Commentaar

470 x bekeken

Een trekkercabine moet veilig zijn (3)

Een lezer vroeg hoe de standaard verplichte cabinetest eigenlijk heet en hoe te controleren is of zijn trekkercabine hieraan voldoet.

Een nieuw ontworpen trekkercabine moet in de EU getest zijn volgens de OECD Standaard Code 4 of volgens de norm 79/622/EWG. Op zijn minst een van deze twee codes moet terug te vinden zijn op het typeplaatje van de cabine.
Hoe de hydraulische test er uitziet, kunt u zien op de foto gemaakt bij het teststation DLG in Gross Umstadt (D.). De hydraulische installatie drukt tegen een kaal cabineframe van opzij, van voren en van achteren en tot slot bovenop de cabine.

Dynamische botsproeven bij hoge snelheden vinden bij trekkercabines (nog) niet plaats. Daar lijkt de tijd inmiddels wel rijp voor nu er steeds snellere trekkers op de markt komen, zoals JCB Fastrac en Fendt 936 op deze site. Zelfs gordels zijn niet verplicht aan de trekkerzittingen in deze snelle trekkers. Slechts heupgordels zijn als optie leverbaar. Het is een feit dat bij snelheden boven de 40 kilometer per uur de kans op ernstig letsel, of zelfs de dood, fors toe neemt. Uit een recente botsproef bleek nog dat de bestuurder een frontale botsing van 64 kilometer per uur niet overleeft in de Chinese Landwind-terreinwagen. Kijk maar eens naar het filmpje van deze botsproef uitgevoerd door de ANWB. Hoe zou een chauffeur het vergaan in een trekkercabine bij een dergelijke botsing?

Foto

Of registreer je om te kunnen reageren.