Mechanisatie

Achtergrond 3201 x bekeken 3 reacties

Syntrac: systeemtrekker opnieuw uitgevonden

De Oostenrijker Stefan Putz stelde op de Agritechnica het eerste exemplaar van een nieuwe systeemtrekker voor, de Syntrac. Een oud idee met nieuwe technieken.

Geef een ontwerper een leeg vel papier en de opdracht de ideale trekker te ontwerpen en er verschijnt al gauw een schets van een voertuig met vier even grote wielen en de cabine in het midden. En het wordt een echte alleskunner die iedere gespecialiseerde zelfrijder overbodig maakt. Met aanbouwmogelijkheden voor, achter en op de trekker.

Veel ontwerpers gingen de Syntrac voor, maar eigenlijk steeds zonder blijvend succes. Trekkerbouwers leerden van de ervaringen met systeemtrekkers. Er kwamen opties als geïntegreerde fronthef en aftakas, voorasvering, omkeermogelijkheden, traploze transmissies en verbeterd zicht en comfort voor de chauffeur. Daardoor onderscheidden systeemtrekkers zich steeds minder van een standaard trekker en verdwenen ze weer van de markt. Maar het idee van ultieme multifunctionaliteit blijft knagen.

420 pk

Zo ook bij de Oostenrijkse uitvinder Stefan Putz die met de Syntrac een uniek ontwerp neerzet dat goed gebruik maakt van de huidige stand van de techniek. Maar of de Syntrac het concept is dat afrekent met alle bezwaren waardoor voorgangers het niet hebben gered, is twijfelachtig.

Met 420 pk aan boord zal de Syntrac het op moeten nemen tegen de zwaarste conventionele wieltrekkers van dit moment. Behalve voor de landbouw is de Syntrac ook vooral bedacht voor toepassingen in de bosbouw en het openbaar groen. Daar is hij met zijn rondom geveerde wielen ook zeker geschikt voor. Net als zijn voorgangers liggen de eerste kansen vooral in de nichemarkt van specialistische toepassingen.

Snel ombouwen

Het Trac-concept is geen nieuws, maar bijzonder is hoe je bij de Syntrac werktuigen kunt aankoppelen. Putz bedacht een modulair systeem om ieder werktuig, vanaf het simpelste tot de meest gecompliceerde, in één keer, zonder af te stappen en binnen een minuut aan- of af- te koppelen, inclusief aftakas, elektronica en hydrauliekaansluitingen.


  • De adapterplaat aan de werktuigzijde. In dit geval een kipwagen. Aan- en afkoppelen is een kwestie van oppikken in een haaksysteem, hydraulisch vergrendelen en verder niks. - Foto’s: Tobias Bensing / Tastowe

    De adapterplaat aan de werktuigzijde. In dit geval een kipwagen. Aan- en afkoppelen is een kwestie van oppikken in een haaksysteem, hydraulisch vergrendelen en verder niks. - Foto’s: Tobias Bensing / Tastowe

  • De adapterplaat aan de werktuigzijde. In dit geval een kipwagen. Aan- en afkoppelen is een kwestie van oppikken in een haaksysteem, hydraulisch vergrendelen en verder niks. - Foto’s: Tobias Bensing / Tastowe

    De adapterplaat aan de werktuigzijde. In dit geval een kipwagen. Aan- en afkoppelen is een kwestie van oppikken in een haaksysteem, hydraulisch vergrendelen en verder niks. - Foto’s: Tobias Bensing / Tastowe

Gebaseerd op bekende techniek bestaat het ‘docking systeem’ uit een adapterplaat die werkt op de manier die we kennen van hydraulische snelkoppelingen voor bijvoorbeeld een voorlader of een maaibord van een maaidorser. De trekker kan op zijn geveerde assen 28 centimeter zakken en dat wordt gebruikt om onder twee vanghaken te rijden en dan hydraulisch te koppelen en te vergrendelen. Vooral voor zware werktuigen is dat de oplossing voor een best wel belangrijk praktisch probleem.

Vooralsnog heeft Putz dat al redelijk voor elkaar om een aanhanger aan te koppelen. Een snel aankoppelbare conventionele hefinrichting met 6 ton hefvermogen is ook voorzien, net als een ‘gewone’ trekhaak.

Flexibel vermogen

Er is de mogelijkheid om via het snelkoppelsysteem een derde as aan te koppelen. Zo ontstaat een drieasser met zes aangedreven en onafhankelijk geveerde wielen. Dat geeft extra ruimte voor opbouw van werktuigen, maar er is ook een as met motorunit aan te koppelen. Dat is bedacht voor zwaar aftakaswerk zoals een (hout)hakselaar.

420 pk, en toch maar 4,20 meter lang, zeer wendbaar en multifunctioneel inzetbaar. Dat is de Syntrac ten top. Het automatisch koppelen van werktuigen is zondermeer bijzonder.
420 pk, en toch maar 4,20 meter lang, zeer wendbaar en multifunctioneel inzetbaar. Dat is de Syntrac ten top. Het automatisch koppelen van werktuigen is zondermeer bijzonder.

Het basisvoertuig zelf heeft een aftakas voor en achter die bij 1.000 toeren het volle vermogen van 420 pk over kan brengen. Uitbreiding naar een vierde as is ook al op de tekentafel beland, net als de mogelijkheid om met de snelkoppeling voorladerarmen of een telescoop lader aan te bouwen.

Syntrac in 2019 klaar voor de markt

Op de Agritechnica in Hannover was het eerste exemplaar te zien, met de lak nog maar net droog uit de fabriek en dus nog maar beperkt uitgeprobeerd. Dit jaar zijn zes stuks gepland als nulserie met de verwachting de trekker in 2019 klaar te hebben voor de markt.

Eén nadeel

De Syntrac heeft voordelen ten opzichte van zijn voorgangers, maar één nadeel van vrijwel alle systeemtrekkers is gebleven. Dat zijn de vrij kleine wielen, zeker gerekend naar het beschikbare vermogen en de 11 ton eigen gewicht. Het volle vermogen aan de grond krijgen is met vier stuks 540/65R28 banden, die de fabrikant als grootste maat aangeeft, vrijwel onmogelijk. Daarmee lijkt de Syntrac als sleurijzer op voorhand kansloos. En een prijsindicatie van € 330.000 voor een basisuitvoering maakt hem ook niet meteen een prijsconcurrent.

Meer mogelijkheden dan eerdere systeemtrekkers

Maar wanneer je beter kijkt hoe het voertuig is opgebouwd, dan staat er behalve een knap stuk techniek en vooruitziende blik van de ontwerper wel degelijk een concept dat mogelijkheden biedt die eerdere systeemtrekkers nog niet hadden. Vooral het aankoppelen van werktuigen en het modulair uitbreiden van het aantal assen of extra aandrijfvermogen geven nieuwe mogelijkheden en maken het voertuig uniek in de markt.

Voor nichemarkten lijkt het concept zeker geschikt. En dat aankoppelsysteem kan trekkerontwerpers zeker terugsturen naar de tekentafel.

Laatste reacties

  • farmerbn

    Gaat het niet voor de landbouw worden.

  • Jan-Zonderland

    Kansloos voor toepassing in de landbouw. Om zijn eigen gewicht te dragen moeten de fietswieltjes al op 1,6 bar en dat is ook de maximale druk die Michelin op geeft voor snelheden boven 10 km/u. Dan kan er dus niks op of aan hangen. En dat voor die prijs. Dan maar een Claas Xerion

  • A. Schrauwen

    https://www.youtube.com/watch?v=lLNHuoyuUg8

    gaat best hoor op fietswielen

Of registreer je om te kunnen reageren.