Commentaar

204 x bekeken

Een trekkercabine moet veilig zijn (2)

Inmiddels weet ik meer over de botsproeven voor trekkercabines.

Het Duitse teststation DLG in Gross Umstadt voert namelijk botsproeven uit voor diverse fabrikanten van trekkers. Tot in omstreeks 1970 werden hiervoor trekkers met beugels of cabines eenvoudigweg van een helling gegooid. Vervolgens namen experts de schade op. Na 1970 is een verplichte dynamische test ontwikkeld in OECD-verband voor de cabines en frames van nieuwe landbouwtrekkers. Het dodental door beknelling nam vervolgens met 90 procent af.
In de dynamische test wordt een pendelend gewicht van 2 ton tegen de cabine gekwakt. De afstand waarop het gewicht wordt los gelaten is afhankelijk van het eigen gewicht van de trekker en zijn wielbasis. Het pendelgewicht wordt drie maal op de cabine losgelaten: van voren, van opzij en van achteren. Tegenwoordig worden cabines ook onderworpen aan statische tests. Het frame van de cabine wordt onder grote druk gezet door middel van een hydraulische installatie. Na de test mag het frame verbogen zijn, maar moet er nog voldoende vrije ruimte overblijven voor de bestuurder. De trekkergebruikers kunnen dus gerust zijn. Hoewel, er zijn altijd ongevallen waar kennelijk geen veiligheidscabine tegen opgewassen is, gezien de foto van de geplette Fendt-trekker.

Het teststation waarschuwt dat indien de bestuurder zich niet goed aan het stuur vast houdt, hij tijdens het kantelen gemakkelijk buiten de veiligheidszone van de cabine geraakt en alsnog bekneld raakt. Ook is lassen en boren aan cabineframes uit den boze.

Toch vraag ik mij af of die veiligheidstests nog wel voldoen nu trekkers sneller gaan rijden dan 50 kilometer per uur en steeds zwaarder worden. Daarbij krijgen cabines steeds minder en ook dunnere stijlen.

Foto

Of registreer je om te kunnen reageren.