Mechanisatie

Achtergrond 1500 x bekeken

Debutanten 2017: tractorpullers blikken terug

Begin 2017 maakte TREKKER 2 reportages over Farmstock-trekkers in aanbouw: de Belazerus 3 Big Toy en de Great Experience. Een terugblik op hun eerste jaar in actie.

Beide debutanten reden het afgelopen seizoen mee in de NTTO-competitie. TREKKER vroeg Roel Janssen en Wilco van Laar naar hun ervaringen in het eerste jaar, en de wijzigingen die ze planden voor 2018.

‘Doel: op naar nog meer vermogen’

Wilco van Laar, Great Experience: “We zijn tevreden, maar het moet beter.” - Foto: Herbert Wiggerman
Wilco van Laar, Great Experience: “We zijn tevreden, maar het moet beter.” - Foto: Herbert Wiggerman

Was het nog haasten om de trekker op tijd klaar te hebben?

“We wilden pas op de baan komen als de trekker helemaal af was, inclusief spuitwerk en bestikkering. Daarom hebben we de eerste competitiewedstrijd gemist. Toen de bouw klaar was, haalden we de trekker weer uit elkaar om te laten spuiten en poedercoaten. Ondertussen kwamen ook de motordelen binnen. Vervolgens namen we 3 weken vrij om de trekker en het motorblok definitief op te bouwen.”

Waar was je eerste wedstrijd?

“Dat was in Erichem (Gld.). De week ervoor liep de trekker voor het eerst. Daarna hebben we het elektrische deel afgebouwd, en daags voor Erichem hebben we hem nogmaals gestart. Op zaterdagochtend was er nog een stressmomentje, want de gewichten pasten niet. De laag poedercoating was te dik – dat hebben we nog moeten verwijderen. De eerste run verliep prima. Wel bleek achteraf dat de aandrijving van de brandstofpomp schade had opgelopen. Een tweede run was onmogelijk.”

Was je zenuwachtig voor de eerste run?

“Dat viel wel mee. We wisten dat we een betrouwbare trekker hadden gebouwd, en het team is heel stabiel. Door alle drukte was er ook helemaal geen tijd om zenuwachtig te zijn.”

Tegen welke problemen liep je afgelopen seizoen aan?

“Na Erichem liep de aandrijving van de brandstofpomp ook in Bakel (N.-Br.) schade op. Hierdoor was de pomp van tijd gelopen en kregen we de motor niet opgetoerd. De aandrijving is toen versterkt, waardoor het probleem opgelost is. Verder mogen we niet klagen.”

Hoe ben je geëindigd?

“Tijdens onze derde wedstrijd, in Oudenhoorn (Z.-H.), hadden we wat stress toen we de motor niet op toeren kregen. De oorzaak bleek een defecte druksensor van de datalogger in de opvoerleiding van de brandstofpomp. Daardoor ontstond een lekkage en viel de opvoerdruk weg. Dankzij de mogelijkheid om 6 startplaatsen op te schuiven konden we de sensor vervangen door een blindstop. De rit eindigde in een full pull. De verste afstand in de finale leverde ons de eerste overwinning op. We sloten het seizoen af met 4 overwinningen op rij, waardoor we op een tweede plaats zijn geëindigd. Volgend jaar rijden we op topniveau. Het seizoen werd compleet met de verkiezing tot Puller of the Year, een verkiezing onder de deelnemers, voor wie het afgelopen seizoen de meest opmerkelijke prestatie geleverd heeft.”

Welke wijzigingen heb je doorgevoerd voor komend seizoen?

“Voor controle is de trekker is helemaal uit elkaar geweest. Ook de motor kwam tot het laatste boutje los. Een drijfstang had te weinig axiale speling en heeft aan de krukwang gevreten. Ook was de ruimte tussen de kleppen en de cilinderwand te krap. In beide gevallen is wat meer ruimte gecreëerd. Verder zag het er allemaal prima uit. Voor komend jaar hebben we meer vermogen als doel gesteld. Dat is hard nodig, want op topniveau gaat het nog een flink stuk harder. We gaan eerst voor de vermogenstester bij DB Engines & Parts om te kijken of we nog wat pk’s kunnen vinden door een betere afstelling. Wellicht moeten we nog aan de slag om meer lucht in de motor te krijgen.”

‘Angst bleek terecht’

Roel Janssen: “De grootste turbo blijft komend jaar op het schap liggen.” - Foto: Bert Jansen
Roel Janssen: “De grootste turbo blijft komend jaar op het schap liggen.” - Foto: Bert Jansen

Was het nog een haastwerk om de trekker op tijd klaar te hebben?

“Dat viel mee. We hadden gehoopt om in Assen te mogen rijden, maar daar was helaas geen plaats voor ons. Zo bleef er tijd over om de laatste kleine dingetjes in orde te maken.”

Waar was je eerste wedstrijd?

“In Herwijnen (Gld.), een wedstrijd die niet meetelde voor de competitie. Met een full pull verliep de eerste run perfect, al bleken achteraf 2 manometers gesneuveld. We besloten om geen tweede run meer te maken. We verwijderden de carterpan en de kleppendeksels om in de motor te kunnen kijken, en ook de distributie en de turbo zijn gecontroleerd. Alles zag er prima uit, waardoor we de eerste competitiewedstrijd in Oud-Vossemeer (Zld.) konden rijden. Hier hebben we 3 runs gemaakt, terwijl de interkoeler-bak begon te lekken. De laatste run reden we met geleende koelvloeistof, maar het leverde ons wel de winst op.”

Was je zenuwachtig voor de eerste run?

“Ik heb altijd last van een gezonde spanning. Die valt pas weg als de motor op druk is en ik de trekker laat gaan. Maar zo’n eerste run met de nieuwe machine, dat was wel wat erger. Hoewel de trekker in grote lijnen een zescilinder-uitvoering heeft van onze vorige motor, bouwden we met name het draaiend gedeelte van het blok toch wat anders. Het mechaniek moest zich nog bewijzen. Je kunt op zo’n moment alleen maar hopen dat alles heel blijft, er is toch serieus geld mee gemoeid.”

Tegen welke problemen liep je afgelopen seizoen aan?

“Waar we al bang voor waren, bleek inderdaad de zwakste schakel: in Langedijk (N.-H.) sneuvelden het kroon- en het pignonwiel. Die stamden nog uit de vorige trekker. Op het NK in Staphorst (Ov.) ging het wederom goed mis in de aandrijving. We gingen daar voor de dood of de gladiolen. Met een nog grotere turbo en een scherpe timing stond de motor op standje oorlog. Hij trok beestachtig, maar rond de 60 meter braken tanden van de eindaandrijving en sloeg deze vast. Vervolgens brak de pignonas uit het bakhuis en kwam hij naar beneden.”

Hoe ben je het seizoen geëindigd?

“Na de winst op onze eerste competitiewedstrijd kregen we vertrouwen in de techniek. De onrustige runs zijn opgelost door met een ander bandenprofiel te rijden, en met 3 overwinningen wonnen we de beloftencompetitie. We kijken bijzonder tevreden terug, de motor geeft geen krimp. In 2018 komen we uit op promo-niveau.”

Welke wijzigingen heb je doorgevoerd voor komend seizoen?

“De tanden van de eindaandrijving zijn verbreed en het bakhuis versterkt. We wilden eerst nog gaan rijden met een zelfgemaakt differentieel met ZF-satellietwielen en een kroon- en pignonwiel van een Valtra, maar dat werd een kostbare zaak. Aangezien het vanaf 2019 waarschijnlijk is toegestaan om met een achteras uit een truck te rijden, kozen we voor een goedkopere oplossing om 2018 door te komen. De grootste turbo blijft komend jaar op het schap liggen. In Assen zullen we met nieuw gespoten kapwerk op de baan verschijnen: hij wordt weer groen!”

Of registreer je om te kunnen reageren.