Mechanisatie

Achtergrond 3303 x bekeken

Agritechnica: opraapwagen wordt hightech

Fabrikanten hebben vooral veel energie gestoken in de opraapwagens en stalmeststrooiers, om deze te perfectioneren.

Op de Agritechnica zal het melkveehouders opvallen dat er veel ontwikkeling zit in de grasoogst en dan met name in de opraapwagens. (Zie nieuwtjes hieronder.) Het is dan ook een van de belangrijke redenen voor Fendt om Lely te kopen. Deze bekende machines zijn er nu dus niet meer in het rood, maar in het groen. De beweegbare voorwand is bijna een ‘must-have’. Na Lely komen ook Bergmann en Krone ermee. Joskin gebruikt een drukwand om zijn silagewagen te lossen.

Opvallend is dat Schuitemaker juist investeert in de eenvoudige boerenwagen met touwoverspanning. Het is de eerste wagen voor het bedrijf dat niet als dubbeldoelwagen is in te zetten.

Vernuftige nieuwe technieken

Daarnaast zijn er tal van vernuftige nieuwe technieken. Denk aan de flexibele pick-up van Reiter, of de grasoverlaadwagen van Fliegl. Schuitemaker heeft nu ook een kiepende silagewagen in het programma. Hiermee kun je onder de bak doorkijken bij het achteruitrijden, en sneller lossen op de kuil. Ook betekent het minder verliezen bij het losmaaien van een mais perceel.

Net zo slim bedacht: een wildredder op infrarood van Pottinger en de cabinelift op de hakselaar van Krone. Natuurlijk zijn er ook softwarematige hoogstandjes, zoals de GEOrake die harkt op gps-signalen en de vulautomaat van Krone om een bak netjes met de blaaspijp van een hakselaar af te vullen. Een andere trend is een mestverspreider met smalle bak en hoge wielen. Deze is al decennia op de markt, maar nu zien ook fabrikanten als Bergmann en Strautmann er brood in.

De nieuwtjes

➤  Kemper stoppelbewerking met maisbek
  Fliegl overlaadwagen voor gras
  Reiter lage pick-up voor snelheid
  John Deere vult de wagens zelf
  Merlo: jubileum op de show
  Krone MX: voor de kleinere professional
  Pöttinger-schudder voor de kleine trekker
  Pöttinger-maaisensor voor wild
➤  Strautmann: low-bed mestverspreider 
  Schuitemaker kippende silagewagen
  Vicon: 11 meter gedragen
➤  Schuitemaker geen dubbeldoelwagen
➤  Joskin-silagewagen met drukwand
➤  Strautmann met vijzel-snijrotor
➤  Manitou knikgestuurde verreikers
➤  Bergmann: smalle mestverspreider

Kemper stoppelbewerking met maisbek

Foto: Kemper
Foto: Kemper

Kemper wint goud met een maisbek die in één werkgang oogst en de stoppels kort maakt. Dit is om de maiswortelkever te bestrijden. Achter, onder de maisbek, zit een soort veredelde weilandbloter die maisstoppels kapot slaat. Deze ‘Stalkbuster’ is alleen te krijgen onder de 8-rijige Kemperbekken. De extra klepelunit weegt zo’n 500 kilo, vergt circa 20 kilowatt en zal ongeveer € 20.000 meer kosten dan de standaard maisbek.

Terug naar het begin

Fliegl overlaadwagen voor gras

Foto: Fliegl
Foto: Fliegl

Fliegl’s overlaadwagen voor gras, genaamd Büffel heeft de pick-up en snijrotor van een opraapwagen en 5 kuubs voorraadbak met elevator. De bak dient als buffer en met de elevator is het gras in een silagewagen te deponeren. Fliegl vindt een opraapwagen inefficiënt tegenover een silagewagen, door zijn niet-actieve pick-up op de weg, en wil oprapen en transport zo scheiden.

Terug naar het begin

Reiter lage pick-up voor snelheid

Foto: Reiter
Foto: Reiter

Het Oostenrijkse Reiter gaat zijn bijzondere pick-up ook aan andere fabrikanten leveren. Reiter is bekend van de Respiro-bandharken waarmee een snelheid is te halen van 30 kilometer per uur. De pick-up heeft een diameter van slechts 330 millimeter en past zich in de breedte enigszins aan de bodem aan. Over 3 meter werkbreedte kan de pick-up 30 millimeter doorbuigen. De pick-up is daarbij eenvoudig te demonteren.

Terug naar het begin

John Deere vult de wagens zelf

Foto: Deb Wood
Foto: Deb Wood

John Deere noemt het ‘Active Fill Pro’ en het is een optie die het afvullen van de naast- en achterrijdende (vracht)wagens makkelijker maakt. Een camera bovenop de pijp herkent de hoeken van de bak en vult vervolgens zelf af. Er zijn vier vulstrategiën. Het systeem kan ook op hakselaars uit de 800-serie, die in 2016 zijn geleverd. Het systeem zou volgens John Deere feilloos werken, zonder te morsen.

Terug naar het begin

Merlo: jubileum op de show

Foto: Merlo
Foto: Merlo

Merlo toont een opgefriste Multifarmer – een kruising tussen een trekker en een verreiker. Deze Multifarmer is met 170 pk 14 pk sterker dan de voorganger, tilt 400 kilo meer (nu 4,4 ton) en ook de driepuntshef achterop kan 4 ton tillen. Ook bijzonder: er is keuze uit een sobere variant met standaard cabine en met een twee-versnellingen transmissie, óf een luxe variant met cvt-transmissie met een geveerde CS-cabine.

Terug naar het begin

Krone MX: voor de kleinere professional

Foto: Krone
Foto: Krone

De Krone MX-serie-opraapwagens krijgen eveneens een beweegbare voorwand en daardoor 4,5 kuub meer laadruimte, danwel een kortere bouw. De MX komt met drie typen met een netto-inhoud van 33, 37 en 40 kubieke meter inhoud, respectievelijk de typen MX 330, 370 en 400. Doseerwalsen zijn optie. De snijrotor bevat maximaal 41 messen in een uitzwenkbare messenbalk.

Terug naar het begin

Pöttinger-schudder voor de kleine trekker

Foto: Christian Wagner/Pöttinger
Foto: Christian Wagner/Pöttinger

De Pöttinger HIT 8.9 T getrokken schudder van bijna 9 meter kan het af met een kleine trekker van 60 pk. Op de kopakker kan je de schudder een klein stukje (recht omhoog) optillen. Volgens Pöttinger is dat tamelijk uniek in dit segment getrokken schudders. De rotordiameter is slechts 1,4 meter, wat tot een zuivere grasopname moet leiden.

Terug naar het begin

Pöttinger-maaisensor voor wild

Foto: Pottinger
Foto: Pottinger

Zilver voor Pöttingers ‘SensoSafe’ wildherkenner. Volgens de Oostenrijkse fabrikant worden in het voorjaar zo’n 100.000 jonge hertjes doodgemaaid, omdat zij zich verschuilen in het hoge gras. De ‘Sensosafe’ zou dit voorkomen en het voorkomt botulisme. Een infraroodsensor herkent wild en activeert direct de trekkerhydrauliek, waarna de maaier wordt uitgeheven en over het dier heengaat. De sensor ziet zelfs mollen.

Terug naar het begin

Strautmann: low-bed mestverspreider

Foto: Strautmann
Foto: Strautmann

Overduidelijk een trend waar ook Strautmann aan meedoet: de ‘low-bed’ mestverpreider waarlangs hoge (trekker)banden passen en met hoge (1,65 meter) staande verdeelwalsen. Het eerste model dat Strautmann vanuit die bouwwijze maakt, is de TS-1601 met een laadvermogen van 16 ton en een strooiwerkbreedte van circa 8 meter. Er passen banden langs van 2,15 meter hoog (tot 710/70 R42). Op zeer korte termijn lanceert Strautmann nog meer mestverpreiders volgens deze bouwwijze.

Terug naar het begin

Schuitemaker kippende silagewagen

Foto: Schuitemaker
Foto: Schuitemaker

Om makkelijk achteruitrijdend een maisperceel open te breken, bedacht Schuitemaker de kippende silagewagen (SIWA). De chauffeur kan daarmee immers onder de bak doorkijken, om de hakselaar te zien. Met een traditionele silagewagen kan dat niet. De kippende SIWA-silagewagen lost ook een fractie sneller. Nadeel is dat de wagen wat zwaarder wordt. Meerprijs voor de kipfunctie: circa € 7.000.

Terug naar het begin

Vicon: 11 meter gedragen

Foto: Vicon
Foto: Vicon

De Fanex 1124-schudder werkt 11,2 meter breed en wordt gedragen in de hef. De Fanex heeft tien rotoren met ieder zes tandarmen, en de transporthoogte is 3,79 meter. Een hydraulische kopakkerset is optioneel. Daarmee til je de schudder over de volledige werkbreedte in werkstand op. Vicons filosofie: wie toch schudt met een relatief zware trekker, kan geld besparen op een wielstel en frame.

Terug naar het begin

Schuitemaker geen dubbeldoelwagen

Foto: Schuitemaker
Foto: Schuitemaker

De ‘Rapide Farmer’ is Schuitemakers eerste opraapwagen die geen ‘dubbeldoelwagen’ is. De Farmer 58 (30 kuub) en Farmer 74 (38 kuub) hebben een slepende pick-up en parabool geveerd tandem. Bovenover zijn touwen gespannen en de bouwwijze is lichter. Een dwarsafvoerbandje is onder de laadvloer te schuiven. De prijs van het 30 kuubs instapmodel begint bij € 59.500.

Terug naar het begin

Joskin-silagewagen met drukwand

Foto: Joskin
Foto: Joskin

Joskins Silo Space krijgt nu een tweede generatie: de Silo-Space-2. Drie bijzonderheden: het frame van de silagebak integreert met het hoofdframe van de wagen. Dat spaart 1 chassis en dus gewicht en 20 centimeter bakhoogte. Dan is er een schuine voorwand die tevens het materiaal mee uitduwt, waardoor het lossen sneller gaat. Tot slot: de bodemketting raast nu met een snelheid van 20 meter per minuut. Een record in huize Joskin.

Terug naar het begin

Strautmann met vijzel-snijrotor

Foto: Strautmann
Foto: Strautmann

Strautmann toont zijn tweede generatie van de Giga-Vitesse. Het bijzonderst is de pick-up die met 2,25 meter heel breed is. En om de overgang naar de snijrotor te verbeteren, verdwenen de kleine vijzels in de hoeken van de pick-up. In plaats daarvan heeft de snijrotor aan de buitenkant kleine geïntegreerde vijzels. In opraapwagenland is dit bijzonder. Vicon en Kuhn passen dit al langer toe bij de balenpersen.

Terug naar het begin

Manitou knikgestuurde verreikers

Foto: Manitou
Foto: Manitou

Manitou toont een nieuw type van een knikgestuurde verreiker: de MLA-T. Omdat de cabine midden-achterop staat, kan je zowel links als rechts in- en uitstappen. Achter is er een pendelas. Nieuw is de automatiek (giekverschuiving en bakschud-functie) Ook bijzonder: de machine slaat de energie op die vrijkomt bij het laten zakken van de giek, en gebruikt die weer bij heffen of uitschuiven.

Terug naar het begin

Bergmann: smalle mestverspreider

Foto: Bergmann
Foto: Bergmann

Ook Bergmann zet in op de low-bed mestverspeiders, ofwel met smalle bak en grote wielen. De TSW 2140 heeft zeer hoge 480/95R50-banden en daardoor is er weinig trekkracht nodig. De bak van 1,8 meter breed is geheel zelfdragend en heeft dus geen ondersteunend chassis nodig. De spoorbreedte van de TSW 2140 is 2,40 meter.

Terug naar het begin

De artikelen zijn ook te lezen in de speciale Agritechnica-uitgave van TREKKER van maandag 30 oktober

Meld je nu aan voor de 2-daagse Trekker-reis naar de Agritechnica op   
15-16 november

Of registreer je om te kunnen reageren.