Commentaar

1197 x bekeken

Hybride trekker (2)

Sceptisch reageren velen op de hybride trekker, waarmee trekkerfabrikant Case New Holland deze week de Duitse techniekbeurs Agritechnica verraste.

Een elektrische trekker, wat moet een boer daar nou mee? Hij koopt hem zeker niet om zijn koeien in de stal uitlaatgassen en motorlawaai te besparen.
De hybride trekker van Case IH is echter niet voor niets een prototype. De fabrikant zoekt hiermee uit wat er allemaal in de praktijk mogelijk zou zijn met een elektrisch aangedreven trekker. Het hart van de hybride trekker is een elektrische CVT, en daar is het Case New Holland in de eerste plaats om te doen. Een Continu Variabele Transmissie die veel efficiënter werkt dan de huidige deels hydrostatische CVT’s en ook nog eens veel goedkoper te produceren is.

Aan deze beide voorwaarden blijkt de elektrische CVT te voldoen. Volgens de ontwikkelingsafdeling van Case New Holland gaat in de elektrische CVT slechts circa 9 procent van het motorvermogen verloren door wrijvingsverliezen. Vergeleken met de huidige CVT’s is dit een verbetering van meer dan 10 procent. In de trekkertest van 2001 beliepen de verliezen in de CVT’s van Fendt, John Deere en Steyr circa 20 procent.

Ook blijkt een elektrische aandrijvingen veel preciezer bestuurbaar, hetgeen prettig is bij bijvoorbeeld het aankoppelen van een werktuig. De eerste elektrisch aangedreven trekker zal dus niet veel anders zijn dan de huidige trekkers met een CVT, alleen wel zuiniger en beter doseerbaar.

Het is dus helemaal niet zo onwaarschijnlijk dat Case IH op korte termijn een trekker met een elektrische CVT op de markt brengt. Dat de elektrische aandrijving in de toekomst nog veel meer mogelijkheden biedt, zoals tijdelijk op een accu rijden, is mooi meegenomen.

Foto

Of registreer je om te kunnen reageren.