Mechanisatie

Achtergrond 2495 x bekeken

Sloveense schudder scoort in praktijk

Gebruikers kiezen voor SIP om de prijs, het moderne concept en het vertrouwen in importeur Zonna. De schudder blijkt zich goed te houden.

Toen Zonna enkele jaren geleden het merk Pöttinger aan Duport verloor en daartegenover SIP plaatste, was dat voor Nederland een eerste kennismaking met het merk. Het Sloveense SIP bleek een moderne hooibouwlijn te hebben die ook de Nederlandse veehouder wel past. Zo bouwt SIP front-, zij- en triplemaaiers en enkele en dubbele harken met zij- en middenafleg. Schudders had SIP met maximaal acht elementen en een transportdolly die boven de schudder opklapt in het werk.

 

15 meter brede schudder en nieuwe smalle versie

Een 15 meter brede schudder die geheel opklapt op een transportonderstel was er nog niet. Zonna nam toen bij SIP het voortouw om er een te ontwikkelen en testen in Nederland. Nu, enkele jaren later, is de tweede versie er inmiddels, veranderde de kleur naar rood-antraciet en zijn er enkele tientallen gebruikers in Nederland. Daarnaast is er sinds vorig jaar een smallere versie bijgekomen van 11 meter breed. Tijd om te bekijken hoe de schudder in de praktijk bevalt.

Bekijk de technische gegevens en alternatieven in deze interactieve afbeelding:

‘Geen SIP, maar Zonna’

“Ik heb geen SIP gekocht, maar een Zonna”, zegt een gebruiker van het eerste uur. Die uitspraak is kenmerkend voor veel gebruikers. De naam SIP is nog altijd wat onbekend. De gebruikers waarderen wel de service van importeur Zonna, waarmee ze ook voor het product kiezen. Daarnaast is de techniek up-to-date waarmee het totaalplaatje voor de veehouders klopt.

Geen grote gewichten op de schudder

De SIP Spider 1500 T Pro volgt het concept waar ooit Lely mee begon: een degelijk transportonderstel waar de schudder in transport op invouwt. In het werk loopt het onderstel voor de schudder uit. Hierdoor drukken geen grote gewichten op de schudder, werkt het opklappen vlot, is een lichte trekker voldoende en is de schudder stabiel op de weg.

Relatief compact in transport

In transport blijft de schudder relatief compact met een breedte van 2,98 meter en een hoogte van slechts 2,41 meter. De transportlengte is ruim 5 meter. Nadeel is dat een extra stel banden door het te schudden gras loopt en de schudder vanaf het trekoog ruim 5 meter van de trekker af staat. Toch blijkt het concept populair, want inmiddels hebben ook Krone, Fella en Pöttinger een schudder die op deze wijze opklapt.

Op de weg brengt het transportonderstel veel stabiliteit. In de schuur heeft de schudder 2,41 meter hoogte nodig. Foto's: Marten Sandburg Fotografie

Weinig problemen

De uitvoering van SIP blijkt op orde en compleet. Gebruikers hebben amper problemen met de 1500 T Pro ondervonden. De schudder kan met een trekoog of optioneel een tweepuntsaanspanning worden gekoppeld. Zowel aan beide zijden als achterop zitten hydraulisch wegklapbare afschermingen van de tanden in transport. Het wegklappen van deze borden, uitklappen en zakken van de schudder op de grond gaat via een volgordeventiel. Als de schudder iets scheef staat tijdens het opklappen, kan dit het proces verstoren; de banden van beide zijden van de schudder raken elkaar dan op het transportonderstel. Heffen en zakken gaat via een lange cilinder achterop.

Klemmen vlot uitnemen

De fijnafstelling voor de werkdiepte gaat optioneel via een korte dikke cilinder die met een aantal klemmen mechanisch is begrensd. De klemmen zijn vlot uit te nemen, maar niet zo nauwkeurig als de standaard spindelverstelling. De werkdiepte van de tanden is – inherent aan dit concept schudder – vanaf de trekker amper te zien. Daarvoor moet dus afgestapt worden. Er zijn witte en rode tanden voor de beide draairichtingen.

In deze interactieve afbeelding leest u over de ervaringen van twee SIP-gebruikers:

Goed in balans

De aandrijving loopt in een rechte lijn van de aftakas op de trekker naar de schudder. Standaard is een enkele slipkoppeling gemonteerd en optioneel is deze gesplitst, herkenbaar aan een grijze kast in de aandrijflijn. Overbrenging tussen de rotoren gaat zoals bij vrijwel iedere schudder met vingerkoppelingen. De schudhoek is eenvoudig in drie standen te stellen met een pen-gatverbinding die onder veerlast is om te steken. De schudhoek is daarmee te stellen tussen 10 en 19 graden. Elk rotorwiel heeft een antiwikkelkap. Optioneel hebben de transportwielen afschrapers. Volgens sommigen een must bij suikerrijk gras.

Minpuntje: geleiding van hydrauliekslangen mag strakker

De afwerking van de schudder is over het algemeen dik in orde. Enig minpuntje is de geleiding van hydrauliekslangen die hier een daar wat strakker mag. Vooral bij de transportas waar enkele leidingen onderdoor zijn gelust. Tijdens het schudden is de 14,8 meter brede Sloveen met veertien elementen prima in balans. De stootbeugel voor de rotoren werkt daaraan mee, omdat deze onderdeel is van het frame en de schudder star maakt.

Net als veel andere merken gebruikt SIP een vingerkoppeling als overbrenging tussen de rotoren. Smeren is dus niet nodig.

Oost-Europese prijs

Wat velen van een Oost-Europees werktuig verwachten is een lage prijs. Deze SIP voldoet aan die verwachting. Waar een vergelijkbare werkbreedte bij Westerse merken als Lely (twaalf elementen) en Krone (veertien elementen) al snel rond € 40.000 kost is deze SIP te krijgen vanaf € 32.260. Aan opties komt er dan nog wat bij en misschien is hij dan minder luxe uitgevoerd op details, maar hij blijft goedkoper. Een eerste verdienste voor iemand die van plan is de schudder voorlopig niet in te ruilen en zo ver mogelijk op te rijden. Op de tweedehands markt scoren A-merken meestal beter.

Plus
- Modern concept.
- Relatief laag geprijsd.
- Eenvoudige bouw.
Min
- Slanggeleiding hydrauliek.
- Volgordeventiel opklappen.
- Minder bekend merk.

Of registreer je om te kunnen reageren.