Mechanisatie

Achtergrond 6221 x bekeken

Agritechnica: Kleine merken stelen show

Niet de grote, maar de kleine merken vragen om de aandacht op de Agritechnica. Geen proefballonnen, maar nieuws om direct mee aan de gang te gaan.

Alle hallen van het 42 hectare grote beurscomplex waren in gebruik. En toch kon men over de hoofden lopen, zo druk was het van 8 tot 14 november op de Agritechnica in Hannover. Het is dan ook ’s werelds belangrijkste mechanisatiebeurs. De organisatie verwachtte vorige week tegen 500.000 bezoekers te verwelkomen.

Verkoopbaar nieuws

Grote verrassingen en spraakmakende noviteiten bleven deze editie uit. De lage prijzen in de zuivel en akkerbouw maken boeren weinig kooplustig. De mechanisatiebranche merkt dit direct en ook de vooruitzichten zijn niet erg rooskleurig. De meeste fabrikanten lieten zich daarom ditmaal niet verleiden tot het tonen van innovatieve prototypes die het productiestadium nooit zullen bereiken. Ze toonden vooral verkoopbaar nieuws: nieuwe machines die we binnen één tot twee jaar daadwerkelijk op het erf kunnen aantreffen.

Bekijk een fotoreportage onderaan dit artikel.

Verrassingen van de kleine fabrikanten

De kleine fabrikanten stalen de show. Grote merken als John Deere, Case IH en Fendt hadden hun meeste kruid al verschoten. Zetor showde een designmodel, ontworpen door het beroemde Italiaanse bureau Pininfarina. Het toont hoe de Zetors er in de toekomst uit gaan zien. McCormick presenteerde de X8-serie, een nieuwe serie zware trekkers tot 220 kW (300 pk). Landini gaat nu ook traploos.

Europese markt bestormen

Verrassend zijn ook de ambities van de Chinezen. Zoom­lion en Arbos toonden op grote stands hun volledige productgamma en meldden triomfantelijk daarmee de Europese markt te willen gaan bestormen. Of de veeleisende Europese boer werkelijk zit te wachten op deze goedkope basistrekkers is een tweede.

Dé verrassing van de Agritechnica was overigens niet te vinden op de beursvloer, maar in de mededeling dat bandenfabrikant Trelleborg concurrent Mitas heeft overgenomen. Mitas is bekend van de PneuTrac, de zogenoemde bandrups.

360 gradencamera

Een van de beurstrends was de 360 gradencamera. Meerdere camera’s schetsen één 360 gradenbeeld rondom het voertuig. Onder andere Peecon, John Deere, Damman en Agco lieten het zien.

Trekker van het jaar

Op de beurs werden ook de Tractor Of The Year-prijzen uitgereikt. Van die vier Toty-awards gingen er drie naar de Agco-merken Fendt, Massey Ferguson en Valtra. Fendt won met de nieuwe 1050-Vario de eretitel Tractor Of The Year 2016. Massey Ferguson won met de 5713 in de categorie Best Of Utility en heeft daarmee de beste allround boerentrekker.

In de categorie Best Of Specialised won Same de prijs met de smalspoortrekker Frutteto S 90.3. De prijs voor de mooiste trekker, de Golden Tractor for the Design, ging dit keer naar Valtra met de nieuwe N-serie.

De Toty is een organisatie waarin mechanisatiejournalisten uit 23 Europese landen jaarlijks op zoek gaan naar de beste trekkers. Voor Nederland zitten vakbladen Trekker en Boerderij in de jury.

Arend Jan Blomsma, Bas van Hattum, Martijn Knuivers en Frits Huiden

Eerder verschenen: Agritechnica; nieuws van exoten.

Foto

  • Steyr Terrus | Nieuw topmodel | Na New Holland en Case IH heeft ook Steyr een trekker van 220 kW (300 pk). Bij Case en New Holland vullen de trekkers een gat, bij Steyr is het een uitbreiding naar boven. De Steyr Terrus is, behalve het uiterlijk, technisch gelijk aan de Case IH Optum, maar standaard een fractie luxer. Zo zitten in de dakrand geen tien, maar twaalf ledlampen.

    Steyr Terrus | Nieuw topmodel | Na New Holland en Case IH heeft ook Steyr een trekker van 220 kW (300 pk). Bij Case en New Holland vullen de trekkers een gat, bij Steyr is het een uitbreiding naar boven. De Steyr Terrus is, behalve het uiterlijk, technisch gelijk aan de Case IH Optum, maar standaard een fractie luxer. Zo zitten in de dakrand geen tien, maar twaalf ledlampen.

  • Belarus | Ook Tier 4 final | Bij de Wit-Russische fabrikant Belarus lijkt de tijd stil te staan, toch zijn de trekkers qua emissie volledig up-to-date. De 3525.6 van 261 kW (355 pk) voldoet nu aan Tier 4 final. De Deutz-motor is ingeruild voor een Cummins met elektronisch geregelde common rail en SCR-techniek. Ook de kleinere modellen voldoen aan de EU-eisen (zie .6 in de type-aanduiding).

    Belarus | Ook Tier 4 final | Bij de Wit-Russische fabrikant Belarus lijkt de tijd stil te staan, toch zijn de trekkers qua emissie volledig up-to-date. De 3525.6 van 261 kW (355 pk) voldoet nu aan Tier 4 final. De Deutz-motor is ingeruild voor een Cummins met elektronisch geregelde common rail en SCR-techniek. Ook de kleinere modellen voldoen aan de EU-eisen (zie .6 in de type-aanduiding).

  • Ursus | Sleeptrekker suikerriet | Valtra won de prijs voor de mooiste trekker. Als er ook een prijs zou zijn voor de lelijkste, dan had deze Ursus 25014 die in de wacht gesleept. Het 184 kW (250 pk) sterke vierkante geval wordt verkocht als basic sleeptrekker voor 50 tonssuikerrietwagons. De trekker heeft een Allison 6V-1R-powershiftbak en kogelkoptrekhaak. Afzet vooral in Brazilië en Ethiopië.

    Ursus | Sleeptrekker suikerriet | Valtra won de prijs voor de mooiste trekker. Als er ook een prijs zou zijn voor de lelijkste, dan had deze Ursus 25014 die in de wacht gesleept. Het 184 kW (250 pk) sterke vierkante geval wordt verkocht als basic sleeptrekker voor 50 tonssuikerrietwagons. De trekker heeft een Allison 6V-1R-powershiftbak en kogelkoptrekhaak. Afzet vooral in Brazilië en Ethiopië.

  • Deutz-Fahr | Ook methaantrekker | Na New Holland experimenteert ook Deutz-Fahr met trekkers op methaan in plaats van diesel. Deutz-Fahr werkt samen met de Universiteit van Rostock (D.), motorenfabrikant Deutz en het Thünen Instituut. New Holland gebruikt een benzinemotor, Deutz-Fahr houdt vast aan de dieselmotor. De methaanmotor voldoet al aan de toekomstige Tier 5 emissie-eis.

    Deutz-Fahr | Ook methaantrekker | Na New Holland experimenteert ook Deutz-Fahr met trekkers op methaan in plaats van diesel. Deutz-Fahr werkt samen met de Universiteit van Rostock (D.), motorenfabrikant Deutz en het Thünen Instituut. New Holland gebruikt een benzinemotor, Deutz-Fahr houdt vast aan de dieselmotor. De methaanmotor voldoet al aan de toekomstige Tier 5 emissie-eis.

  • Arbos | Deutz-motoren tot 191 kW | Zoals de Chinezen vooraf beloofden, stond de Arbos 7000 ook werkelijk op de Duitse show. Dit prototype, de Arbos 7260, haalt maximaal 191 kW (260 pk) uit een Deutz-zespitter. Er is nog een kleiner zusje, de 7220. De transmissie is een viertraps powershift. De productie van deze bijzondere Italiaanse Chinees zal in 2017 van start gaan.

    Arbos | Deutz-motoren tot 191 kW | Zoals de Chinezen vooraf beloofden, stond de Arbos 7000 ook werkelijk op de Duitse show. Dit prototype, de Arbos 7260, haalt maximaal 191 kW (260 pk) uit een Deutz-zespitter. Er is nog een kleiner zusje, de 7220. De transmissie is een viertraps powershift. De productie van deze bijzondere Italiaanse Chinees zal in 2017 van start gaan.

  • Landini | Voor het eerst traploos | Landini gaat voor het eerst traploos. De 6- en de 7-serie komen als V-shift. Daarmee heeft de Italiaanse fabrikant vijf modellen met cvt-transmissie beschikbaar van 105 tot 143 kW (143 tot 195 pk). De transmissie is van ZF, net als bij Argo-zustermerk McCormick. Ook Landini koppelt deze aan een motor van FPT, drie viercilinders en twee zescilinders.

    Landini | Voor het eerst traploos | Landini gaat voor het eerst traploos. De 6- en de 7-serie komen als V-shift. Daarmee heeft de Italiaanse fabrikant vijf modellen met cvt-transmissie beschikbaar van 105 tot 143 kW (143 tot 195 pk). De transmissie is van ZF, net als bij Argo-zustermerk McCormick. Ook Landini koppelt deze aan een motor van FPT, drie viercilinders en twee zescilinders.

  • Joskin | Elektronische aandrijving | Joskin toont met John Deere een conceptstudie van de Drakker-afschuifwagen met elektronisch aangedreven assen. Een fronthefgenerator genereert stroom voor een grote elektromotor, die via cardanassen twee van de drie assen aandrijft. Softwarematig is er een uitdaging. De trekker moet aansturen hoeveel en in welke richting de wielaandrijving moet helpen.

    Joskin | Elektronische aandrijving | Joskin toont met John Deere een conceptstudie van de Drakker-afschuifwagen met elektronisch aangedreven assen. Een fronthefgenerator genereert stroom voor een grote elektromotor, die via cardanassen twee van de drie assen aandrijft. Softwarematig is er een uitdaging. De trekker moet aansturen hoeveel en in welke richting de wielaandrijving moet helpen.

  • Zuidberg | Nieuw hefconcept | Zuidberg heeft een nieuw hefconcept ontwikkeld. Het hefframe is gewijzigd, zodat voortaan ieder type frontaftakas erin past. Ook sluit het ronde ontwerp beter aan bij het moderne design van nieuwe trekkers. De smeerpunten zijn beter toegankelijk en voortaan zijn er twee bevestigingsgaten voor de topstang. Het hefbereik is 90 centimeter.

    Zuidberg | Nieuw hefconcept | Zuidberg heeft een nieuw hefconcept ontwikkeld. Het hefframe is gewijzigd, zodat voortaan ieder type frontaftakas erin past. Ook sluit het ronde ontwerp beter aan bij het moderne design van nieuwe trekkers. De smeerpunten zijn beter toegankelijk en voortaan zijn er twee bevestigingsgaten voor de topstang. Het hefbereik is 90 centimeter.

  • Fendt | Opraapwagen met beweegbare achterwand | Op de Agritechnica was de première van de Fendt VarioLiner-opraapwagen. Van buiten lijkt het een standaardwagen. Er zijn toch opmerkelijke wijzigingen in de Fendt QuattroFill-invoer. De pick-up is hydraulisch aangedreven waarbij de snelheid traploos regelbaar is of zichzelf aanpast aan de rijsnelheid. De invoerrotor is relatief smal (1,20 meter); de diameter is 92 centimeter. Er zijn maximaal 29 messen. Een automatische messenslijpinrichting wordt leverbaar. Een beweegbare achterwand zorgt vanaf de laadstart voor optimale vulling. Fendt ontwikkelde de wagen met machinefabriek Stolpen en de technische universiteit Dresden.

    Fendt | Opraapwagen met beweegbare achterwand | Op de Agritechnica was de première van de Fendt VarioLiner-opraapwagen. Van buiten lijkt het een standaardwagen. Er zijn toch opmerkelijke wijzigingen in de Fendt QuattroFill-invoer. De pick-up is hydraulisch aangedreven waarbij de snelheid traploos regelbaar is of zichzelf aanpast aan de rijsnelheid. De invoerrotor is relatief smal (1,20 meter); de diameter is 92 centimeter. Er zijn maximaal 29 messen. Een automatische messenslijpinrichting wordt leverbaar. Een beweegbare achterwand zorgt vanaf de laadstart voor optimale vulling. Fendt ontwikkelde de wagen met machinefabriek Stolpen en de technische universiteit Dresden.

  • Vicon Extra 736T | Met sideshift | De Vicon Extra 735T is de eerste 3,6 meter brede schijvenmaaier met kneuzer van Vicon. Voorheen was de breedste maaier met kneuzer 3,2 meter. Handig is dat de maaier is uitgerust met sideshift. Bijshiften tijdens maaien, voorkomt een ongemaaid randje gras als de trekker met front- en achtermaaier een bocht maakt. De maaier is opgeklapt weg te zetten.

    Vicon Extra 736T | Met sideshift | De Vicon Extra 735T is de eerste 3,6 meter brede schijvenmaaier met kneuzer van Vicon. Voorheen was de breedste maaier met kneuzer 3,2 meter. Handig is dat de maaier is uitgerust met sideshift. Bijshiften tijdens maaien, voorkomt een ongemaaid randje gras als de trekker met front- en achtermaaier een bocht maakt. De maaier is opgeklapt weg te zetten.

  • Alieco | Frezen en wegen in hef | Het Italiaanse Alieco stopt techniek van zijn voermengwagens in een driepunts voerbak. Voer wordt tot 2,4 meter hoog van de kuilwand gefreesd en met peddels gemengd. Uitdoseren kan via een vijzel of losketting. Bijzonder is dat de lading met weegstaven nauwkeurig is te wegen. De Alieco Mixeat KM 1.6 D heeft 1,6 kuub inhoud en weegt 1.060 kilo

    Alieco | Frezen en wegen in hef | Het Italiaanse Alieco stopt techniek van zijn voermengwagens in een driepunts voerbak. Voer wordt tot 2,4 meter hoog van de kuilwand gefreesd en met peddels gemengd. Uitdoseren kan via een vijzel of losketting. Bijzonder is dat de lading met weegstaven nauwkeurig is te wegen. De Alieco Mixeat KM 1.6 D heeft 1,6 kuub inhoud en weegt 1.060 kilo

  • Kramer | Elektrische shovel | Kleine elektrisch aangedreven shoveltjes zagen we al eerder bij Weidemann. De elektrische vierwielgestuurde shovel van Kramer is een maatje groter. Het hefvermogen bedraagt 1,6 ton. Op Duitse bedrijven is meer dan genoeg stroom, van biogas en zonnepanelen, en daardoor is er vraag naar elektrische aandrijving in plaats van dieselaandrijving.

    Kramer | Elektrische shovel | Kleine elektrisch aangedreven shoveltjes zagen we al eerder bij Weidemann. De elektrische vierwielgestuurde shovel van Kramer is een maatje groter. Het hefvermogen bedraagt 1,6 ton. Op Duitse bedrijven is meer dan genoeg stroom, van biogas en zonnepanelen, en daardoor is er vraag naar elektrische aandrijving in plaats van dieselaandrijving.

  • Peecon | Dubbellucht en zomerstalvoeren | Peecon steelt de show op de Agritechnica met de Gullwing en Biga Future. Beide concepten zijn gemonteerd op een trekker. Gullwing: dubbellucht die via twee armen automatisch aan de trekker is te koppelen. Future: voermengwagen met turbine die een opraapwagen uitspaart door gras via een slang van de frontmaaier aan te zuigen. Ideaal voor zomerstalvoeren.

    Peecon | Dubbellucht en zomerstalvoeren | Peecon steelt de show op de Agritechnica met de Gullwing en Biga Future. Beide concepten zijn gemonteerd op een trekker. Gullwing: dubbellucht die via twee armen automatisch aan de trekker is te koppelen. Future: voermengwagen met turbine die een opraapwagen uitspaart door gras via een slang van de frontmaaier aan te zuigen. Ideaal voor zomerstalvoeren.

  • Kotte | Grote zelfrijder | Kotte valt op met deze enorme zelfrijder met drie assen en een tank van 28 kuub. De Kotte Garant heet Taurus 2803 en heeft een Deutz V8-motor met 16 liter inhoud en 480 kW (652 pk). Er is een powershiftbak met twaalf trappen vooruit en twee achteruit. De cabine komt van Ropa en het eigengewicht is 28 ton. Alle assen zijn gestuurd om in hondengang te kunnen rijden.

    Kotte | Grote zelfrijder | Kotte valt op met deze enorme zelfrijder met drie assen en een tank van 28 kuub. De Kotte Garant heet Taurus 2803 en heeft een Deutz V8-motor met 16 liter inhoud en 480 kW (652 pk). Er is een powershiftbak met twaalf trappen vooruit en twee achteruit. De cabine komt van Ropa en het eigengewicht is 28 ton. Alle assen zijn gestuurd om in hondengang te kunnen rijden.

  • New Holland | FR-hakselaar | De FR-hakselaarserie is voorzien van nieuwe zuinigere krachtbronnen en een cabine die we al eerder op de CR-combines zagen. New Holland greep dit aan om gelijk de type-aanduidingen te wijzigen. Nieuwe software maakt hakselen nog makkelijker. Met IntelliFill kunnen ook wagens achter de combine tijdens doorsteken automatisch perfect geladen worden.

    New Holland | FR-hakselaar | De FR-hakselaarserie is voorzien van nieuwe zuinigere krachtbronnen en een cabine die we al eerder op de CR-combines zagen. New Holland greep dit aan om gelijk de type-aanduidingen te wijzigen. Nieuwe software maakt hakselen nog makkelijker. Met IntelliFill kunnen ook wagens achter de combine tijdens doorsteken automatisch perfect geladen worden.

  • Siloking | Voermengwagen met 4WD | De Siloking Selfline 4.0 500+ is een nieuwe voermengwagen met 4WD-besturing en 4WD-aandrijving, speciaal voor loonwerkers die bij meerdere veehouders voeren. Beschikbaar in 19 tot 25 kuub. Maximumsnelheid naar keuze 25, 40 of 50 kilometer per uur. De laadfrees kan uitgerust worden met nirs-sensor, om precies genoeg droge stof te laden.

    Siloking | Voermengwagen met 4WD | De Siloking Selfline 4.0 500+ is een nieuwe voermengwagen met 4WD-besturing en 4WD-aandrijving, speciaal voor loonwerkers die bij meerdere veehouders voeren. Beschikbaar in 19 tot 25 kuub. Maximumsnelheid naar keuze 25, 40 of 50 kilometer per uur. De laadfrees kan uitgerust worden met nirs-sensor, om precies genoeg droge stof te laden.

  • Pronar | Complete rotorwagen | Pronar komt met een grote opraapwagen met rotorinvoer. De T400R is modern uitgevoerd: knikdissel, laadautomaat, dubbeldoelmogelijkheid, loswalsen, 800/45-26.5-banden op een hydraulisch geveerd onderstel. De 41 kuubswagen snijdt met 45 messen op 34 millimeter. De pick-up is 2 meter breed, de rotordiameter is 800 millimeter.

    Pronar | Complete rotorwagen | Pronar komt met een grote opraapwagen met rotorinvoer. De T400R is modern uitgevoerd: knikdissel, laadautomaat, dubbeldoelmogelijkheid, loswalsen, 800/45-26.5-banden op een hydraulisch geveerd onderstel. De 41 kuubswagen snijdt met 45 messen op 34 millimeter. De pick-up is 2 meter breed, de rotordiameter is 800 millimeter.

  • CHD | Nieuwe enkelasser | De Nederlandse spuitmachinefabrikant CHD introduceert een nieuwe getrokken spuit, de FG. De machine is gebaseerd op de grote tandemasspuit die het twee jaar geleden introduceerde. Ten opzichte van de bestaande machine zijn nagenoeg alle onderdelen vernieuwd. De nieuweling heeft fuseebesturing en een tankinhoud van 6.700 liter. Er komt 1.000 liter schoon water bij.

    CHD | Nieuwe enkelasser | De Nederlandse spuitmachinefabrikant CHD introduceert een nieuwe getrokken spuit, de FG. De machine is gebaseerd op de grote tandemasspuit die het twee jaar geleden introduceerde. Ten opzichte van de bestaande machine zijn nagenoeg alle onderdelen vernieuwd. De nieuweling heeft fuseebesturing en een tankinhoud van 6.700 liter. Er komt 1.000 liter schoon water bij.

  • Holmer | Nieuwe poetseras | De HR2 is de nieuwe rooiunit van de Zuid-Duitse bietenrooierfabrikant Holmer. Deze heeft zeven in plaats van zes rooiwalsen. Ook kan de rooiunit nu met zijdelings draaiende poetser­assen worden uitgerust, die – bijzonder! – te combineren zijn met nakoppers. Bij zijdelings poetsen zouden de klepels minder snel slijten dan bij voorwaarts draaiende klepels.

    Holmer | Nieuwe poetseras | De HR2 is de nieuwe rooiunit van de Zuid-Duitse bietenrooierfabrikant Holmer. Deze heeft zeven in plaats van zes rooiwalsen. Ook kan de rooiunit nu met zijdelings draaiende poetser­assen worden uitgerust, die – bijzonder! – te combineren zijn met nakoppers. Bij zijdelings poetsen zouden de klepels minder snel slijten dan bij voorwaarts draaiende klepels.

  • Visser | Stortbak met rollenset | Bij de nieuwe AL 2400 BK5-stortbak van Visser worden de 
reinigingsrollen niet meer via kettingen aangedreven, maar elk afzonderlijk met een elektromotor. Dit maakt vervangen van de rollen, bijvoorbeeld gladde door spiraalrollen als een agressievere reiniging wordt gewenst, eenvoudig. De kettingaandrijving blijft overigens ook leverbaar. Ook loopt de zijwand hoger door.

    Visser | Stortbak met rollenset | Bij de nieuwe AL 2400 BK5-stortbak van Visser worden de 
reinigingsrollen niet meer via kettingen aangedreven, maar elk afzonderlijk met een elektromotor. Dit maakt vervangen van de rollen, bijvoorbeeld gladde door spiraalrollen als een agressievere reiniging wordt gewenst, eenvoudig. De kettingaandrijving blijft overigens ook leverbaar. Ook loopt de zijwand hoger door.

  • Ropa | Lagere en kortere aardappelrooier | Ropa heeft zijn eenrijige aardappelrooier herontworpen. Deze is nu 40 centimeter korter en 25 centimeter lager dan de oude Keiler I. De wielas verhuisde 20 centimeter naar achteren. De hoek van de graaf- en zeefmat is kleiner, omdat de overgang van graaf- naar zeefmat nu voor de wielen is gesitueerd in plaats van erboven. Optie zijn nu sorteerrollen in de leesband.

    Ropa | Lagere en kortere aardappelrooier | Ropa heeft zijn eenrijige aardappelrooier herontworpen. Deze is nu 40 centimeter korter en 25 centimeter lager dan de oude Keiler I. De wielas verhuisde 20 centimeter naar achteren. De hoek van de graaf- en zeefmat is kleiner, omdat de overgang van graaf- naar zeefmat nu voor de wielen is gesitueerd in plaats van erboven. Optie zijn nu sorteerrollen in de leesband.

  • Annaburger | Rupsonderstel voor kippers | De Unicrawler van Annaburger is een opklapbaar plateau op rupsbanden. Om niet in te sporen rijd je met trekker en kipper over het plateau. Laat de kipper op het plateau staan en zet deze vervolgens op de rem. De trekker sleept daarna via de remmende kipper het rupsonderstel mee. De Unicrawler is in het veld 5,7 meter breed en heeft een bodemvrijheid van slechts 25 centimeter. Bij het opklappen komt het plateau rechtop tussen de rupsen. Opgeklapt is de Unicrawler van de Duitse kipper- en trailerbouwer ook aan een trekdissel te transporteren.

    Annaburger | Rupsonderstel voor kippers | De Unicrawler van Annaburger is een opklapbaar plateau op rupsbanden. Om niet in te sporen rijd je met trekker en kipper over het plateau. Laat de kipper op het plateau staan en zet deze vervolgens op de rem. De trekker sleept daarna via de remmende kipper het rupsonderstel mee. De Unicrawler is in het veld 5,7 meter breed en heeft een bodemvrijheid van slechts 25 centimeter. Bij het opklappen komt het plateau rechtop tussen de rupsen. Opgeklapt is de Unicrawler van de Duitse kipper- en trailerbouwer ook aan een trekdissel te transporteren.

  • Struik | Nieuwe frees | De VariX300 van Struik heeft geen rubberen kap, maar een ronde stalen kap die met hydraulische cilinders naar beneden kan worden gedrukt, zodat de freeshaken aangekoekte klei onder de kap wegkrabben. De as kreeg smallere lagers, zodat de effectieve werkbreedte 56 millimeter groter is, terwijl de buitenmaat van de frees gelijk bleef.

    Struik | Nieuwe frees | De VariX300 van Struik heeft geen rubberen kap, maar een ronde stalen kap die met hydraulische cilinders naar beneden kan worden gedrukt, zodat de freeshaken aangekoekte klei onder de kap wegkrabben. De as kreeg smallere lagers, zodat de effectieve werkbreedte 56 millimeter groter is, terwijl de buitenmaat van de frees gelijk bleef.

  • Kongskilde | Ploegrister voor klei | Kongskilde verwacht veel van het nieuwe XLD-ploegrister in Nederland. Dit keert de grondbalk net iets verder door dan het huidige AX-rister. Nederlandse kleiboeren vonden de kering van het Kongskilde AX-ploegrister (XL-ploegrister op Överum) eigenlijk onvoldoende. Het rister kan tot 35 centimeter diep. Ook passen 710 millimeter brede banden in de ploegvoor.

    Kongskilde | Ploegrister voor klei | Kongskilde verwacht veel van het nieuwe XLD-ploegrister in Nederland. Dit keert de grondbalk net iets verder door dan het huidige AX-rister. Nederlandse kleiboeren vonden de kering van het Kongskilde AX-ploegrister (XL-ploegrister op Överum) eigenlijk onvoldoende. Het rister kan tot 35 centimeter diep. Ook passen 710 millimeter brede banden in de ploegvoor.

  • Asa-Lift | Peen in Grimme-bunker | De Deense wortelrooierfabrikant Asa-Lift is sinds 2013 een dochter van het Grimme-concern, maar verder volledig autonoom. Voor de nieuwe T-1300B eenrijige wortelrooier heeft Asa-Lift voor het eerst geshopt bij zijn Duitse aardappelvrienden. De rooier heeft de bunker geleend van de SE140-aardappelrooier. Ook het frame vertoont Grimme-kenmerken.

    Asa-Lift | Peen in Grimme-bunker | De Deense wortelrooierfabrikant Asa-Lift is sinds 2013 een dochter van het Grimme-concern, maar verder volledig autonoom. Voor de nieuwe T-1300B eenrijige wortelrooier heeft Asa-Lift voor het eerst geshopt bij zijn Duitse aardappelvrienden. De rooier heeft de bunker geleend van de SE140-aardappelrooier. Ook het frame vertoont Grimme-kenmerken.

Of registreer je om te kunnen reageren.