Drukwisselsys­temen nemen toe in populariteit vanwege de hogere rij­nelheden en de grotere gewichten van trekkers en combinaties. MechanisatieAchtergrond

Drukwisselsysteem spaart bodem en band

Bandendrukwisselsystemen raken meer en meer in zwang om bodem en banden te ontzien. De bediening ervan evolueert naar Isobus-terminals en tablets.

Een investering in een bandendrukwisselsysteem betaalt zich op verschillende manieren terug. Via besparing op brandstof, tijd, bandenslijtage en via de Energie Investeringsaftrek (EIA) van de overheid. Een bandendrukwisselsysteem stond de afgelopen jaren op de energielijst met 41,5% investeringsaftrek. Of het systeem in 2016 ook op de energielijst staat, is medio december nog niet bekend. Qua brandstofbesparing in het veld lopen de waarden uiteen van 7% tot 10%.

Bekijk onderaan dit artikel de diverse systemen

Brandstofbesparing

Een student van de Duitse achhochschule Dortmund becijferde de brandstofbesparing op de weg op 5% (trekker solo), 12% met werktuig en 17% met aanhanger. De bandenslijtage neemt volgens hem rond 30% af. En dan is er nog het effect van het beperken van bodem- en ondergrondverdichting en de mogelijke meeropbrengst van enkele procenten.

Eenleidingsysteem

Bij het eenleidingsysteem gebeurt het ­oppompen, aflaten en het meten van de druk via één leiding en meestal via het reguliere ventiel. Dit systeem staat altijd onder druk. Elk ventiel heeft een handbediende kogelkraan die je sluit als er geen druk op het systeem staat (aanhanger zonder trekker ervoor) of bij lekkage. Handig foefje van sommige leveranciers is een centrale, elektronisch bediende kogelkraan met onderwaardebeveiliging die een melding geeft zodra de druk te ver daalt.

Tweeleidingsysteem

Bij een tweeleidingsysteem zijn de functies losgekoppeld: een dikke leiding voor oppompen (en aflaten) en een aparte dunne meet- en regelleiding. Er staat alleen druk op het systeem als de bandenspanning aangepast wordt. De dunne leiding blijkt in de praktijk gevoelig voor vuil en ijzerdeeltjes uit bijvoorbeeld de luchtkamers van de banden. Met een (jaarlijkse) onderhoudsbeurt is dit probleem veelal op te lossen.

Een tweeleidingsysteem op een geboorde kipperas. De dikke leiding pompt en laat af, de dunne leiding meet en regelt de luchtdruk. Op het (extra) ventiel zit geen kogelkraan.

Een tweeleidingsysteem op een geboorde kipperas. De dikke leiding pompt en laat af, de dunne leiding meet en regelt de luchtdruk. Op het (extra) ventiel zit geen kogelkraan.

Buitenom of door de as

De algemene stelregel is dat aangedreven assen voorzien worden van een luchtleiding buitenom over het spatbord. Deelbare leidingen zijn hierbij handig bij bandenwissels. Een uitzondering hierop zijn trekkers met (Amerikaanse) steekassen waarvan de leidingen wel door de aangedreven assen kunnen.

Andere uitzonderingen zijn voertuigen met portaalassen. Zo levert Claas op Jaguar 900-hakselaars standaard een drukwisselsysteem met leidingen door de assen. Een systeem met de leidingen buitenom voor de Claas Xerion-trekkers kost €8.808. Fendt biedt voor € 13.842 het eigen VarioGrip -sys­teem met leidingen door de assen aan op de 800-, 900- en 1000-serie.

Anderhalve maand geleden toonde ZF op de Agritechnica het zogenoemde Tyre Pressure Control-bandendrukwisselsys­teem voor voor- en achterassen. Het is helemaal geïntegreerd in het trekkerchassis. Waarschijnlijk een voorbode van een bandendrukwisselsysteem als geïntegreerd onderdeel.

Niet aangedreven assen worden meestal doorgeboord. Assenfabrikanten boren hun assen steeds vaker al af fabriek. Zo niet, dan worden ze met een speciale mal achteraf geboord.

Bij een leiding buitenom is het voor bandenwissels handig als de leiding deelbaar is. De kogelkraan kun je sluiten om leeglopen bij lekkage of stukrijden te voorkomen.

Bij een leiding buitenom is het voor bandenwissels handig als de leiding deelbaar is. De kogelkraan kun je sluiten om leeglopen bij lekkage of stukrijden te voorkomen.

Lucht van de trekker?

Voor de benodigde luchtopbrengst worden zowel compressoren van trekkers met luchtremmen als extra opbouwcompressoren gebruikt. Voor een drukwisselsysteem op de trekker kiezen de meeste akkerbouwers voor de trekkercompressor, terwijl loonwerkers meestal een extra compressor op (laten) bouwen. Zeker als je tijdens het werk niet of nauwelijks op de weg zit, dan volstaat de trekkercompressor prima. Je bespaart zo al snel €4.500 tot €6.000.

Bediening

Bijna alle leveranciers in dit overzicht van Boerderij hebben een eigen bedieningskastje. In enkele gevallen kun je dat achterwege laten of buiten het zicht leggen om via de Isobus-terminal te werken. Kostentechnisch is dit overigens geen voordeel, je betaalt gewoon het volle pond. Reden: vrijschakelingskosten voor de Isobus-terminal en/of extra hard- en softwarekosten.

Sommige leveranciers van de bandendrukwisselsystemen verwachten dat Isobus-terminals vrij snel vervangen worden door tablets. R&M in Duitsland heeft dat al gedaan en levert standaard een iPad mini voor de bediening mee.

Drukregeling per wiel

Een andere handigheid van R&M is de onafhankelijke drukregeling per wiel. Het is ontwikkeld voor het werken in heuvelachtig gebied en is ook handig bij ploegen in de voor of bij het maaien met een klepelmaaier in verstek.

Beweeg met de muis over de iconen voor meer informatie over de systemen

Berkers/BLW

PTG



R&M



S. Krude


Beheer
WP Admin