Mechanisatie

Achtergrond 3223 x bekeken

Multi-trekkertest Massey Ferguson: volgroeide krachtpatser

De Massey Ferguson 7720 DynaVT is volwassen. De trekker toont zijn kracht qua hydrauliek en vermogen, maar blijft zuinig. Ergonomie en bediening van de monitor kunnen beter.

De 7720 DynaVT komt uit een serie van 5 modellen van 121 kW (165 pk) tot 206 kW (280 pk). De kortste wielbasis is 2,88 meter; bij de grotere (vanaf de 7719), is dat 3 meter. Er zijn drie uitvoeringen: de Essential, de Efficient en de meest luxe Exclusive. Het verschil zit hem in Isobus en hydrauliek.

Bekijk hier de video van de MF 7720 DynaVT.

 

Foto

  • De grootte van de trekker vertaalt zich in een hoge cabinevloer (1,51 meter) die je via 5 treden bereikt. De deuren hebben te sterke cilinders en de handgreep zit maar liefst 2 meter hoog.<br /><em>Foto's: Ralf Heil </em>

    De grootte van de trekker vertaalt zich in een hoge cabinevloer (1,51 meter) die je via 5 treden bereikt. De deuren hebben te sterke cilinders en de handgreep zit maar liefst 2 meter hoog.
    Foto's: Ralf Heil

  • De zesstijlencabine is niet het neusje van de zalm, maar wel goed afgewerkt en ruim ( 156 x 146 cm). Zoals het MF betaamt staan de B- en C-stijlen naar achteren, wat een 71 cm smalle achterruit creëert.

    De zesstijlencabine is niet het neusje van de zalm, maar wel goed afgewerkt en ruim ( 156 x 146 cm). Zoals het MF betaamt staan de B- en C-stijlen naar achteren, wat een 71 cm smalle achterruit creëert.

  • Veel functies zitten rondom de oranje rijhendel op de armleuning. Handig is de optionele grijze kruishendel ernaast - voor de hydrauliek én met knoppen voor de rijrichting.

    Veel functies zitten rondom de oranje rijhendel op de armleuning. Handig is de optionele grijze kruishendel ernaast - voor de hydrauliek én met knoppen voor de rijrichting.

  • De rijhendel is voorzien van de belangrijkste functies en, opvallend, óók de koppelingsknop voor de aftakas.

    De rijhendel is voorzien van de belangrijkste functies en, opvallend, óók de koppelingsknop voor de aftakas.

  • De Datatronic-terminal (diagonaal 17,6 cm) vraagt 45 seconden starttijd. Hij herbergt veel instellingen en Isobus-functies. Zelfs een sectieschakeling! De bediening mag beter en de menu's zijn wat onoverzichtelijk.

    De Datatronic-terminal (diagonaal 17,6 cm) vraagt 45 seconden starttijd. Hij herbergt veel instellingen en Isobus-functies. Zelfs een sectieschakeling! De bediening mag beter en de menu's zijn wat onoverzichtelijk.

  • Storend is dat sommige instellingen via het dashboard gaan en niet (of niet ook) via de terminal. Dat is omdat de terminal optie is.

    Storend is dat sommige instellingen via het dashboard gaan en niet (of niet ook) via de terminal. Dat is omdat de terminal optie is.

  • In de B-stijl zijn knoppen gegroepeerd voor de bediening/instelling van assen, verlichting, vooras- en cabinevering, en ook voor de snelstuuroptie.

    In de B-stijl zijn knoppen gegroepeerd voor de bediening/instelling van assen, verlichting, vooras- en cabinevering, en ook voor de snelstuuroptie.

  • Op de zijconsole verder de flippers voor hydrauliek, en de bediening voor aftakas en transmissie.

    Op de zijconsole verder de flippers voor hydrauliek, en de bediening voor aftakas en transmissie.

  • De bijrijder heeft beenruimte genoeg, maar een kleine rugleuning. Verder zijn er weinig opbergmogelijkheden.

    De bijrijder heeft beenruimte genoeg, maar een kleine rugleuning. Verder zijn er weinig opbergmogelijkheden.

  • Met 8,4 ton is de MF de op twee na zwaarste trekker, al heeft hij het meest bombastische voorkomen van allemaal. Met 14 ton toegelaten gewicht blijft er 5,6 ton laadvermogen over.

    Met 8,4 ton is de MF de op twee na zwaarste trekker, al heeft hij het meest bombastische voorkomen van allemaal. Met 14 ton toegelaten gewicht blijft er 5,6 ton laadvermogen over.

  • De 6,6 liter Agco-motor levert met boost aan de aftakas maximaal 151 kW (205 pk). Het verbruik zit met 231 g/kWh dicht op het gemiddelde (230 g/kWh), net als het AdBlue-verbruik met 6,5 procent. Op gemiddeld vermogen bekeken blijkt de MF met 245 g/kWh het zuinigst van de groep!

    De 6,6 liter Agco-motor levert met boost aan de aftakas maximaal 151 kW (205 pk). Het verbruik zit met 231 g/kWh dicht op het gemiddelde (230 g/kWh), net als het AdBlue-verbruik met 6,5 procent. Op gemiddeld vermogen bekeken blijkt de MF met 245 g/kWh het zuinigst van de groep!

  • De transmissie is dezelfde als in de Fendt, maar hij heeft een andere bediening. Goed gedaan door MF: de rijhendel versnelt in achteruit bij het terugtrekken. Maximale trekkracht was 120 kW (163 pk) en het dieselverbruik ligt dan met 274 g/kWh dicht bij het gemiddelde.

    De transmissie is dezelfde als in de Fendt, maar hij heeft een andere bediening. Goed gedaan door MF: de rijhendel versnelt in achteruit bij het terugtrekken. Maximale trekkracht was 120 kW (163 pk) en het dieselverbruik ligt dan met 274 g/kWh dicht bij het gemiddelde.

  • De fronthef is mooi geïntegreerd, heeft een eigen bediening en een eigen positiesensor. Ook is de daalsnelheid en de flow in te stellen op beide DW-ventielen voor.

    De fronthef is mooi geïntegreerd, heeft een eigen bediening en een eigen positiesensor. Ook is de daalsnelheid en de flow in te stellen op beide DW-ventielen voor.

  • De MF beurt met 9,6 ton het meest van de deelnemers en heeft een hefbereik van 73 cm. De externe knoppen zijn via een dubbelklik te activeren. Ze blokkeren dan de bediening binnen in de cabine.

    De MF beurt met 9,6 ton het meest van de deelnemers en heeft een hefbereik van 73 cm. De externe knoppen zijn via een dubbelklik te activeren. Ze blokkeren dan de bediening binnen in de cabine.

  • Ondanks de lange wielbasis is de draaicirkel van 11,68 meter scherp. Er zijn 3,6 omwentelingen nodig van links naar rechts. De snelstuuroptie halveert dit.

    Ondanks de lange wielbasis is de draaicirkel van 11,68 meter scherp. Er zijn 3,6 omwentelingen nodig van links naar rechts. De snelstuuroptie halveert dit.

  • Lange wielbasis, precies sturen, prima cabinevering en de fijne Dana-vooras maken de MF comfortabel. De remmen zijn gevoelig, en met zo'n 71 dB(A) is hij de stilste van de testgroep.

    Lange wielbasis, precies sturen, prima cabinevering en de fijne Dana-vooras maken de MF comfortabel. De remmen zijn gevoelig, en met zo'n 71 dB(A) is hij de stilste van de testgroep.

  • De Massey Ferguson 7720 Dyna VT kost in deze testuitvoering €186.314.

    De Massey Ferguson 7720 Dyna VT kost in deze testuitvoering €186.314.

Of registreer je om te kunnen reageren.