Mechanisatie

Achtergrond 5143 x bekeken

Indiaas Sonalika levert strakke budgettrekker

Sonalika wil voet aan de grond in Nederland met een nieuw merk, nieuw model en nieuwe importeur. Een proefrit met hun boerentrekker Solis 90.

Het Indiase Solis kennen we alleen als exoot op grote beurzen. Moederbedrijf Sonalika toont dan vooral kleine blauwe trekkertjes vanaf 20 pk. Maar er is ook een boerenmodel van 90 pk mét een typegoedkeuring voor Europa. Een 110 pk-model is op komst. Daarbij is er een importeur en een lage aanschafprijs. Het maakt het merk een serieuze optie voor de Nederlandse akkers.

Sonalika is ondanks zijn onbekendheid in het Westen qua aantallen een grote trekkerbouwer. Met 120.000 eenheden per jaar, waarvan er 90.000 in India blijven, zouden zij de nummer 2 in India zijn na Mahindra. Ter vergelijking: Fendt verwachtte in 2015 rond de 14.000 trekkers te bouwen. Sonalika is eigendom van het Japanse Yanmar en beide merken willen voet aan de grond krijgen in Europa.

Solis Nederland

In Nederland is AgriXpert in Schipluiden de importeur onder de naam Solis Nederland. AgriXpert verkoopt kleinere landbouwmachines en is onderdeel van Autogroep Digo dat bestaat uit onder meer een Toyota-dealer en leasebedrijf Superlease Holland. Autogroep Digo is lang geleden afgesplitst van het bekende mechanisatiebedrijf LMB Digo in Wouwbrugge.

Sobere uitvoering, passend bij budgetmerk

De Solis 90 is al jaren te koop in Afrika en de VS, maar kreeg onlangs een update in styling, cabine en op details. De Solis oogt fris met een kunststof motorkap uit één geheel, dakrandschijnwerpers en de uitlaat die langs de cabinestijl loopt.
De trekker is voornamelijk opgebouwd uit eigen onderdelen zoals de ITL-commonrailmotor. De transmissie, aandrijflijn en assen komen wel van het gerenommeerde Carraro en de hydrauliek van Bosch. Het model 90 is behalve in 4wd ook cabineloos en in 2wd te krijgen en zelfs als smalspoor. Het standaard model met 4wd en cabine is niet te verrijken met opties. De trekker blijft daarmee eenvoudig zoals het een budgetmerk betaamt.


De instap naar de mechanisch geveerde stoel is redelijk. Wel moet je even langs de grote pook voor de rijrichting draaien die links van de stoel staat. De vloer is niet vlak, maar het dashboard draait wel met de verticale stuurverstelling mee. Helaas is de console daarachter breed en deze beperkt, net als de brede motorkap, het zicht naar voren.

Prima cabine met alleen mechanische hendels en een brede motorkap in het zicht naar voren. Airco is aanwezig.
Prima cabine met alleen mechanische hendels en een brede motorkap in het zicht naar voren. Airco is aanwezig.

Verder is alles rechttoe, rechtaan, zoals we ook bij Oost-Europese merken zien. Een hakpedaal voor het differentieel rechts, net als de groepenpook en hef en hydrauliekhendels. Links naast de stoel 4 hendels: naast de handrem eenzelfde hendel voor de aftakaskoppeling met 540 540 E-keuze op de achterbrug en ook een trekhendel voor het inschakelen van de 4wd en eentje voor de rijafhankelijke aftakas. Het enige handigheidje is de mechanische snelhef op het spatbord genaamd ‘Liftomatic’. Helaas ontbreekt een mechanische afstandsbediening van de hef achterop. Comfortabel is de standaard airco. Deze heeft twee open ventilatoren op het dak, wat ongebruikelijk is. Oppassen dus voor vervuiling of takken.

Past in zijn klasse

Uiteraard is de trekker niet fluisterstil, maar voor een aantal uur schudden of kleinere klussen rondom het erf is het prima uit te houden. Rondom is de trekker aardig afgewerkt met kunststofspatborden voor én achter. De draaicirkel is ruim. Wellicht kunnen de stelbouten van de Carraro-as nog aangedraaid worden. De hef zou 2.500 kilo tillen met een interne en een hulpcilinder. Er zijn twee eenvoudige stabilisatoren en één hefarm is in hoogte verstelbaar.

De schakeling van 540 naar 540 eco zit op de achterbrug. Het hefvermogen is 2.500 kilo en de hef is verder sober uitgevoerd.
De schakeling van 540 naar 540 eco zit op de achterbrug. Het hefvermogen is 2.500 kilo en de hef is verder sober uitgevoerd.

Op de achterbrug zit ook het vulpunt van de dieseltank. Onder de trekker valt op dat enkele olieleidingen het laagste punt vormen. Dieseltank en accu zijn wel geborgd achter stevig staalplaat.
De kanttekeningen nemen we voor lief, want de aanschafprijs is prettig. Met € 29.900 en drie jaar garantie komt de Solis 90 goed mee in zijn klasse, tussen merken als Branson en Zetor.

Eindoordeel

Plus
+ Lage prijs
+ Prima afwerking
+ Nederlandse importeur

Min
- Zeer sobere uitvoering
- Brede motorkap
- Klein, beginnend dealernetwerk

Of registreer je om te kunnen reageren.