New Holland presenteert de T5 als een echte voorladertrekker. Het voorladerframe is vernieuwd.</p> <p><em>Foto: Bob Karsten</em> MechanisatieAchtergrond

New Holland T5-serie is nu ook aan de AdBlue

New Holland stelde onlangs de T5- en T6-serie voor aan de pers. De series voldoen nu aan de Fase IV-emissienorm. Boerderij bekeek een T5.

Een compacte alleskunner en voorladertrekker is het volgens de fabrikant. New Holland richt zich met de T5-serie op veehouders en gemengde bedrijven. De fabrikant maakte de T5-serie klaar voor de Fase IV-emissienorm en gaf de trekker daarbij gelijk een update. Ten eerste is hij uitgerust met een SCR-nabehandelingssyteem en uitlaatgasrecirculatie. Ook zitten er opties en functies uit de grotere series op. De trekker heeft nu dezelfde styling als de zwaardere series. Dit betekent een ‘agressievere’ neus en leds in de dagrijverlichting. New Holland’s gehele mid range en high power range van de T5-serie tot en met de grote T8-serie hebben nu dezelfde styling.

Bekijk ook de fotoreportage: New Holland vernieuwt T5

SCR-techniek vraagt ruimte

De T5-serie bestaat uit drie modellen: de T5.100, T5.110 en T5.120. De vermogens lopen van 73 kW (99 pk) tot 86 kW (117 pk). New Holland haalt dit uit een 3,4-liter Common Rail F5C-motor van FPT Industrial. Om aan de emissienorm te voldoen, was het nodig er enkele technologieën op los te laten. New Holland kiest voor ‘ECOBlue Compact HI-eSCR’- technologie en ‘Low Rate EGR’. Simpel gezegd is dit een SCR (Selectieve Katalytische Reductie) nabehandelingssysteem met Adblue en uitlaatgasrecirculatie. Er is geen roetfilter. De T5 is uitgerust met een 165 liter brandstoftank en een 12 liter Adblue-tank.
New Holland liep aan tegen de beperkte omvang van de trekker. De compacte serie biedt te weinig ruimte om vol te plaatsen met SCR-techniek. Het is daarom een compromis geworden, een volgens New Holland hoog efficiënte (HI-e) SCR-technologie met een beetje uitlaatgasrecirculatie.

New Holland gebruikt een SCR-nabehandelingssysteem en uitlaatgasrecirculatie om aan de emissienorm te voldoen.

Foto: Bob Karsten

Net geen automaat

De Elektro Command is bekend en zit ook in deze serie. Er is één pook voor de groepenschakeling en er zijn elektronische drukknoppen voor de powershifttrappen. Dit zijn 4 groepen met 4 powershifttrappen, waarvan de eerste groep naar de tweede en de derde groep naar de vierde automatisch schakelen. Alleen tussen de tweede en derde groep moet je handmatig schakelen. Dit resulteert in een 16 vooruit en 16 achteruit versnellingsbak. Kruip is optioneel. Je hebt drie mogelijkheden om te schakelen, namelijk op de groepenschakeling, op de joystick van de voorlader of tussen de overige bediening. Het schakelen van de powershifts gaat soepel en pakt snel door.

De powershifttrappen zijn te schakelen op drie plekken. Op de groepenschakeling, voorladerbediening of op de zijconsole.
Foto: Bob Karsten

In de cabine is ook een nieuwe knop te vinden; de automatische modus. Wanneer de bestuurder die activeert schakelt de trekker zelf in de powershifttrappen en regelt hij het motortoerental. Zowel tijdens veld- als transportwerk kiest deze dan het volgens New Holland meest efficiënte motortoerental en transmissieschakeling. Wanneer de chauffeur bij transportwerk de hoge groep inzet en de automatische stand activeert, fungeert het gaspedaal ­gewoon als rijpedaal.

Agressiviteitstrappen in omkeershuttle

New Holland presenteert de T5 als een echte voorladertrekker. Het voorladerframe is vernieuwd. Ten opzichte van de vorige generatie is dit 20 centimeter breder geworden. Volgens New Holland levert dat 3 voordelen op: meer stabiliteit, meer zicht op het werk en de trekker blijf toegankelijker voor onderhoud.

De omkeershuttle is in te stellen in agressiviteit. Met een tuimelschakelaar kies je uit 3 standen. De omkeershuttle kun je gebruiken zonder te koppelen. De hendel blijft niet in de rijrichting staan, maar valt terug naar het midden. De chauffeur activeert neutraal door op het uiteinde te drukken. Een echte neutraalstand ontbreekt.

Comfort cabine net als in de grote series

De Deluxe VisionView-cabine heeft een heel dunne dakrand met een dakraam. Dit biedt veel en ruim zicht, ook bij hoog voorladerwerk. In de cabine kiest de bestuurder tussen een mechanische of elektronische ­bediening van de voorlader. Hij kan dan ook de hydraulische functies van de achterbrug of de fronthef toewijzen aan de joystick en de powershifttrappen schakelen.

De T5 is leverbaar met een geveerde Terraglide-voorasophanging. Deze werkt samen met een Comfort Ride-geveerde cabine. Dat rijdt fijn.

Foto: Bob Karsten

Een optioneel geveerde voorasophanging is nieuw in deze serie. Dit is de Terraglide-vooras­ophanging die ook op de grotere serie te vinden is. Deze komt in combinatie met een cabinevering en werkt hiermee samen. New Holland belooft hiermee een comfort als in de grote series. Je kunt ook de veerweg elektrisch verstellen. Als je bijvoorbeeld met de fronthef niet laag genoeg komt kun je de vering laten zakken om er wel bij te komen. Anderzijds kun je ook kiezen voor een vaste vooras. New Holland noemt dit de Heavy Duty-vooras. Op beide voorassen zijn hogere R28-banden mogelijk.

Aanpassingen op details

Dan zijn er nog enkele minder spannende details aangepast. Denk aan meer ­bereik van de ruitenwisser en een extra opbergmogelijkheid. De motorkap kan verder open, waardoor de trekker beter toegankelijk wordt voor onderhoud. De hefcapaciteit achter is vergroot tot 5420 kilo. Optioneel is een lichtenpakket. Dit biedt 8 leds die samen 15.600 lumen opleveren. De T5 is nu Isobus-klasse 2 geschikt en je kunt dus werktuigen aansturen via het Intelliview-beeldscherm. De nieuwe T5-serie is naar verwachting leverbaar in september dit jaar. De vanafprijs is €67.500.

Lees meer over de New Holland T5 in Boerderij nr. 28 van 5 april 2016

Beheer
WP Admin