Mechanisatie

Achtergrond 34707 x bekeken 1 reactie

Trekkers per hectare bij Deense sloper en handelaar

In het Deense buurtschap Sjørup huist een van Europa’s grootste slopers en handelaars in gebruikte trekkers. Op het rond 10 hectare grote terrein staan een flinke werkplaats en loodsen vol onderdelen. Daarbuiten: velden vol met trekkers voor de export. Een dikke 800, netjes opgesteld per merk.
Sjørup Traktor sloopt zo’n 300 trekkers per jaar. Vrijwel alle inkoop komt van verzekeraars: trekkers die gehavend zijn door een ongeval of brand. - Foto's: Karsten ‘Bigfoot’ Christensen
Sjørup Traktor sloopt zo’n 300 trekkers per jaar. Vrijwel alle inkoop komt van verzekeraars: trekkers die gehavend zijn door een ongeval of brand. - Foto's: Karsten ‘Bigfoot’ Christensen

Elke trekkerliefhebber krijgt een lach op zijn gezicht zodra hij het terrein van Sjørup Traktor oprijdt. Eigenaar Ole Lauridsen neemt alle tijd om te vertellen over zijn bedrijf. Vader Jens Lauridsen startte het landbouwmechanisatiebedrijf in 1963. Zoon Ole had (en heeft) liefhebberij in motorfietsen, en een neus voor handel: import en export van trekkers. Hij investeerde in de jaren 80, inspelend op de schaalvergroting in de landbouw, een vol jaar in het opbouwen van zijn netwerk. Reed in die periode meer dan 100.000 kilometer door Denemarken om alle trekkerdealers te leren kennen. Ook in het Verenigd Koninkrijk (waar hij al connecties had via de motorfietsen) knoopte hij de nodige relaties aan.

800 exporttrekkers op voorraad, waarvan de helft van het merk Ford.
800 exporttrekkers op voorraad, waarvan de helft van het merk Ford.

Lauridsen combineerde ontwikkelingen in Denemarken en het Verenigd Koninkrijk. Door de schaalvergroting thuis was er een overschot aan kleine inruilers. Dealers raakten die aan de straatstenen niet kwijt. Aan de overkant van de Noordzee waren – dankzij de gunstige wisselkoers, een andere prijspolitiek en fiscale stimuleringsmaatregelen – nieuwe en jong gebruikte zwaardere trekkers te krijgen voor een interessante prijs.

Ook kocht hij geregeld meerdere trekkers tegelijk in, om wat extra korting te bedingen. De truc: hij hielp de dealers van hun incourante voorraad af door meerdere kleine trekkers in te ruilen op één grote. Lauridsen liet zich dus betalen in oude trekkertjes, die hij vervolgens te gelde wist te maken door ze door te verkopen aan exporteurs. Via de sleutelhangers met reclame die hij aan de sleutel van de exporttrekkers bevestigde, of door een visitekaartje in de container achter te laten, kwamen de afnemers in de exportlanden uiteindelijk rechtstreeks bij hem terecht.

De onderdelen uit deze slooptrekkers gebruikt Lauridsen om exporttrekkers te laten voldoen aan de specificatie van de klant.
De onderdelen uit deze slooptrekkers gebruikt Lauridsen om exporttrekkers te laten voldoen aan de specificatie van de klant.

Blijven zoeken naar afzetmarkten

In de jaren 90 exporteerde hij tegen de 1.000 trekkers; momenteel circa 800 stuks. Klassieke exporttrekkers tot 125 pk koopt het bedrijf in heel Europa. Sjørup beperkt zich tot 4 merken: Ford, Massey Ferguson, Fiat en John Deere. Grote afzetmarkten zijn Zuid-Amerika, Zuidoost-Azië, Afrika, Australië en Rusland, en ze gaan zelfs naar Groenland. Ook verre, armere exportmarkten ontwikkelen zich; daardoor zijn nu – naast de klassieke Ford – ook iets nieuwere trekkers geschikt voor de export. Langzaam beginnen trekkers met de eerste stukjes elektronica hun weg te vinden, zoals de 3000-serie van MF en de 40-serie van Ford.

Donornummer vertelt alles

Met het leveren van jong gebruikte trekkers ontstond vervolgens vraag naar gebruikte onderdelen. Sjørup Traktor sloopt hiervoor zo’n 300 trekkers per jaar – alleen jonger dan 15 jaar, en niet tot op de draad versleten. Vrijwel alle inkoop komt van verzekeraars: trekkers die gehavend zijn door een ongeval of brand. De verzekeraars vergaren veel informatie om de juiste waarde te bepalen; denk aan facturen voor reparatie en revisie die de verzekerde toonde. Die info wordt in de administratie, samen met bouwjaar en urenstand, direct aan een donornummer gekoppeld. Dit alles bepaalt welke delen interessant zijn om op de plank te leggen.

Een loods vol motoren, netjes in de stelling.
Een loods vol motoren, netjes in de stelling.

Zodra een trekker binnenkomt, onderwerpen medewerkers ze aan functietesten. Ze inspecteren de onderdelen zorgvuldig en leggen ze op voorraad. Alleen dure onderdelen en grote brokken komen op de plank: motor, achterbrug, vooras, frontaftakas. Niet één tandwieltje, wel een hele aandrijving. Zo wordt het ook verkocht, in hapklare modules.

Met onderdelen die via bedrijven als Kramp, Granit en Sparex nieuw te koop zijn – denk aan dynamo’s en startmotoren – valt geen geld te verdienen. Alleen sommige hardlopende delen liggen los op voorraad, zoals een kroon- en pignonwiel van bepaalde trekkers. De rest gaat meteen de oudijzerbak in: vorig jaar goed voor een opbrengst van € 140.000.

Naam: Sjørup Traktor
Eigenaar: Ole Lauridsen
Plaats: Sjørup, bij Viborg, Noord-Denemarken
Onderdelen op voorraad: 45.000
Slopen: 300 per jaar, geen specialisme
Export: 800 per jaar, uitsluitend Ford, MF, Fiat, John Deere
Medewerkers: 35
Omzet: ruim € 6 miljoen

Ole Lauridsen: Originele onderdelen voor de beste prijs, gebruikt én nieuw.
Ole Lauridsen: Originele onderdelen voor de beste prijs, gebruikt én nieuw.

Combines en hakselaars sloopt het bedrijf niet meer. Daar waren twee man een heel jaar druk mee, voor een seizoen dat één maand duurt. Alleen voorzetstukken houden ze, de rest wordt meteen doorverkocht. Wel geschikt voor sloop zijn wielladers, graaf-laadcombinaties en verreikers.

Nieuw goedkoper dan de dealer

Een jaar of zeven geleden begon Sjørup Traktor een voorraad nieuwe reservedelen voor aandrijfcomponenten aan te leggen. Door de verkoopervaringen met ‘gebruikt’ is precies bekend welke delen hiervoor in aanmerking komen. Inkoop in kleine aantallen gebeurt rechtstreeks bij Dana, Carraro en ZF. Een stuk goedkoper dan via de dealer bestellen: de hele tussenhandel van trekkerfabrikant, importeur en dealer valt er tussenuit. Zo kan Sjørup leveren voor globaal de helft van de ‘normale’ prijs.

Astrompetten voorzien van typenummer en donornummer, zowel op het onderdeel als op de pallet.
Astrompetten voorzien van typenummer en donornummer, zowel op het onderdeel als op de pallet.

Een klant kan via de webshop een offerte opvragen. Merk en OEM-nummer ingeven en hij ziet meteen of het onderdeel op voorraad ligt en wat de prijs is. Levering gaat uitsluitend via een dealer, die in aanmerking komt voor korting. Sjørup Traktor beschikt over een lijst met onderdeelnummers van de aandrijflijnfabrikanten met daarin verwijzingen naar de onderdeelnummers van de verschillende trekkerfabrikanten, de OEM-nummers. Deze ‘cross reference list’ is een goed bewaard geheim. Aangezien meerdere merken dezelfde onderdelen gebruiken, kan het bedrijf zo’n 40.000 OEM-nummers uit voorraad leveren, terwijl er in werkelijkheid veel minder onderdelen op het schap liggen.


  • Een zolder vol voorasdelen; fuseegroepen worden verkocht als grote brok inclusief steekas.

    Een zolder vol voorasdelen; fuseegroepen worden verkocht als grote brok inclusief steekas.

  • Complete assen van grondverzetmachines, wachtend op een klant.

    Complete assen van grondverzetmachines, wachtend op een klant.

  • In het magazijn voor nieuwe onderdelen liggen complete assen in de stelling. Het 800 m2 grote pand is gebouwd op de groei.

    In het magazijn voor nieuwe onderdelen liggen complete assen in de stelling. Het 800 m2 grote pand is gebouwd op de groei.

Vorig jaar startte Sjørup in een nieuwe hal van 800 vierkante meter met een soortgelijke voorraad hydrauliekonderdelen van Bosch Rexroth. Het doel is om met deze nieuwe divisie in 2017 € 1,8 miljoen om te zetten. Voor de toeleveranciers is dit goede handel omdat imitatie-onderdelen zo geen kans krijgen.

Niet rechtstreeks aan particulieren

Ole Lauridsen doet geen zaken rechtstreeks met particulieren. Die hebben meestal niet voldoende kennis van producten en inbouwvoorschriften. Een dealer of handelaar weet exact waar hij over praat, en hoe hij het moet monteren. Dit voorkomt problemen als onderdelen die niet passen, of die alweer kapot zijn door verkeerde montage.

Eén reactie

  • Vhouder

    inderdaad groot op google maps heb je hem zo gevonden

Of registreer je om te kunnen reageren.