Mechanisatie

Achtergrond 17934 x bekeken 9 reactieslaatste update:22 jul 2016

'Luchtremmen pas later verplicht'

Het bericht dat luchtremmen in 2017 verplicht worden op landbouwvoertuigen, wekt beroering in de sector. Hero Dijkema, verkeersspecialist van Cumela, nuanceert de brief van verkeersminister Melanie Schultz. 'Vanaf 2018 zijn ze verplicht op nieuwe aanhangers.'

Uit de brief die minister Schultz onlangs naar de Tweede Kamer stuurde, is juridisch te destilleren dat luchtremmen per 2017 al verplicht worden. Onterecht, zegt Dijkema. Volgens de verkeersspecialist van Cumela is het belangrijk de brief niet te letterlijk te nemen, maar meer te zien in de context van het proces van kentekenplicht voor landbouwvoertuigen.

Bij het lezen van de brief ontstaat de indruk dat luchtremmen op landbouwmaterieel in 2017 verplicht zijn als de bestuurder 40 kilometer per uur rijdt. Dat klopt volgens u dus niet?

"Je kunt het inderdaad op die manier lezen. Ook een Kamerlid zou het op deze manier kunnen lezen. Het bericht zorgde voor nogal wat beroering. We kregen veel vragen van bezorgde leden. Maar in de brief geeft de minister vooral op hoofdlijnen aan wat er gaat gebeuren en dat je aan deze eisen zou kunnen denken. Het is belangrijk om dit niet te letterlijk zo te lezen. Je moet zo'n brief in de context zien van het hele kentekenproces en bijbehorende overleg, waarbij de minister in haar brief niet alle details, zoals invoeringsdata, vermeldt."

Het is een besloten overleg, en u zit erbij; dus wat is die context en hoe zit het dan wél met de toekomstige eisen?

"Uit het kentekenoverleg is duidelijk dat alle partijen pragmatisch met de nieuwe eisen willen omgaan. Er wordt dus goed gekeken naar wat haalbaar is in praktijk. In 2017 luchtremmen op alle bestaande machines is gewoonweg niet realistisch. Het ombouwen zou bovendien enorme kosten met zich meebrengen. Dat is juist niet de bedoeling van de kentekening. De kosten hiervan moeten juist laag blijven.
Vanaf 2018 worden tweeleidingremsystemen en daarmee praktisch gesproken luchtremmen verplicht, maar alleen op nieuwe aanhangers van meer dan 8.000 kilo en als je er harder dan 25 kilometer per uur mee wilt rijden. Anders niet. Voor het bestaande wagenpark komen geen extra eisen, op een losbreekinrichting na. Maar dat kan ook een extra ketting zijn die voorkomt dat een wagen losraakt."

Koppeling van de luchtrem van een getrokken spuit aan een trekker. Bij aanschaf van nieuwe trekkers en machines adviseert Cumela boeren om luchtremmen er bij te nemen.</p>
<p><em>Foto: Peter Roek </em>
Koppeling van de luchtrem van een getrokken spuit aan een trekker. Bij aanschaf van nieuwe trekkers en machines adviseert Cumela boeren om luchtremmen er bij te nemen.

Foto: Peter Roek

Zo staat het niet in de brief, hoe moet een boer nu weten wat straks wetgeving wordt?

"De RDW is nu bezig de Regeling Voertuigen aan te passen en deze is nagenoeg definitief. Hierin staan de zogenoemde permanente eisen, die ook voor bestaande aanhangers en trekkers gelden. Eind vorige week hebben we nog contact gehad met RDW. Ook hier geldt dat men er pragmatisch naar kijkt. Formeel gezien is de Verordening EU 167/2013 nu al van kracht voor alle trekkers. De RDW verwerkt deze eisen in de landelijke Regeling Voertuigen. Daaraan werd vorige week nog gewerkt, waarbij onder meer bepaalde invoeringsdata van nieuwe eisen nog zijn aangepast. Deze regeling zal in de herfst openbaar zijn."

Wordt dat niet laat allemaal?

"Met name fabrikanten willen nu wel weten waar ze aan toe zijn. Met hen loopt er een apart overleg. Die duidelijkheid komt binnenkort. Ga er vanuit dat veel nieuwe eisen aan aanhangwagens later ingaan dan 2017 om fabrikanten de gelegenheid te geven hun voertuigontwerpen aan te passen."

Wat is jullie advies aan boeren die voor een investering staan?

"De richting van het beleid is duidelijk. Een tweeleidingremsysteem op zwaardere aanhangwagens wordt vanaf 2018 gewoon een eis. In de praktijk worden dat grotendeels luchtremmen. Bij aanschaf van nieuwe trekkers en machines raden wij het aan om die optie er dan ook bij te nemen. De meerprijs valt dan relatief gezien mee en je voldoet dan zeker aan de eisen. Het is goedkoper dan achteraf opbouwen."

Op 10 september is het TREKKER Festival op het Walibi-terrein in Biddinghuizen. Bent u er ook bij?

Laatste reacties

  • Nick1983

    Geldt da voor meer dingen? Dat ze in Den Haag iets schrijven wat we niet te letterlijk moeten nemen? En wat eigenlijk iets anders betekent?

  • farmerbn

    Dhr Dijkema wordt (mis)bruikt om de boeren te kalmeren. Ipv voor de boeren op te komen , praat hij met de politiek mee en dat zit me niet lekker. Het is duidelijk dat Cumela voordeel heeft van de nieuwe regels. Cumela moet meer rekening houden met de meeste klanten van de loonwerkers nl de boeren.

  • hylkema.l

    Er moet meer gelet worden op de zwakke weggebruikers. Deze week alleen in Friesland weer 2 ongevallen waarbij 3 fietsers zwaar gewond raken door groot landbouwmateriaal en een onvoorzichtige trekker bestuurder. Dus niet bezuinigen op veiligheid.

  • fokkert

    Wanneer worden luchtremmen op personenauto's verplicht?
    Deze rijden nog veel harder. hydro remt net zo goed als lucht.

  • Jan-Zonderland

    Ik denk dar dhr Dijkema voor eigen parochie preekt. Wanner luchtfemmen verplicht gaan worden gaat dat, ook volgens hem, gepaard met enorme kosten. Ja als het als optie op een nieuwe trekker of machine gelijk bijgekocht wordt valt het "relatief mee" zegt hij ook nog. Dat het veel geld gaat kosten staat dus wel vast. Cumula beschikt vazt wel over computermodellen die kunnen berekenen/voorspellen welk een percentage boeren bij een gegeven prijsstijging van trekkers en machines over zullen schakelen van eigen mechanisatie naar loonwerk en daar is het Cumela om te doen. Vandaar dat dhr Dijkema lekker mee praat met de overheid Beter was geweest als hij gewoon duidelijk had gemaakt aan de overheid dat de kosten van deze maatregel gewoon te hoog zijn en dat hydr remsystemen in de praktijk gewoon goed genoeg werken.

  • kuiken007

    dijkema is van de loonwerkers/cumela niet van de boeren!!!
    cumela wil altijd manieren introduceren die veel geld kosten kunne ze mooi doorberekenen!!!

  • landboer

    Goed gezien Jan Zonderland ,Cumela probeert systemen verplicht te krijgen die alleen voor enkelen rendabel zijn om zodoende klanten aan die bedrijven te binden. Zo ging en gaat het in de mesttransport en zo proberen ze het hier ook.

  • gerryvandeven1

    helemaal gelijk heb je fokkert!
    daarbij komt nog dat hydro remventiel goedkoper is om op te bouwen
    en een event lek is veel makkelijker op te sporen

  • meeuwissen

    in duitsland(en belgie) is dat al jaren verplicht...en ik vind het persoonlijk super remmen! daar is olie remmen dus echt niks bij he!!! gewoon met de rest van europa mee doen!
    we worden gezien als vrachtwagens in de toekomst in nederland is het jaren slecht gesteld met dit soort dingen.

Laad alle reacties (5)

Of registreer je om te kunnen reageren.