Mechanisatie

Achtergrond 3140 x bekeken 2 reacties

Pull een perfecte run

Een snaarstrakke trekpoging met een optimale balans, de voorwielen een fractie boven de baan zwevend. Dit is de perfecte run. Al het gewicht rust op de aangedreven achterwielen, terwijl de trekhaak nog op hoogte blijft. Wat is precies het geheim van een perfecte trek?

Het januarinummer van TREKKER grijpt terug op de natuurkundeles op school, voor een dieper inzicht in de krachten die optreden bij het tractorpullen. Eigenlijk is dit het geheim: zorg voor een maximale gewichtsoverdracht van voor- naar achteras, maar óók van de sleepvoet van de sleepwagen naar de achteras. Dit laatste geeft een extra – niet onbelangrijk – voordeel: je ontlast de sleepvoet, die daardoor minder weerstand geeft. De uitleg geldt voor alle tweewiel-aangedreven trekkers, en (verhoudingsgewijs) voor alle gewichtsklassen.

Foto: Henk Riswick, illustraties: Ron de Haer
Foto: Henk Riswick, illustraties: Ron de Haer

Onze voorbeeldtrekker

Als voorbeeld nemen we een bestaande trekker die uitkomt in de klasse 4,5 ton Sport. (Kijk voor de details op pagina 66-69 van de digitale TREKKER-editie 340.)

Bij een ideale pull is het zo dat alle bovenstaande factoren zó samenwerken, dat de voorwielen nét boven de baan zweven. Bij onze trekker stellen we dat dat gebeurt bij een gewichtsverdeling (in rust) van 1.500 kilo op de vooras en 3.000 kilo op de achteras. Tijdens de pull treedt een gewichtsoverdracht van 1.500 kilo op van de voor- naar de achteras (immers, er rust bij nét zweven geen gewicht meer op die vooras). Tegelijk vindt ook een gewichtsoverdracht plaats van de sleepwagen naar de trekker.

Uitgangssituatie: het krachtenspel als de trekker in rust is.
Uitgangssituatie: het krachtenspel als de trekker in rust is.

Berekeningen geven aan dat dat bij de gegeven gewichten en afmetingen 2.440 kilo is. De sleepvoet wordt dus met 2.440 kilo ontlast, terwijl de achterwielen met 2.440 kilo extra op de baan drukken. In totaal rust nu rond 6.940 kilo (3.000 + 1.500 + 2.440) op de achteras. In deze situatie en met de gegeven gewichtsverdeling, oefent de trekker een horizontale kracht van zo’n 7.225 uit op de sleepwagen. Bij dit krachtenspel is de trekker perfect in balans.

Hier is de trekker in balans; bij een pull gaan de voorwielen nét zweven. De horizontale trekkracht is maximaal.
Hier is de trekker in balans; bij een pull gaan de voorwielen nét zweven. De horizontale trekkracht is maximaal.

Lees verder in het online artikel, of abonneer je. Dan ben je elke maand verzekerd van 92 pagina’s trekker- en machineverhalen.

Laatste reacties

  • ZaadjesBV

    Wat is de afstand hart_wiel tot de treklijn?
    Naarmate de band inveerd wordt de hoek van de treklijn kleiner en daarmee de druk op het achterwiel kleiner. Het trekpunt zou eigenlijk op gelijke hoogte moeten kunnen blijven.

  • wiljo

    Wat een theoretisch verhaal.
    De gewichtsverdeling kun je na een paar pulls snel genoeg ondervinden.
    Er bijven na het lezen van dit verhaal wel heel veel practische vragen over:
    Wat is de ideale bandenspanning? wat is de ideale snelheid / versnelling?
    Welke bandbreedte/ dubbele montering? Profiel enz.

Of registreer je om te kunnen reageren.