Mechanisatie

Achtergrond 2959 x bekeken laatste update:22 jul 2016

VVD is voor én tegen het trekkerkenteken

Het trekkerkenteken kent een lange parlementaire geschiedenis. Het kabinet PvdA-VVD wil nu voortmaken, zodat het kenteken er volgend jaar kan komen.

Er moeten boeren zijn die zich kunnen herinneren dat hun grootvader of overgrootvader een trekker had met een kenteken. Het is meer dan een generatie geleden, maar tot 1951 gold in Nederland een kentekenplicht voor trekkers. Die verplichting werd opgeheven toen de kentekenplicht nationaal werd geregeld en niet langer per provincie. Het blad Grondig van brancheorganisatie Cumela zette enkele jaren geleden de geschiedenis van het trekkerkenteken in Nederland en daarbuiten op een rij.
Sinds 1968 is er al een internationaal verdrag dat regelt dat trekkers van een kenteken moeten worden voorzien. Sinds het begin van deze eeuw woedt in Nederland de discussie over de invoering ervan.

Wetsvoorstel betekent niet dat kenteken er ook komt

Nu ligt er een wetsvoorstel, dat de kentekenplicht voor trekkers moet regelen. Maar het feit dat er een wetsvoorstel ligt, betekent niet dat het kenteken er ook komt. Bij het wetgevingsoverleg maandag 27 juni over het kenteken, bleek dat VVD, CDA en SGP helemaal geen haast willen maken. VVD-minister Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) wil wel graag vooruit, anders komt ze in de knel met de invoering van de Europees verplichte algemene periodieke keuring voor trekkers in mei 2018.

De minister noemde het wetsvoorstel een van de moeilijkste die ze in haar portefeuille heeft. De Kamer maakte dat nog extra gecompliceerd door er ook nog een paar wijzigingsvoorstellen bij te doen, die helemaal niets met trekkers en kentekens te maken hebben, maar wel met drank in het verkeer en de inbeslagneming van auto's.

Wetsvoorstel kent bijzondere geschiedenis

Het wetsvoorstel heeft een bijzondere geschiedenis. Het was CDA-minister Karla Peijs die als lid van een CDA-VVD-D66-kabinet in 2006 een wetsvoorstel indiende om trekkers van een kenteken te voorzien. Het was CDA-Kamerlid Joop Atsma die per motie opriep het wetsvoorstel niet in te voeren. Hij kreeg steun voor zijn motie van VVD, ChristenUnie, SGP en PVV. Het was CDA-minister Camiel Eurlings, die namens een CDA-VVD-kabinet besloot af te zien van de invoering van het kenteken.

Vervolgens was het PvdA'er Attje Kuiken die in 2013 in de Tweede Kamer per motie vroeg alsnog het kenteken in te voeren. VVD-minister Melanie Schultz van Haegen voert die motie uit namens het kabinet VVD-PvdA.

Opmerkelijke constante factor is dat de VVD als regeringspartij altijd betrokken is geweest bij het indienen van de wetsvoorstellen, als fractie in de Tweede Kamer was de VVD er altijd tegen.

Innerlijke strijd van VVD

De tegenstelling bij de liberalen kwam maandag bij het wetgevingsoverleg ook duidelijk aan het licht. Waar VVD-minister Schultz van Haegen vol verve het wetsvoorstel verdedigde, stelde Kamerlid Barbara Visser zich namens de liberalen op zijn zachtst gezegd zeer gereserveerd op. Zo is de VVD voor én tegen het trekkerkenteken.

Kom ook naar het Trekker Festival op 10 september!

Of registreer je om te kunnen reageren.