Foto's: Mark Pasveer MechanisatieAchtergrond

Verticaal mengende, Poolse voerwagen

Behalve hooibouwwerktuigen heeft het Poolse Samasz een uitgebreide lijn voermengwagens. Het eerste exemplaar is nu in Nederland.

Afgelopen jaar verscheen Samasz in Nederland met maaiers, schudders en harken. Er werd een eerste demodag van het Poolse merk gehouden door importeur Jans-van Gemeren in Uden (N.-Br.) en dealer Agrotec Noord (onderdeel LMB Mijno van Dijk). Samasz is echter een grote speler in Oost-Europa en heeft dan ook een ruim gamma aan machines. Er is meer dan hooibouw. Reden om ook de voermengwagens te importeren.

Optifeed

Het gaat om getrokken mengwagens met een of twee verticale vijzels, Samasz OptiFeed genoemd. De OptiFeed Uno L met een vijzel is er in vier modellen met inhouden van 6, 8, 10 en 12 kuub. Wie groter wil, stapt over naar twee vijzels. De OptiFeed Duo is er van 12 tot 32 kuub. Beide zijn er ook in lage uitvoering.


Robuste bak

De groene Samasz-wagen ziet er op het oog niet anders uit dan andere mengwagens. Alles zit erop en eraan. Daarbij geeft de dealer aan dat Samasz de wagen echt klantspecifiek bouwt en dat dus vele wensen zijn door te voeren.

De standaard rond gevormde kuip, de overkookring en het degelijke bordes met trap maken een prima indruk. De bak is robuust met een bodemdikte van 20 millimeter en wanden van 8 millimeter dik.

Vijzel heeft een Comer-aandrijflijn

De twee verticale vijzels zijn elk voorzien van negen door platen ondersteunde messen (7 tot 9 millimeter dik) die demontabel zijn. De vijzel heeft een dikte van 15 millimeter en wordt aangedreven via een Comer-aandrijflijn. Deze is bestand op een vermogen tot 184 kW (250 pk). Op de wagen is ook een Comer-schakelkast te krijgen om het toerental van de vijzels te schakelen in twee standen. Welke dat zijn is nog onbekend. De aftaktussenas is van Bondioli & Pavesi.

Dinamica Generale ADR

De tegenmessen zijn mechanisch met de hand in of uit de bak te klappen. Optioneel zijn hydraulische messen. De mengkuip staat op het frame op vier weegstaven. Deze worden aangestuurd via een weeginrichting van het Italiaanse Dinamica Generale. Behalve het display op de wagen is een tweede display optie in de shovel of trekker met voorlader. Voor die enkele momenten dat de trekker afgekoppeld is tijdens het laden kan de weeginrichting ook op een kleine accu wegen. Dan is de wagen vast te laden als de trekker nog niet is aangekoppeld en bijvoorbeeld nog elders aan het werk is. De twee framebalken rusten op de wielas. Samasz koos voor het gerenommeerde ADR.

De vijzels hebben elk negen messen. Zij lossen het voer via twee losdeuren achterin de wagen. De overkookring is optie.

De vijzels hebben elk negen messen. Zij lossen het voer via twee losdeuren achterin de wagen. De overkookring is optie.

 

Gordijn om het voer te geleiden

Qua afwerking zijn er diverse opvallende zaken. Zo hangt voor de losopening een groot geplooid grijs gordijn om het voer te geleiden. Dealer Agrotec zal dit in het vervolg vervangen voor een charmantere oplossing. Dat geldt ook voor het olievoorraadtankje achterop de wagen. Om schade door aanrijding te voorkomen, wordt dit nog naar onder de wagen verplaatst.


De losopening is aan twee zijden te krijgen. Een indicator voorop de wagen geeft de stand van de deur aan. De deur glijdt door twee rails die opmerkelijk zijn gevormd door meerdere strippen op elkaar te schroeven. Het kan geen kwaad, maar toont apart. Verder is de wagen prima afgewerkt, steekt strak in de lak en blijft de aandrijving lekker stil.

Kan zeker concurreren met bekende merken

De Samasz is daarmee een wagen die prima kan concurreren met de bekende merken. Zeker op technisch vlak. Ook aan de vanafprijs van € 35.000 zal het niet liggen. Hoewel de markt overvol zit met aanbieders en de prijzen vaak scherp zijn, kan Samasz hiermee uit de voeten.
De uitdaging van Samasz zit vooral in vertrouwen winnen en de service goed op poten krijgen. Een groot dealernetwerk is immers een pre; een nieuw merk uit Polen krijgt niet altijd het voordeel van de twijfel. Ook op duurzaamheid kan Samasz nog niet leunen; of de wagen duurzaam is blijkt pas over tien jaar.

Beheer
WP Admin