Mechanisatie

Achtergrond 7565 x bekeken 19 reacties

16 tridems, met 25 ton laadvermogen

Ondanks dat telers veelal kiezen voor tandems is het aanbod tridemkippers groot. Veel Nederlands fabrikaat aangevuld met Belgisch, Duits en Frans.

Wie op zoek is naar een drie-assige landbouwkipper, een tridem, heeft ruime keuze. Boerderij zet er zestien op een rij. In werkelijkheid zijn er nog een aantal meer; sommige importeurs zien echter meer markt voor tandems dan voor tridems en zagen af van het verstrekken van specificaties voor dit overzicht.

Laatste reacties

  • joshuabos1978

    in mijn opinie niet echt geslaagd dit systeem met de vergrootglazen, niet echt overzichtelijk en erg gevoelig en met een laptop lastig te kiezen.

  • joohoo

    Mijn loonwerker mag niet meer dan 8 ton per as laden.
    Dus een lading van 30 ton plus de kipper is 16 ton te veel en daarvoor krijgt hij een schade claim voor struktuurschade. dan maar halve vrachten!!.

  • Jan-Zonderland

    @joohoo, waar komt jouw loonwerker dan wel mee, een 8 tons tandemasser op vliegtuigbanden ?

  • marc47


    @ jan-zonderland;  das een goei, of een helicopter

  • joohoo

    Silage wagens van 40 m3 zijn simpelweg de grens, met mais is dit 17 ton.
    Het gebeurt te vaak  de trekker loopt er toch dus 50 tot 60 m3 is geen probleem want we hebben drukwissel!.Bij die grote banden duurt het zo lang voordat ze weer op druk zijn dat de wagen al drie keer bij de kuil is geweest!.
    Iemand  zegt een keer en nu is het genoeg, hier heb ik de grens getrokken. Eerst was ik een zeurpiet tot meerdere klanten er over begonnen en nu wordt er overlegt in die zin hij mag kopen wat hij wil maar is te beducht dat hij een wagen in de schuur kan laten staan omdat niemand hem op het land wil.

  • pelleboer

    bij ons in thüringen hoeven ze geen ruwvoer te kopen geen mest af te voeren 1200 hec 300 koeien .stal voer en mest opslag prima in orde. bij ons in de buurt in een half jaar al 5 van zulke bedrijven met de melkproduktie gestopt .

  • ed12345


    Jan ik dacht dat jij ook niet zo voor dat hele geweldig grote spul was ???

  • Jan-Zonderland

    @Ed, groot maakt me niet veel uit, zwaar is het probleem. Meestal gaan beide dingen echter samen.
    @Joohoo, ik bedoelde mijn vorige reactie naar jouw een beetje sarcastisch maar wat mij betreft heb je helemaal gelijk door een limiet te stellen aan je loonwerker. Het houdt een keeer op met wat de bodem aankan.

  • schoenmakers1

    als met een kleiner wagen steeds vol van achter op het perceel vol naar voren moet rijden met slechte banden en een grote met goede banden precies rond kan zou ik toch snel gekozen hebben

  • ed12345


    Jan je raakt hem precies we weten beiden dat terug naar kleinschalig boeren in de westerse wereld economisch niet haalbaar is dus machines worden groter .Jij en ik weten ook dat pakweg 45 jaar terug zaaiklaar maken makkelijker ging als nu ,komt ook wel door een nauwer zaaiplan maar de zwaardere belasting door steeds maar grotere aslasten heeft er ook debed aan

  • joohoo

    Ik vermoed dat de lagere normen met als gevolg een daalende hummus voorraad de grond plakkeriger maakt en het kost meer pk's om ze te bewerken.
    Soms ruik ik de zwavel tijdens het ploegen.
    Gras na mais begint pas te groeien na dat ze in het voorjaar is bemest want de bodem is de winter leeg ingegaan. Er is dus ook geen bodemleven.
    De nu geldende normen zijn mischien op papier goed maar ze  heeft een vernietigende uitwerking op de milieu ketting, geen bodemleven betekent geen bodembroeders en ga zo maar door.

  • ed12345


    Joohoo Jan en ik boeren beiden in canada en hier is hetzelfde fenomeen

    Zoals hier vaak gebeurd met de graincart naast de combine meerijden tijdens de mais oogst ,ok vergroot de combine capaciteit maar er hobbelt wel vrolijk 30 ton het veld van voor naar achter en dat elke 8 of 12 rijen en dat in een periode dat de grond maar zelden droog is

    We moeten groter om met dezelfde beschikbare manuren de grotere oppervlaktes te bewerken maar we moeten wel onze koko blijven gebruiken die grijze massa die daarin zit hebben we niet voor niets gekregen

  • boerontour

    Een grain-chart op rupsen?

  • ed12345


    Werktuigen op rupsen zit een prijskaartje aan .Aanschaf en onderhoud

    het is hier ook de enige reden waarom er nog niet zoveel quad tracks  dus knik trekkers op rupsen rondrijden bij de eerste rupsen en rollen vervanging worden ze soms al ingeruild tegen een knik op dubbel of triple lucht

  • boerontour

    dat hoor en zie ik meer in de U.S. en Canada, t maar net wat je wilt, maar in mijn opinie is het meervoudig berijden van het zelfde spoor de grootste boosdoender..

  • Can

    Grain Bags in het land,laden op super-b (63500 kg)
    grain carts 
    combine weegt ongeveer 30 tot 40 ton
    zaaien met airseeders met trekkers tot 30 ton gewicht zaaitank met 16 ton zaad en kunstmest 
    alle banden staan op ander spoor breedte .
    totaal gewicht 55 ton ?
    in gebieden waar vroeg sneeuw valt ,bevriest de grond niet door ,structuur bederf is dus een groot probleem .
    maar is in grootschalige akkerbouw nodig ,anders komt de trein het land niet over !
    om met grond bewerking met dezelfde bemesting en met minder bestrijdings middelen dezelfde of betere opbrengsten te halen is mogelijk
    alleen niet met duizenden acres ,no till kost opbrengst

  • Can

    Als in grote gebieden gebieden het no till verandert naar een meer Europese manier van akkerbouw ,gaat de opbrengst met grote stappen vooruit en kosten omlaag .
    zaai en spuitkosten zijn hoog.
    veel gewas resten ,stuctuurbederf etc bezorgen slechte opkomst
    onkruid groeit door ,en staat in verschillende stadia op het land,dit vraagt hoge dosering chemicaliën en meestal meerdere applicaties .
    lemken en horsch pottinger etc zijn in opkomst ,en snel.
    de wereld zit nog lang niet zonder voedsel
    zolang hier nog met 110 psi (7bar) op het land gereden wordt !



  • Can

    Als de hele wereld met geëxporteerde Nederlandse kennis over landbouw ,over zaai techniek ,bemesting tot brede lage druk banden aan toe zou boeren .
    opbrengsten omhoog ,prijzen omlaag !
    het is maar goed dat dit een Nederlands talige site is ,dan blijft het onder ' ons' .

  • haverboer1

    Heb een drie asser met een bakinhoud van 27 m3.
    in vergelijking met de meeste tandemkippers (24,5m3) heeft deze wagen een kleine bak. 
    Het laadvermogen is 20 ton aardappelen of 20 ton graan. 
    Met 1,3 bar over grote afstanden rijden is geen bezwaar want de aslast komt niet boven de 8 ton. 
    Met bietenrooien en geen transport over de weg staan de banden op 0,9 bar. 
    Dat is het voordeel van een drie asser. 

Laad alle reacties (15)

Of registreer je om te kunnen reageren.