Mechanisatie

Achtergrond 247 x bekeken 1 reactie

Embargo tot 15 augustus

Wanneer zien fabrikanten in dat embargo's volledig uit de tijd zijn?

Als journalist ben je altijd op zoek naar nieuws. Ik wil niet zeggen dat het een roeping is, maar toch zeker een taak: het informeren van je lezers. Als journalist van een maandblad was het voor mij moeilijk om nieuws te brengen. De weekbladen verschijnen vaker en als we tegelijkertijd op nieuws stuiten, winnen ze het altijd in de strijd om wie het eerst publiceert. Tegen de tijd dat ons maandblad verschijnt, is nieuws geen nieuws meer. Daar heb ik me destijds bij neergelegd en dat betekende dat ik me vanaf dat moment ook niet druk hoefde te maken om nieuws te brengen. Rust in de tent. Internet bracht daar weer verandering in. Via de website van Trekker & Werktuig konden we weer nieuws brengen. Dat is nu via Boerderij.nl nog steeds zo.

Geen snelheid maar diepgang

Het vak van journalist is door het fenomeen social media echter veranderd. Via Twitter en allerlei websites kan iedereen nu nieuws de wereld in slingeren. Journalisten zijn het alleenrecht op het brengen van nieuws kwijtgeraakt. Geen punt. Onze artikelen zijn over het algemeen langer dan 140 tekens, dus van Twitter kunnen we winnen. Niet op snelheid, maar op diepgang. Dat geldt ook voor de meeste andere websites, die het vooral van hun snelheid en laagdrempeligheid moeten hebben.

Snelheid van social media

Maar iets anders wekt nog steeds verbazing: sommige fabrikanten voorzien ons van nieuws, maar laten dat dan vergezeld gaan van een embargo. Journalisten ‘mogen’ niet eerder publiceren dan een bepaalde datum. Fabrikanten willen hiermee voorkomen dat journalisten al publiceren voordat zij hun dealers hebben kunnen inlichten. Ze gaan daarbij helemaal voorbij aan de snelheid van social media. We hebben op dit moment nieuws in huis, onder de pet zogezegd, dat wij niet ‘mogen’ publiceren, maar wat op diverse internetsites al lang is getoond. Daarmee is dan formeel het embargo gebroken en kunnen wij ook tot publicatie overgaan. Soms doen we dat ook. Als we echter door een fabrikant worden uitgenodigd een noviteit te komen bekijken en hij vertelt er vooraf bij dat er een embargo op rust, respecteren we dat meestal wel. Ik hoop alleen dat fabrikanten gauw gaan inzien dat embargo’s uit de tijd zijn.

Foto

Arend-Jan Blomsma

Eén reactie

  • no-profile-image

    Trekkerlezer

    Het is jammer te moeten concluderen dat een vakblad als trekker zich verlaagt tot het niveau van vakblad boerderij, de site van het vakblad Trekker heeft mijns inziens momenteel geen enkele toegevoegde waarde meer. Dat krachten gebundeld worden zal misschien een kostenoogpunt zijn...maar daar merk ik in het steeds asociaal hoger worden van de abbonementsprijzen weinig van terug. Misschien is het tijd dat de Journalist weer echt technische stukken gaat schrijven ipv een halve pagina op de site van collega vakblad over embargo's. Dan blijft vakblad Trekker haar eigen identiteit houden en zal ik het met plezier blijven lezen. Vakblad boerderij daar en tegen kan beter betiteld worden als reclame blad, 4 euro per nummer betalen en dan een blad voorgeschoteld krijgen met weinig diepgang en wat voor meer dan de helft gevuld is met advertenties. blij voor de redactie dat sommigen vinden dat het blad gewoon op een boerderij thuis hoort maar als je logisch nadenkt is dat vrij onzinnig.

Of registreer je om te kunnen reageren.