd de prijs (de prijs is slechts wat men betaald, de waarde is wat men zoal krijgt!!) maar veelal 'het gevoel' rondom de relatie klant/leverancier. In de 'zorgsector' noemt men dat de bejegeningsfactor, een zeer belangrijk meetinstrument om de tevredenheid van de klant te meten. Mogelijk zou BOERDERIJ ook een dergelijk onderzoek kunnen gaan uitvoeren onder de Nederlandse tractorgebruiker. Een splitsing tussen boeren en loonwerkers alsmede gemeentelijke instellingen zou dan wenselijk zijn. Dus.......... voor 2006 voldoende uitdagingen.

  • no-profile-image

    Fam. Bakker

    Gaat het hier nou om de grote van de dealers, of om die van het merk? Het verband tussen de grote van de dealers van een merk en de 'grootte' van het merk zie ik in dit verband niet zo. Massey Ferguson en Fendt (iets kleinere merken) hebben net zo goed grote dealers als N-H en J-D. Van MF weet ik dat ze een uitgebreid 4-sterren dealersnetwerk hebben.

Of registreer je om te kunnen reageren.