Multitest: de nieuwste en dikste zescilinders MechanisatieAchtergrond

Multitest: de nieuwste en dikste zescilinders

Boerderij testte zes trekkers in het 200 pk segment die het beste moeten bieden qua techniek en comfort. Deze multitest legt bloot wat ze écht in huis hebben.

De testgroep bestaat uit de Case IH Puma 175 CVX, Fendt 720 Vario S4 ProfiPlus, MF7720 Dyna VT, New Holland T7.230 AutoCommand en de Valtra T214 Direct. Daarbij is ook de Claas Arion 650 Cmatic getest. Deze trekker valt echter nog in de Fase IIIB-klasse qua emissie-eisen en mag dit jaar alleen nog via de Flexregeling worden verkocht.

De Case IH en New Holland zijn grotendeels gelijk, maar verschillen in transmissie en wielbasis. Alle trekkers verschenen in de meest luxe uitvoering die te krijgen is. Dat wil zeggen: met een fronthef, traploze bak, meest uitgebreide hydrauliek met joystick en flippers in een armleuning, complete bediening met terminal, vaak een multihendel, en gps. De terminals zijn in bijna alle trekkers onmisbaar voor de instellingen, maar vragen dikwijls een lange opstarttijd.

Nog lang niet alle menustructuren zijn duidelijk. Buiten kijf staat dat alle trekkers de basisinstellingen wel voor elkaar hebben. Opstappen en wegrijden kan iedereen.


Gewicht

De trekkers wegen gemiddeld 8 ton zonder belasting. De wielbasis is gemiddeld 2.890 mm. De dikke zescilinders zijn nog redelijk wendbaar met een gemiddelde draaicirkel van ruim 12 meter. De Fendt draait het scherpst op 11,23 meter en de New Holland stond het ruimst afgesteld op 13 meter.

Gemiddeld tillen de testkandidaten 8.6 ton. Topper is de MF die met 9.754 kg met kop en schouders boven de rest uitsteekt. De Case IH moet het hier met 7,5 ton doen. De hydrauliekopbrengst over één ventiel is gemiddeld 113 liter. Over twee ventielen gemeten is het 167 liter en gemiddeld mag een werktuig maar liefst 49 liter uit de achterbrug mag onttrekken. De Fendt kan hiervoor 64 liter missen. Wederom sluit Case IH de rij, met 30 liter onttrekbaar.

Snelheid

Behalve in het veld worden deze trekkers ook veel ingezet voor transport met kipper, opraapwagen of mesttank. Wij testten de trekkers met 50 km/u-transmissie op een traject van 46 kilometer voor een 18 ton zware trailer. Gemiddelde snelheid van deze trekkers op het traject was 40,6 km/u, waarbij de Fendt met 42 km/u het snelst was en de Case IH met 39 km/u het langzaamst. Bij een maximaal ingestelde snelheid van 40 km/u lag het gemiddelde op 35,3 km/u. Bij het rondje op 50 km/u was het gemiddeld verbruik 59,5 liter en bij begrenzing op 40 km/u 56,6 liter.

Kijk voor het uitgebreide verslag in Boerderij 24 van 8 maart. Video’s en fotoreportages verschijnen de komende weken op boerderij.nl en op de website van TREKKER.

Beheer
WP Admin