Mechanisatie

Achtergrond 4915 x bekeken 5 reacties

Isobus-terminal passé?

Informatie en bedieningen gebruiksklaar maken voor standaard (tablet)pc’s kan wel eens voor een wezenlijke omslag gaan zorgen.

Op de Italiaanse Eima toonde Landini een verrassende, Isobus-achtige ont-wikkeling: @Tractor (lees Attractor). Wat het doet? Een centrale computer op de trekker ontvangt en verwerkt (grotendeels) draadloos de signalen van werktuig(en), gps, hef, hydrauliek, dieselmotor, etc. Vervolgen zet @Tractor deze databrij om naar hapklare, begrijpelijke informatie die elke willekeurige tablet-pc (zoals de iPad) kan ontvangen en weergeven.
In eerste instantie niet echt indrukwekkend. Maar toch, de kern – informatie en bedieningen gebruiksklaar maken voor standaard (tablet) pc’s – kan wel eens voor een wezenlijke omslag gaan zorgen. En snel ook.
Stel dat het @Tractor-principe doorbreekt, dan zal de Isobus-terminal snel plaatsmaken voor de een gewone (tablet-) pc in de trekkercabine. Bedieningen, instellingen en – veel  belangrijker nog – het vastleggen van uitgevoerde bewerkingen, vind direct plaats op je eigen pc. Data omzetten is niet meer nodig. Immers, het staat op je eigen pc en is daardoor direct toegankelijk voor opslag en omzetting naar de eigen administratie.
Discussies die eerder plaatsvonden, passen naadloos in de @Tractor gedachte. Zo sprak een ingenieur van de Deense fabrikant Samson zich heel helder uit over de Isobus-werkwijze. ‘Een te passeren station’, zo vertelde hij. ‘Waarom niet meteen overschakelen op de standaard pc (Windows/Apple) aansturing? Je hebt dan een ruime keus aan schermen, altijd voldoende geheugencapaciteit én – het grootste voordeel – programmeurs die de standaard pc-taal beheersen, zijn er voldoende. Het aandeel Isobus-programmeurs is schaars en duur’.
Eerder pleitten de Duitse en Nederlandse loonwerkersbond voor de komst van één universele terminal in trekkers en machines. Ze waren het zat dat elke fabrikant zijn eigen versie en werkwijze erop nahield mbt de terminals. Data was daardoor lastig uitwisselbaar en uiteindelijk had je nóg vijf terminals in de cabine. @Tractor past direct in deze gedachte.
Was het Isobus-tijdperk dan helemaal overbodig? Dat niet. Ook @Tractor maakt op de achtergrond gebruik van de Isobu-basisregels en -normen. Of die basis ook sneuvelt? Zou best kunnen. Misschien was die gedachte van het Deense Samson nog niet zo gek.

Foto

  • Eerder pleitten de Duitse en Nederlandse loonwerkersbond voor de komst van één universele terminal in trekkers en machines.

    Eerder pleitten de Duitse en Nederlandse loonwerkersbond voor de komst van één universele terminal in trekkers en machines.

Laatste reacties

  • n.rodenburg1

    Ik zou er niet van staan te kijken als deze techniek inderdaad dé nieuwe standaard wordt.

  • Thijs31

    Dit is toch de toekomst, zo moet het, een tablet die je qua bediening al kent en dan van daaruit besturen en opslaan. Super

  • janford

    weet je waar ik eigenlijk wel bang voor ben dat je dan ook computer-virussen
    in je trekker krijgt met alle nare gevolgen van dien

  • DieselPower82

    Ik heb zelf beroepsmatig regelmatig te maken met besturingstechniek, en uit betrouwbaarheidsoogpunt en stabiliteit denk ik niet dat windows en IOS nou echt geknipt zijn voor deze taken.

  • drevanhelmond1

    Als we nu eens vanuit de isobus een nieuwe aansturings-computer maken dan is het gewoon universeel en kan het verder gewoon doorgestuurd worden naar andere computers .Maar als het zo eenvoudig was had iemand anders het wel bedacht .Mijn zoon zit in die branche toch even vragen .

Laad alle reacties (1)

Of registreer je om te kunnen reageren.