MechanisatieAchtergrond

Multitrekkertest: voorladers

Tijdens de Boerderij-multitrekkertest zijn ook voorladers getest en doorgemeten. Er zijn geringe verschillen in de testresultaten. Het gebruiksgemak is verbeterd.

Boerderij publiceerde in nummer 26 van 24 maart 2015 een multitrekkertest. Alle fabrikanten beschikten voor die test over een budget van € 75.000. Daarvoor lieten zij een 74 kW (100 pk)-trekker met cabine, vierwielaandrijving en een voorlader testen. John Deere en Kubota bouwden zelf een voorlader. De andere fabrikanten kozen voor een Stoll, Alö of Manip.

Testverloop

Naast het werken in een zandhoop bleek het stapelen van lege IBC-containers de zwaarste proef. Het lage gewicht van lege IBC’s vergt nog meer vakmanschap. Net als de werktuigen zijn de voorladers meermalen aan- en afgekoppeld. Dat liep vlot en beter dan bij eerdere testen.

In de praktijk

Alle voorladers zijn uitgerust met een palletlepel en een universele Stoll-bak. De Stoll-voorladers kunnen daardoor in het voordeel zijn bij de parallelgeleiding en de in- en uitkiephoek. In de praktijk heeft een bedrijf vaak alle werktuigen al, alleen trekker en voorlader zijn nieuw.

Case IH met Stoll FZ 20: Mooi parallel en hoog heffen

Deutz Fahr met Stoll FZ20: Goed op elkaar afgestemde combinatie

John Deere met John Deere H310: Sterke meetwaarden

Kubota met Kubota LA1354: Compact en uit eigen huis

 

McCormick met Manip Mpower 80 Top: Zware maar wel fijngevoelige voorlader

New Holland met Stoll FZ20: Prima meetwaardes, elektronische joystick

Valtra met Alö V46 DM: Goed zicht, uitstekende bediening

Testonderdelen en resultaten

Hefhoogte is gemeten op het midden van het koppelframedraaipunt. De hoogte hangt behalve van lader en aanbouwdelen ook van de trekker af. Gemiddelde hefhoogte: 3,75 meter. Het hoogst komen Case IH (Stoll) en New Holland (Stoll) met respectievelijk 3,82 en 3,81 meter.

Laadhoogte is gemeten in de hoogste stand met een vlakke bak en eenmaal met een maximaal uitgekiepte bak. Gemiddeld heffen de voorladers tot 3,5 meter, ze laden met uitgekiepte bak op 2,69 meter. Ook hier scoren Case IH en New Holland het best.

Reikwijdte is de afstand tussen de voorkant van de trekker en de voorkant van de uitgekiepte bak in de hoogste stand. Hoe dichter de voorlader op de vooras werkt, hoe stabieler. Een grotere afstand is wel handig bij het laden van een voermengwagen. Gemiddeld is de afstand 1,4 meter, Valtra ligt op kop met 1,7 meter.

Opkiephoek is in de onderste stand gemeten, uitkiephoek in de hoogste stand. De gemiddelde opkiephoek is 44 graden, de uitkiephoek 57. De aanbouwhoek van de voorlader is hier belangrijk. Alö kiept bijvoorbeeld maar 35 graden op, maar wel 65 graden uit. Daarom worden de waarden bij elkaar opgeteld. John Deere heeft met 111 graden het grootste bereik, Kubota met 86 graden het kleinste.

Parallelgeleiding is gemeten met een waterpas op de palletlepels, terwijl de voorlader heft. Hoe kleiner de afwijking, hoe beter. Als er al afwijkingen zijn, dan is voor behoud van lading gaandeweg opkiepen beter dan uitkiepen. De gemiddelde afwijking is 3 tot 6 graden.

Hefvermogen is afhankelijk van de hydraulische druk, voorladerkinematiek en van de doorsnede van de cilinders. De hefkracht is gemeten door de trekker op een weegbrug te zetten terwijl de lader tilt aan een verankering naast die weegbrug. De metingen zijn verricht op drie hoogtes: 0,1, 1,6 en 3,2 meter. Ze zijn 60 centimeter van het bord van de palletdrager gemeten. John Deere en New Holland tillen het meest.

Hef- en daalsnelheid hangt af van de pomp, ventielen en leidingen. Comfortabelst is een vlotte lader op halfgas. John Deere en Valtra doen het dan het beste.

 

Lees het hele artikel in de Boerderij van 2 juni 2015.

Beheer
WP Admin