Mechanisatie

Achtergrond 5330 x bekeken 3 reacties

ZF Innovation Tractor biedt blik op toekomst

Techniek die we kennen van vrachtwagens en personenauto’s, toegepast in de landbouw. Dat is grof gezegd wat deze Innovation Tractor van ZF inhoudt. De aangepaste Deutz-Fahr herkent voetgangers, regelt zelf de tractie, koppelt zelf aanhangers aan en is op afstand bestuurbaar.

See-Think-Act. Dat is waar het op neerkomt. Het project is bedoeld om te laten zien wat er technisch allemaal al mogelijk is. Met behulp van wat camera's en een stel slimme computers is veel te automatiseren, zo blijkt. Het is techniek die we al kennen van auto's en vrachtauto's, zoals het herkennen van gevaren, automatisch achteruit rijden met aanhanger en het autonoom rijden.

De Innovation Tractor van Deutz-Fahr zit vol sensoren, waaronder zes camera's op het dak. <br /><em>Foto's & video's: ZF</em>
De Innovation Tractor van Deutz-Fahr zit vol sensoren, waaronder zes camera's op het dak.
Foto's & video's: ZF

In de cabine hangt een tablet met daarop onder andere de beelden van zes camera's weergegeven. Deze staan bovenop de cabine en een computer ontwikkelt hier totaalbeelden van. Op de tablet kun je de situatie in elk perspectief bekijken, zelfs vogelperspectief. En dus kun je een overzicht krijgen van wat er rondom de trekker gebeurt.

De computer genereert een beeld op de tablet op basis van de zes camerabeelden, in het perspectief dat de chauffeur uitkomt. Ook vogelvluchtperspectief!
De computer genereert een beeld op de tablet op basis van de zes camerabeelden, in het perspectief dat de chauffeur uitkomt. Ook vogelvluchtperspectief!

Continu 60 kW elektrische kracht

De Deutz-Fahr is door ZF voorzien van een elektrisch stuursysteem, mede omdat dit nodig is voor het automatische sturen. En daar komt de ZF's Terramatic-transmissie en Terra+ generatormodule bij. Dit zorgt samen voor 60 kW aan continue elektrische kracht, bedoeld voor de elektromotoren in de aanhanger. De 4wd van de trekker communiceert met de wielaandrijving in de aanhanger. Dit noemt ZF Traction Management. De wielen van de Fliegl drukken mee wanneer dat nodig is, bijvoorbeeld in natte grond of heuvelopwaarts. Of je kunt volstaan met een lichtere trekker voor diezelfde zware aanhanger.

Continu is 60 kW aan elektrische kracht beschikbaar.
Continu is 60 kW aan elektrische kracht beschikbaar.

Afstandbesturing

De Innovation Tractor laat zich ook met een afstandsbediening besturen. ZF noemt dit Safe Range. De tablet neem je uit de trekker mee; deze geeft dan het vogelperspectief weer. Op dit scherm bestuur je de robottrekker. Door met je vinger over de trekker of aanhanger te swipen, stuur je de combinatie. Achteruitrijden moeilijk? Dan hoef je enkel de richting van de aanhanger in te geven op de tablet, en de combinatie berekent en stuurt die route. De snelheid geef je aan door van het midden naar de hoeken te swipen. Vooruit gaat 'ie niet harder dan 4 km/u en achteruit niet harder dan 2 km/u. Zodra het contact met de tablet wegvalt, stopt de Deutz-Fahr. Idem als het radiocontact stopt.

Via de tablet laat de trekker zich op afstand besturen. Max. 4 km/u vooruit, 2 km/u achteruit.
Via de tablet laat de trekker zich op afstand besturen. Max. 4 km/u vooruit, 2 km/u achteruit.

Detectie

Vanwege de veiligheid bouwde ZF Pedestrian Detection in. De trekker herkent mensen die binnen het bereik van de combinatie komen. Bij tabletbesturing stopt het systeem zodra een gevaarlijke situatie optreedt.

Loopt iemand in de baan van de trekker, dan zet Pedestrian Detection de Deutz stil. Zie ook de video.
Loopt iemand in de baan van de trekker, dan zet Pedestrian Detection de Deutz stil. Zie ook de video.

Dan is er nog Hitch Detection (disselherkenning). Omdat het aankoppelen van werktuigen met de tablet moeilijker zal zijn, gebruikt ZF camera's om dit te automatiseren. De aanhanger (in dit geval) heeft enkele 'targets' opgebouwd. Daarmee 'begrijpen' de camera's de afstand en hoek ten opzichte van de dissel. Tijdens het aankoppelen worden deze continu gemeten. Op basis daarvan voert de computer correcties uit. De Innovation Tractor van ZF rijdt zelf tot de optimale positie. Het aankoppelen doe je dan nog wel even met de hand ...

Met Hitch Detection zet de trekker zichzelf nauwkeurig voor de dissel.
Met Hitch Detection zet de trekker zichzelf nauwkeurig voor de dissel.

Laatste reacties

  • Hallo ,een universele wagen koppeling,door p.onderwaterte Breezand.

  • vink

    Laat ze gewoon leren met een trekker te werken. Veel goedkoper. En bellen mag niet achter het stuur, maar met een display'tje spelen blijkbaar wel.......

  • flyinghollander

    Vink vooral niet vooruit gaan op de toekomst

Of registreer je om te kunnen reageren.