Mechanisatie

Achtergrond 91205 x bekeken 24 reactieslaatste update:22 jul 2016

Trekker krijgt kenteken en verplichte apk

Vanaf 2017 moeten alle trekkers voorzien worden van een kentekenplaat. Daarnaast wordt per 20 mei 2018 een apk verplicht voor trekkers die harder kunnen rijden dan 40 kilometer 
per uur.

De komende jaren gaat het een en ander veranderen voor landbouwvoertuigen. Na de invoering van het T-rijbewijs volgen nu ook een verplichte kentekenplaat voor trekkers en komt er een apk-plicht. De Tweede Kamer buigt zich over het wetsvoorstel voor invoering van kentekenplaten van verantwoordelijk minister Melanie Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu. Doelstelling is dat de wet op 1 januari 2017 van kracht wordt.

Verhogen verkeersveiligheid

Belangrijkste reden voor de invoering van de kentekenplaten is het verhogen van de verkeersveiligheid. Daarnaast biedt het ook voordelen bij het traceren van gestolen voertuigen en geeft het een beter beeld van het aanwezige wagenpark in Nederland. Het feit alleen al dat de landbouwsector zelf inschatte dat er 250.000 voertuigen in aanmerking komen voor de verplichte kentekenplaten, terwijl de Rijksdienst voor het Wegverkeer constateert dat het om 430.000 trekkende voertuigen en 150.000 landbouwaanhangers gaat, geeft aan dat er weinig inzicht is in het machinepark.

Van de 580.000 voertuigen die gekentekend moeten worden, zijn 130.000 mobiele machines, zoals aardappelrooiers en kranen. Machines smaller dan 1,30 meter, bestemd voor bijvoorbeeld maaien en vegen en machines die maximaal 6 kilometer per uur kunnen rijden, zijn vrijgesteld van de kentekenplicht. Ook aanhangwagens met een maximummassa van meer dan 750 kilo en een constructiesnelheid van meer dan 
25 kilometer per uur moeten een kentekenplaat krijgen.

Kosten invoering kentekenplaat

De totale kosten van de invoering van de kentekenplicht zijn incidenteel € 31 miljoen en €826.950 per jaar. De nalevingskosten van de kentekenplicht voor de 580.000 voertuigen worden geschat op eenmalig €14 miljoen en jaarlijks €1,4 miljoen.

Het grootste zorgpunt van de agrarische sector zijn de kosten die de boer direct moet maken. Het gaat dan om de kosten aan de RDW voor de registratie en de tenaamstelling van het voertuig (eenmalig €10,3 miljoen en jaarlijks €600.000) en de kosten voor de aanschaf van de kentekenplaat (eenmalig €9 miljoen en jaarlijks €100.000). "Door de conversie over een langere periode te laten lopen, hebben de bedrijven de tijd om het kenteken aan te vragen op het moment dat het voor het bedrijf het beste uit komt", schrijft Schultz.

De kosten zijn €55 per voertuig en €100 voor een nieuw voertuig.

'Botsagressiviteit groot'

De invoering van kentekens voor trekkers heeft een positief effect op de verkeersveiligheid omdat trekkers hiermee beter gecontroleerd kunnen worden op snelheid, zware belading of door rood licht rijden. “Verkeersveiligheid heeft niet alleen betrekking op de feitelijke verkeersonveiligheid, maar ook op het veiligheidsgevoel van de verkeersdeelnemers”, schrijft minister Melanie Schultz van Haegen in een brief aan de Tweede Kamer. “De botsagressiviteit is groot. Door de omvang van trekkers voelen medeweggebruikers zich op voorhand al onveilig”, aldus Schultz.

Een kenteken maakt een voertuig en daarmee de eigenaar en de bestuurder traceerbaar, waardoor de bestuurders aangesproken kunnen worden op hun gedrag en bekeurd kunnen worden voor overtredingen. Door het ontbreken van een kenteken kan nu alleen gehandhaafd worden op heterdaad. De politie wil de kentekens ook gebruiken om te flitsen op snelheid of voor controle.

Voertuigpark veiliger met kentekenplicht

Met de invoering van de kentekenplicht verwacht Schultz dat het voertuigpark ook veiliger wordt. Alle voertuigen die gebruikmaken van de openbare weg moeten aan zogeheten permanente gebruikseisen voor een type voertuig voldoen. Voor trekkers geldt dat ze aan de gebruikseisen moeten voldoen voor een landbouwvoertuig uit 1953.

“De huidige permanente eisen zijn zeer basale minimumeisen aan verlichting, spiegels en remmen, waar ook de oldtimers aan moeten kunnen voldoen, en kunnen daarom niet worden aangescherpt. Met de invoering van de kentekenplicht moeten nieuwe landbouwvoertuigen voldoen aan de eisen voor een Europese of 
nationale typegoedkeuring, geldend op de datum waarop het voertuig voor het eerst op de markt komt. De permanente 
eisen voor nieuwe voertuigen worden daarop aangepast, waarmee het voertuigpark in de loop van de jaren steeds veiliger wordt”, aldus Schultz.

Ook aanhangwagens met een maximummassa van meer dan 750 kilo en een constructiesnelheid van meer dan 
25 kilometer per uur moeten een kentekenplaat krijgen.<br /><em>Foto: Henk Riswick </em>
Ook aanhangwagens met een maximummassa van meer dan 750 kilo en een constructiesnelheid van meer dan 
25 kilometer per uur moeten een kentekenplaat krijgen.
Foto: Henk Riswick

Nederland behoort met Letland tot de laatste landen zonder kentekenplicht voor trekkers. Ook op Gibraltar geldt geen kentekenplicht.

Apk wordt verplicht

Met de invoering van de kentekens kan Nederland ook de apk voor landbouwvoertuigen makkelijker invoeren. De Europese Unie stelt dit per 20 mei 2018 verplicht voor landbouwvoertuigen die sneller dan 40 kilometer per uur kunnen. Trekkers moeten hiervoor 2-jaarlijks worden gekeurd.

Landen zoals België, Estland, Duitsland, Hongarije, Kroatië, Luxemburg, Malta, 
Polen, Slowakije en Zweden hebben al een apk-plicht voor tractoren die sneller kunnen dan 6 kilometer per uur. In Luxemburg geldt de apk-plicht voor tractoren die sneller kunnen dan 25 kilometer per uur. Van de overige landen is niet bekend of daar een apk-plicht voor tractoren van kracht is. Nederland voert in 2018 de apk in voor trekkers die sneller rijden dan 40 kilometer per uur. Landbouwvoertuigen blijven vrijgesteld van wegenbelasting.

Een monteur sleutelt aan een trekker. Trekkers moeten vanaf mei 2018 2-jaarlijks worden gekeurd. <br /><em>Foto: Hans Prinsen </em>
Een monteur sleutelt aan een trekker. Trekkers moeten vanaf mei 2018 2-jaarlijks worden gekeurd. 
Foto: Hans Prinsen

Snelheidsverhoging

Schultz wil tevens de toegestane snelheid verhogen op wegen buiten de bebouwde kom en binnen de bebouwde kom op wegen met een vrijliggend fietspad. Als de verkeersveiligheid in het geding komt, kunnen wegbeheerders een lagere maximumsnelheid voorschrijven. Dat kan bijvoorbeeld op wegen waar veel fietsers rijden.

De verhoging geldt alleen voor voertuigen die dit technisch ook kunnen. Dat geldt niet alleen voor het trekkend voertuig, maar ook voor al het getrokken materieel. “In het bijzonder tijdens de oogsttijd wordt veel oud materiaal gebruikt met soms ondeugdelijke constructies. Aan de hand van het kenteken kan door de politie worden gehandhaafd”, aldus Schultz.

Het wetsvoorstel waarin de verhoging van de snelheid wordt geregeld, zal binnen enkele maanden naar de Tweede Kamer worden gestuurd. Doel is dat de nieuwe wet per 2017 van kracht wordt.

Op 10 september is het TREKKER Festival op het Walibi-terrein in Biddinghuizen. Bent u er ook bij?

Laatste reacties

  • henver1

    Met kenteken veiliger? Veilig stellen van inkomen overheid zullen ze bedoelen.

  • Pieter5775

    alleen maar extra kosten...minimaal de rode diesel ervoor terug in de plaats!

  • douweh

    Graaiers!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  • farmerbn

    Zoveel slechte argementen in één stuk van de overheid heb ik nog nooit gelezen. Het gaat alleen over geld en macht.

  • Alex63

    veiliger? Voor de overheid dan toch. Het komt er weer bij, de elastiek zal een keertje knappen misschien dat ze dat willen?
    Er moeten er teveel met ons meerijden, ieder verdiend er weer aan behalve wij maar we zijn veiliger das ook een gerustellende gedachte

  • Wv01

    Wanneer houdt dit op!??

    Waar moet alles van betaalt worden??

    Kapot moet het, en gaat het ook!

    Stoppen met de agrarische sector in dit K land

  • moi !

    het verdiend meer studie . De overheid zal er alles aan moeten doen om de jaarlijkse kosten zo laag mogelijk maken. Voor de ondernemers.

  • Edvard de Ronde

    Zeer terecht dat er eindelijk ordentelijke wetgeving in aantocht is. Kosten? Jammer dan. Veiligheid mag nooit in het geding zijn!

  • mtseshuis

    Beste Edvard, veiligheid ligt aan de bestuurder. dus er gaat helemaal niks veranderen, een mooie, dikke, vette melkkoe voor overheid en mechanisatie bedrijven. Verder heeft helemaal niemand er wat aan, ook de fietsers en automobilisten niet, niks, nul , nada!
    Voor T-rijbewijs geldt exact hetzelfde, (boeren)jongens en meisjes op gigantische kosten jagen (>1100 euro minimaal) een mooie, dikke vette melkkoe voor overheid (CBR, gemeente) en rijbewijsbranche (de 1 is nog niet duurder dan de ander... examen alleen al >550 euro (theorie+praktijk)), wat een bagger. Begin me steeds meer af te vragen wat wij , de aanjagers van de BV Nederland, toch misdaan hebben dat er zo'n stortvloed aan extra kosten over ons heen gestort wordt. Mooi voor die ambtenaartjes die amper 36 uur werken in de week, wij mogen standaard 80-90 uur draaien om nog enigzins de kost te kunnen verdienen.
    Veiligheid? Wat een onzin!! Als je je doppen niet losdoet/roekeloos bent tik je zo een fietser onder je schudder, helpt geen T-rijbewijs of 20 kentekenplaten iets aan..
    Dat is het enige wat boeren en loonwerkers hun personeel/ te werk gestelden drommelsgoed in de oren moeten knopen: Doe maar rustig aan te gassen door de bocht en richting de kruising om vervolgens met piepende remmen de hoek om te gaan, dat dient helemaal geen enkel doel! Onze trekkers en wagens, ook van 30 jaar en ouder hebben allemaal de eerste remmen en banden nog, rustig optrekken en uit laten lopen en anticiperend rijden!

  • spikkel

    Wat gebeurd er met alle oldtimers?

  • Insp.

    Het is een schande dat we hiermee zover achterlopen ten opzichte vaan de rest van Europa.
    Wellicht niet het kenteken zelf maar wel de APK zal zeker lijden tot meer veiligheid.
    Ik zie soms machines op de weg die al lang bij het oud ijzer hadden gemoeten.
    En oldtimers horen in een museum of op oldtimershows. En dan netjes ernaar toe gereden op APK goedgekeurde en gekentekende diepladers.

  • 0064376

    dat kunnen we niet betalen

  • agro1

    inderdaad, meert, lIJden. we leven in een veranderende wereld, maar de registratie met België zal vlotter verlopen, wie kan, gewoon een jaartje uitzingen. al met al nog lang goedgegaan. voed de wereld en verhonger.

  • koster

    Veel onveiligheid ontstaat doordat automobilisten zich onverantwoordelijk gedragen.
    Nog even snel een trekker inhalen en dan op de rem om nog de afslag te halen. Waarschijnlijk heeft iedereen dit wel eens meegemaakt. Of een auto die niet de berm in durft en jou voor het blok zet.
    Soms heb je wel eens bij de loonwerker jong gassies die zich onverantwoordelijk gedragen. Ik spreek daar altijd de loonwerker op aan en meestal werken die lui binnen een paar maanden ergens anders. Dus het zelfreinigend vermogen werkt volgens mij best goed in de sector.
    En geen enkele APK helpt tegen moedwilligheid, onverschilligheid en plotselinge pech. Nog steeds moet het geconstateerd worden net als nu. Maar inderdaad weer een mooie melkkoe.

  • stef fendt 312

    Ik snap de hele tweede kamer niet meer kalfje moet bij de moeder blijven kenteken apk wegenbelasting waar zijn we in god saam mee bezig willen ze ons kapot hebben alleen puur om het geld geld geld geld veiligheid gaat voor zegen ze maar ik wil niet meer in deze k land niet meer boeren

  • alco1

    Het kentekenplaat doet zeker toet toet.

  • Jan-Zonderland

    Ik kan mij jullie frustratie heel goed voorstellen. Weer meer regelgeving erbij met bijbehorende kosten en het levert niks extra op. Wat mij totaal ontgaat is dat ook elke aanhanger, dus ook getrokken werktuig, van 750+ kg een eigen kenteken plus registratie moet krijgen. Alsof die kiepers of spuitmachines zonder trekker met kenteken, op de weg rijden. Een apk voor trekkers die sneller (kunnen) rijden dan 40 km/uur is wel wat voor te zeggen omdat bij snelheden van 50 tot 60 km/u alles gewoon in perfecte staat moet zijn om veilig aan het verkeer deel te kunnen nemen. Maar ik dacht dat de max snelheid van landbouwvosrtuigen sowieso 40 km/u bedraagd dus je mag volgens de wet niet eens sneller. Ook schuilt er een gevaar in dat zo'n apk een melkkoetje voor de dealers gaat worden (gevaaijke uitspraak)

  • Jan-Zonderland

    Vervolg:
    Dat het kentekenen en registreren van trekkers de verkeersveiligheid ten goede zou komen, daar zit wel iets (een klein ietsje) in. Omdat een bestuurder na een misstap makkelijker te trace een zal zijn als de trekker waarmee de misstap is begaan een kenteken heeff, bestaat de kans dat de wat minder verantwoordelijke bestuurders wat meer verantwoordelijkheid nemen als zij de weg op gaan. De pakkans wordt namelijk groter Een foto of videootje van roekeloos rijgedrag kan iedereen vandaag de dag zo maken met de telefoon en dan is het via het kenteken makkelijker te achterhalen wie de boosdoener is. Wat het netto rendement in de vorm van minder verkeersslachtoffers zal zijn valt echter nog te bezien

  • JanV230

    Zal mij benieuwen tot welke snelheid de limiet wordt verhoogd. Ieder voertuig dat sneller KAN en MAG als 45 km/uur dient te zijn voorzien van een tachograaf.

    Wanneer dit voor een landbouwvoertuig gaat gelden is de wereld helemaal te klein.

    Geien het rijgedrag van bepaalde lieden is dit een logische stap van de wetgever. Nog afgezien van de europese harmonisering.

  • vael

    Kenteken om de verkeersveiligheid te verbeteren? als ik zie dat hier in Zeeuws-Vlaanderen het vooral de stro- en mesthandelaren van over de grens(met kenteken dus) de meeste regels aan hun laars lappen, de paralelwegen(voor landbouwverkeeraangelegd) vermijden en gewoon de autoweg nemen etc..... durf ik die stelling wel te betwisten. voor mij maakt het niet veel uit, bij ons hangt op elke trekker al een plak, maar ik ben allergisch voor bullshit!

  • pinkeltje

    Ieder kind weet dat een kentekenplaat de veiligheid niet bevordert. Maar de overheid heeft graag alles geadministreerd. Is voor de agent makkelijker om een bekeuring uit te schrijven ne je kunt er een heleboel maatregelen aan koppelen zoals o.a. toegestane snelheid, benodigd rijbewijs, APK keuring en reken maar dat er vroeg of laat ook een of andere vorm van wegenbelasting geheven gaat worden. Andere kant van het verhaal, nergens in Europa is er zoveel vrijheid en blijheid in het landbouwverkeer als in NL!

  • new kids

    Wat een gezeur man over een plaat van 55 euro en een tweejaarlijkse gang naar het keuringsstation.
    Ook al komt het maar 5 of 10 % van de ongevallen die kunnen gebeuren ten goede dan is het al niet te duur.
    Ik ben voor.
    En dat gezeur over geld maar niet mee willen werken aan veiligheid: je moet je schamen. Altijd maar de fout of schuld bij een ander leggen, hou toch op.
    Als wij een trekker kopen die 55 wil, dan rijden we 55. Basta.
    En voor Eshuis heb ik nog een goeie 2e tak: Rijschoolhouder

  • koppejan

    Dit is gewoon een hele slechte zaak dit gaat ten koste van echte landbouw boertjes die het al moeilijk hebben om te blijven bestaan. De loonbedrijven die nu met de tractoren het werk van vrachtwagen afnemen omdat die met de kilometersnelheid van 40 of meer goedkoper zijn. Gewoon vastleggen dat de tractoren niet sneller mogen dan 40 KM en indien harder dan maar een APK keuring voor die bedrijven maar niet iedereen daar voor oplaten draaien.

  • Bij het invoeren of wijzigen van een wet is het te doen gebruikelijk dat er redenen zijn en of bewijslijst om de wijziging of nieuwe regel te onderbouwen. Ik ben zeer benieuwd naar deze bewijslast. Ik vraag me dan ook sterk af, zoals iedereen hier, hoeveel % van de ongevallen met landbouwmaterieel te wijten is aan ondeugdelijk materieel, ten opzichte van lomp rijgedrag. En welke leeftijdscategorie daar meest bij betrokken is. Wellicht blijkt het beter om de min. Leeftijd op te trekken, en de inhoud van het T rijbewijs nog eens onder de loep te nemen. Met name voor 16 jarige zonder agrarische komaf. Er is 1 groot verschil tussen de gemiddelde auto bestuurder en een trekkerchauffeur met eigen spul. Kennis van zaken, weten wat voor combi je mee rijd.

Laad alle reacties (20)

Of registreer je om te kunnen reageren.