Mechanisatie

Achtergrond 7544 x bekeken

Boerderij test 7 knikverreikers

De knikverreiker is de ideale kruising tussen een shovel en een verreiker. Boerderij heeft 7 merken getest op kracht, comfort en verbruik.

Een kruising tussen de shovel en verreiker is de knikgestuurde verreiker. Voordelen van deze verreiker zijn dat de bestuurder én in het midden zit voor een goed overzicht rondom én dat hij, in tegenstelling tot bij een shovel, hoger kan reiken. Bovendien kan de chauffeur door de knikbesturing de bak nog altijd zijdelings bewegen, wat bij starre verreikers ondanks vierwielbesturing niet kan.
Een nadeel van de knikgestuurde verreiker is dat deze met zo'n €75.000 duurder is dan een verreiker. Daarbij komt dat door het knikken de capaciteit in verhouding tot het eigengewicht minder is dan bij een verreiker.

7 trekkers in testgroep

Boerderij testte samen met het Duitse vakblad Top Agrar 7 knikverreikers. De testgroep bestaat uit: Dieci T60, JCB TM 220, Kramer KL 35.8T, Paus TL8.7, Schäffer 8610 T, Weidemann 4080 T en Weycor 75eT. De Kramer is de enige zonder knikbesturing.

Uitkiephoek vaak beperkt

Gemiddeld heffen de verreikers met ingetrokken arm tot 3,9 meter, gemeten op het draaipunt van een werktuig. Met uitgeschoven giek komen Kramer en JCB tot 4,78 meter en topt de Weidemann met 5,12 meter. Aandachtspunt is veelal nog de op- en uitkiephoek. Bij het lossen blijft de uitkiephoek van Dieci, JCB en Weidemann onder 40 graden. Dat kan krap zijn bij kleverig materiaal. De opkiephoek is bij de Weycor, JCB en Paus onderin dik in orde.
Bij de aankoop van de telescooplader is het dus belangrijk om op de bak te letten. Een andere bak kan een deel van het probleem al oplossen. De parallelgeleiding is vooral bij het gebruik van palletvorken uitstekend. Afwijkingen tot 10 graden mogen, de testkandidaten blijven daar ruim onder.

Door de knikbesturing verliezen de laders compleet geknikt een hefvermogen van zo'n 300 kilo.
Door de knikbesturing verliezen de laders compleet geknikt een hefvermogen van zo'n 300 kilo.

300 kilo minder door knikbesturing

Het gemiddelde hefvermogen is 3,4 ton onderin. Het meest tilt de Schäffer met 4,7 ton. Dieci en Atlas volgen met 3,7 en 3,5 ton. De Weidemann tilt onderin 3,2 ton, maar die waarde stijgt op 1 meter tot 3,6 ton. Door de knikbesturing verliezen de laders compleet geknikt een hefvermogen van zo'n 300 kilo.

Verbruik loopt sterk uiteen

De Deutz 3,6 litermotor is populair in deze groep. Zowel Kramer, Paus als Schäffer hebben er een. Het vermogen varieert van 53,7 kW (73 pk) en 76 kW (103 pk). Tijdens de cyclustest, waarbij gebroken puin werd omgeladen, waren van de kleine motoren de JCB het dorstigst en de Weycor het zuinigst.
Alle machines rijden hydrostatisch en hebben twee rijbereiken. Alleen Weycor heeft daarnaast nog twee mechanische versnellingen. De hoogste duwkracht heeft Paus met maar liefst 7,9 ton, daarna volgt Schäffer met 6,4 ton. Het gros duwt rond 5 ton weg. Behalve Dieci, die blijft op 3,6 ton blijft steken. De duwkracht is belangrijk om een bak goed vol te scheppen of een zware wagen op gang te trekken.

Hoge of juist lage cabine

De instap is bij de meeste verreikers goed in orde: brede treden en voldoende handgrepen. Weycor, Paus en Kramer bouwen hoge machines. Het overzicht rondom is daardoor dik in orde, maar de klim naar de cabine is steiler. Dieci en Schäffer kozen juist voor een zo laag mogelijke cabine. De Dieci blijft zelfs onder de 2,5 meter. Weidemann en JCB kozen voor de gulden middenweg.

Lees meer in Boerderij nr. 33 van 10 mei 2016. Bekijk ook de fotoreportages en video's.

Of registreer je om te kunnen reageren.