Commentaar

1601 x bekeken 5 reacties

Meer onderscheid tussen Case IH en New Holland

Op de Zuidlaarder werktuigenbeurs stond een Case IH MXU-trekker met in de cabine bedieningselementen van Steyr...

Op de Zuidlaarder werktuigenbeurs stond een Case IH MXU-trekker met in de cabine bedieningselementen van Steyr, zo is op de foto te zien. En er wordt gefluisterd dat Case New Holland (CNH) de oude Steyr CS-modellen weer uit de kast gaat halen en deze in een nieuw jasje weer op markt gaat brengen als Case IH-trekkers.
Het is duidelijk dat CNH wijzigingen gaat doorvoeren in haar gemeenschappelijke platformstrategie. Na de fusie in 1999 werd, naar voorbeeld van de automobielindustrie, zo snel mogelijk overgeschakeld op gelijke onderstellen voor Case IH, New Holland en Steyr. Maar de drang naar maximale efficiëntie pakte niet altijd goed uit. Vooral de trouwe Case IH-klanten hadden meer verwacht dan in het rood overgespoten New Holland-trekkers. De fusie tussen Case IH/Steyr en New Holland in 1999 heeft 6 jaar later dan ook niet het succes opgeleverd als tussen Ford en Fiat, waaruit New Holland is ontstaan in 1991.

Het Case New Holland-concern wijzigt dus nu haar koers. In plaats van een gemeenschappelijke leiding per regio krijgen de merken Case IH en New Holland elk een eigen management van hoog tot laag in het bedrijf. Zelfs de productie wordt waar mogelijk gescheiden. Zo wordt de assemblage van alle Case IH modellen (CS, Case MXU und CVX) in het Oostenrijkse St’Valentin ondergebracht. Het Britse Basilton wordt het bastiljon van New Holland. Maar het belangrijkste voor de klanten is dat er duidelijke technische verschillen komen tussen de merken. De concurrentie tussen de Case IH-en New Holland-dealers leidt nu alleen maar tot kannibalisme.

Of CNH met deze maatregelen op de juiste weg is, zal moeten blijken. Het lijkt erop dat het bedrijf nog steeds hinkt op twee gedachten; de merken volledig integreren tot er uiteindelijk - net als tussen Ford en Fiat- een sterk merk overblijft, of de merken in hun waarde laten en zo maximaal profiteren van verschillende typen klanten(wensen). Het laatste doet Agco met haar merken Valtra, Fendt en MF wonderwel goed. Agco weet tot op heden heel subtiel en geleidelijk gelijke onderdelen te verstoppen onder de verschillend gekleurde motorkappen. Maar of een meermerkenstrategie op de langere termijn in een krimpende markt houdbaar is? Het is in ieder geval beter kleur te bekennen; als de trekkers technisch vrijwel identiek zijn, probeer dan niet net te doen alsof het om totaal verschillende machines gaat.

Foto

Laatste reacties

  • no-profile-image

    Auko Sikkenga

    ik wou nog even reageren op J.W. Schuringa. U zei dat een samenwerking met Mc Cormick een optie zou kunnen zijn. Dat lijkt mij sterk. Want Case IH en Mc Cormick lijken qua uiterlijk wel wat op elkaar, maar ze behoren tot geheel andere concerns. Er gaan dan wel de geruchten dat Mc Cormick failliet is, maar zolang dat nog niet bevestigd is kunnen we nergens over oordelen lijkt mij...

  • no-profile-image

    M.D. Kager

    Het is ook niet zo verwonderlijk dat deze methode tegenvalt als je de kwaliteit van de oude Case trekkers (veel doorontwikkeling van IH) vergelijkt met de diverse Ford- en vroege NH produkten. Deze zijn van veel mindere kwaliteit dan de Case IH produkten en een klant in de race voor een nieuwe Case verwacht dezelfde duurzaamheid als bijvoorbeeld zijn oude 1056 of Maxxum, als je dan kunt kiezen uit een rode of blauwe TM met alleen een iets gewijzigd interieur dan ga je snel bij de conkulega merken kijken, niet dat hier niets aan mankeert, alleen als ervarings deskundige (freelance chauffeur bij Jimmink Kolhorn: NH rijders pur sang) en rijder van een geel groene en genoeg kennissen met Case IH in de schuur denk ik dat mijn mening wel hout snijd. Hoe het ook zij, elk merk heeft zijn eigen gebreken en ook zijn fans, maar inleveren op kwaliteit en duurzaamheid kost klanten en er zijn genoeg mensen na de fusie overgestapt op een ander merk.

  • no-profile-image

    J.W. Schuringa

    Is het geen optie om te te proberen samen te gaan werken met Mc Cormick en dan weer in de originele IH kleur rood te gaan verschijnen?

  • no-profile-image

    Herman vd Zandt //

    Ze hadden een totaal nieuwe en degelijke trekker moeten bouwen: nu hebben ze drie maal niks!!!!!!!!!!

  • no-profile-image

    Sjoerd Spiekker

    Beter laat dan nooit... Case IH moet eigenlijk gewoon een XL lijn nieuws opstellen. Dit waren toptrekkers (thuis een 745XL, stage 745XL, 856XL (beetje te kleine motor, maar verder top) en 1056XL). Tegenwoordig voldoen de XL's als bovengenoemd niet meer (motor, geluid in de cabine (DLG: 856XL Plus 81 dB), maar enige aanpassingen laten dit soort trekkers weer herleven. De oude IH neuzen en kleuren erop doen de liefhebbers wel een plezier. Ik geloof overigens ook wel in de nieuwe CS. Vr gr Sjoerd Spiekker, Ruinen

Laad alle reacties (1)

Of registreer je om te kunnen reageren.