Mechanisatie

Achtergrond 2579 x bekeken

Zuidberg stuurt fronthef met app

Zuidberg denkt betere frontheffen en aftakassen te bouwen voor trekkers dan de trekkerfabrikanten zelf. Nu komt Zuidberg met een gadget waarmee een fronthef te besturen is via een app.

Zuidberg levert al een aantal jaren EFC, wat staat voor electronic fronthitch control. EFC heeft een bedieningskastje in de cabine met draaiknoppen, waarmee je de hefhoogte en –diepte en de daal- en hefsnelheid kunt instellen. Het beschikt verder over automatische aftakasschakeling en integratie van de fronthef in het kopakkermanagementsysteem is mogelijk. Er zijn met EFC echter nog wel meer functies mogelijk.

EFC Mobile

Zuidberg koos ervoor om de EFC in te stellen met smartphone of tablet, EFC Mobile. Dit heeft een draadloze verbinding en zo kun je de instellingen desnoods ook op afstand doen. Het biedt de mogelijkheid instellingen voor verschillende machines op te slaan. EFC Mobile Pro heeft nog een paar extra nogelijkheden, zoals een weegfunctie, een drukregeling (belasten en ontlasten) en elektrische schakeling van de dansonderdrukking. Allemaal via een app in te stellen.

 

De bediening van de fronthef loopt als vanouds via de trekker. Voorwaarde is dat de trekker beschikt over canbus en elektronische ventielen. De app draait in een androïd omgeving. Integratie met andere bedieningsschermen is in ontwikkeling. EFC Mobile komt in 2016 op de markt en kost €1.000. EFC Mobile Pro kost het dubbele.

Fronthef van de toekomst

Zuidberg toont met zijn EFC Mobile Pro al een stukje toekomst van de softwarematige mogelijkheden van de toekomstige fronthef. Als dit ook kan draaien op de bedieningsterminals van de trekker zijn we nog een stapje dichter bij de toekomst.

Beter dan fabrikant zelf

Ook aan de hardware kant werkt Zuidberg aan de fronthef van de toekomst. Steeds meer trekkerfabrikanten komen met eigen fabrieksoplossingen voor fronthef en –aftakas. Maar de Flevolandse frontheffabrikant gooit de handdoek geenszins in de ring. Het wil met trekkerfabrikanten de concurrentie aangaan op vlakken als, goede hefkarakteristieken, behoud van de bodemvrijheid van de trekker, de afstand van de hefkogels tot de voorkant van de trekker, optimale uithefhoogte en grondpositie en hoogte van de stomp van de frontaftakas. Ten opzichte van een aantal fabrieksoplossingen scoort het zelfs uit het oogpunt van design en integratie met de trekker.

Ook op prijs wil Zuidberg de concurrentie aan blijven. Het denkt als specialist beter in staat te zijn de best passende hef bij de trekker te ontwikkelen, beter dan een fabrikant die vooral in generalistische oplossingen denkt zodat het grote aantallen kan fabriceren. Hiermee denkt het ook in 2020 nog concurrerend te zijn met de trekkerfabrikanten als het gaat om fabrieksmontage of nalevering.

Of registreer je om te kunnen reageren.