Mechanisatie

Achtergrond 2353 x bekeken

Indiaas bandenmerk wil marktleider worden

Ook in de wereld van trekkerbanden komt de Oosterse industrie op. Zo wil BKT uit India marktleider worden.

De wereld van de bandenfabrikanten is onoverzichtelijk. Door overnames, een meermerkenbeleid en naamsveranderingen is amper te herleiden wie bij wie hoort. Daarbij kunnen merken die als trekkerband zijn verdwenen nog wel als autoband worden verkocht.

Zo gaat Pirelli in de landbouw verder als Trelleborg. Toch duikt hij in enkele wereld delen behalve onder auto's nog altijd op als trekkerband. En ook bijvoorbeeld Dunlop wordt nog altijd verkocht als trekkerband. Qua omzet maken merken als Michelin ($20 miljard) Bridgestone ($31 miljard) en Goodyear ($18 miljard) de dienst uit. Het zijn merken uit Frankrijk, Japan en de VS.

Klein aandeel landbouw in bandenmarkt

Duidelijk is dat het aandeel landbouwbanden in de totale bandenverkoop, dus met auto en vrachtwagenbanden, slechts enkele procenten is van het totaal. Michelin, Bridgestone en Trelleborg (met Continental en Mitas) hebben meer dan de helft van de offroadmarkt in handen.

Hoewel de reuzen uit het westen komen, zijn zoals in vele industriële sectoren de merken uit het oosten in opkomst. Zo ook BKT (Balkrishna Industries Limited) uit India. Het bandenmerk is nu nog een kleinere speler in het middensegment, maar wil marktleider worden in het offroadsegment.

Eenvoudige, versierde trekkers

India is een groot land met ruim 1,2 miljard inwoners. Er zijn vele multinationals gevestigd, mede vanwege de lage lonen. Het land kampt met de nodige vervuiling en armoede. Het straatbeeld wordt qua landbouwmechanisatie bepaald door eenvoudige trekkers met een zonneluifel; vaak van het lokale merk Mahindra met soms 6 man erop en versiert met chroom, vlaggetjes en kitsch. De eigenaren zijn er trots op en spannen hun stalen ros in voor overbeladen kipwagens, watertanks en kleine werktuigen. Veel bandenhandel en reparatie gebeurt buiten, in de berm.

Het is een groot contrast met de strakke moderne fabriek die BKT neerzette bij de Indiase stad Bhuj in de provincie Gujarat. De fabriek die dichtbij een haven ligt in een gebied met weinig werkgelegenheid moet de bandenfabrikant een impuls geven.

De fabriek kan wedijveren met zijn Westerse concurrenten qua organisatie, structuur en machines. De fabriek is in 2011 opgestart en bezit 177 persen, 13 mixers (volgens BKT de meeste in één fabriek ter wereld) en 65 machines om de banden te vormen.
De fabriek kan wedijveren met zijn Westerse concurrenten qua organisatie, structuur en machines. De fabriek is in 2011 opgestart en bezit 177 persen, 13 mixers (volgens BKT de meeste in één fabriek ter wereld) en 65 machines om de banden te vormen.

Binnen kan de fabriek wedijveren met zijn Westerse concurrenten qua organisatie, structuur en machines. Het bedrijf maakt alle maten banden van implement-, heftruck- en trekkerbanden tot grote banden die gebruikt worden in de mijnbouw. Bhuj is een van de vijf Indiase fabrieken voor BKT. BKT zegt nu een omzet te hebben van $700 miljoen. Er werken 7.000 mensen wereldwijd en het marktaandeel in off road banden ligt op 6 procent. 85 procent van de productie is voor export.

Uitgebreide fabriek met testbaan

Lang voor de Bhuj-fabriek operationeel werd, zijn er al technici opgeleid op de Chopanki- en Bhiwadi-fabriek. Op de onderzoeksafdeling wordt hard gewerkt aan de toenemende vraag om trekkerbanden die zo snel mogelijk kunnen rijden, zo veel mogelijk dragen op zo laag mogelijke druk. Veerkrachtige banden met IF- en VF-technologie zitten dan ook al in het leveringsprogramma.

Met allerhande apparatuur wordt het rubber in laboratoria getest op hitte, stretch, veerkracht, breekpunt, uitdroging, duurzaamheid en veroudering. Ook is er 800 meter testbaan met asfalt, beton, stenen en modder. Hier worden banden van BKT en concurrenten getest op duurzaamheid, geluid en comfort. Allemaal door een Deutz-Fahr 6190 TTV en een Case IH Magnum. Ook andere bedrijven maken van de baan gebruik.

Naast 406 appartementen, 90 hotelkamers, een fitnessruimte, en medisch centrum heeft BKT ook zijn eigen brandweerkazerne en 2 ambulances. Er is een capaciteit van 325 ton aan banden per dag. Deze wordt echter nog niet benut. Op het moment draait de fabriek met 150 ton op halve kracht. Ruimte genoeg dus om te groeien en met 130 ton was het break-even-punt om de bouwkosten te dekken al bereikt.

BKT: "Tussen de premium-merken en de onderkant van de markt zit niks. Grote fabrikanten als JCB en John Deere zoeken dat wel. Hier is dus ruimte voor ons om te groeien"
BKT: "Tussen de premium-merken en de onderkant van de markt zit niks. Grote fabrikanten als JCB en John Deere zoeken dat wel. Hier is dus ruimte voor ons om te groeien"

Groeien in middensegment

BKT is een familiebedrijf van de familie Poddar. Sinds de jaren 90 stapte het bedrijf over van fiets- en brommerbanden naar de offroadsector. Dit onder impuls van een schoonzoon Yogesh Mahansaria. Hij stapte later uit BKT en kocht het Israëlische Alliance dat nu als Alliance Tire Group ook een fabriek in India heeft. Daarnaast heeft BKT ook een divisie die stoffen, kleding en andere producten maakt. Die draagt 5% aan de totaalomzet bij en wordt bestiert door een dochter van Poddar. Zoon Rajiv Poddar voert de directie over de bandentak en investeerde $500 miljoen in de fabriek.

Overnames of verbreding zit er niet in. De groei moet komen uit deze eigen fabriek. Want hoewel nu nog een speler in het middensegment is de ambitie van de familie Poddar helder. Chairman en Pater familias Arvind Poddar herhaalt het nog maar eens: "Wij willen wereldwijd de grootste worden in de offroadbandensector." Zijn uitleg: "Er zijn nu alleen meer premium merken en de absolute onderkant van de markt. Daartussen zit niks en grote fabrikanten als JCB en John Deere zoeken dat wel. Hier is dus ruimte voor ons om te groeien"

Of registreer je om te kunnen reageren.