MechanisatieAchtergrond

Wat er niet op zit, kan ook niet stuk

Poortvliet (Zld.) – Nog niet eerder was het reparatiedagboek van een duurtest zo kort als bij de Valtra T173 met 132 kW (180 pk). De trekker draaide in anderhalf jaar tijd meer dan 1.300 uren zonder noemenswaardige problemen bij een loonbedrijf. Het uitrustingsniveau is – anders dan de typering ‘HiTech’ doet vermoeden – echter heel gewoontjes.

Valtra heeft de reputatie van ‘solide trekker’. En dat maakt deze onopvallende Fin meer dan waar. Meer dan 1.300 uur stond hij voor een rondebalenpers, en deed transportwerk met een silagewagen en gronddumper. Daarbij presteerde de Agco Power-motor zeer rustig en zuinig. Het SCR-systeem gaf geen problemen, dit is wel eens anders. Helaas schakelt (van de drie groepen) de kruipbak wat hakkelig. Over de vier versnellingen en drie (boterzachte!) powershifttrappen hebben we niets op te merken.

Het reparatiedagboek – vast onderdeel van de TREKKER-rubriek Duurtest – was deze aflevering slechts twee meldingen lang: rond 1.120 draaiuren liet de laklaag op het achterspatbord hier en daar los, en bij 1.320 uren is een kapot achterlicht vervangen. Daar mag een boer of loonwerker zich bij in de handen knijpen.

Conclusie

De T173 HiTech heeft de duurtest met vlag en wimpel doorstaan. En de kritiekpunten – waaronder de onbekwame bijrijderszitting en matige hydrauliek – lijkt Valtra met de komst van de nieuwe T-serie verbeterd te hebben. Bekijk de details van onze analyse op pagina’s 10 en verder van de jongste editie van TREKKER.

Beheer
WP Admin